Bloddoping?


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Efter Tyler Hamilton afleverede positive prøver ved både OL og under årets Vuelta er endnu en rytter nu blevet fældet i den nye test for bloddoping. Det drejer sig om hans holdkammerat hos Phonak Santiago Perez, som efter Vueltaen, hvor han blev nummer 2, er blevet testet positiv i en out-of-competion test som UCI foretog på ham den 5. Oktober. Tidligere på året blev en anden Phonakrytter, Oscar Carmenzind taget for EPO. Foregår der organiseret på Phonakholdet eller er den nye bloddopingtest ubrugelig?

Feltet.dk skriver følgende om sagen:

Dopinganklager mod Santiago Perez

Indehaveren af andenpladsen i Vueltaen er anklaget for at have modtaget blodtransfusion.

Det schweiziske Phonak Hearing Systems blev af UCI informeret om, at en medicinsk test foretaget den 5. oktober i Aigle indikerer at Santi Perez har modtaget en blodtransfusion. Den anvendte test var af den samme type, som blev anvendt på Tyler Hamilton. På grund af at der stilles spørgsmålstegn ved validiteten og udlægningen af denne test, fastholder ledelsen, at rytteren er uskyldig.

I overraskelse over endnu en anklage mod en rytter fra Phonak holdet har holdledelsen følgende kommentarer til den seneste UCI rapport.: Vi har stadig samme holdning. Det drejer sig om udlægningen af en test, hvis validitet vi til dato ikke har nogle beviser for, eller har været istand til at fremskaffe understøttende dokumenter for. Der er nu sammensat et panel af internationalt anerkendte serologer, hæmatologer og mikrobiologer, som nu arbejder under pres for at gennemgå denne testprocedure, både i forhold til den metode og gyldighed. Hvis det viser sig, at den nye test viser klare og troværdige data for en pletfri underbyggelse af testresultatet, og såfremt UCI’s testresultater bekræftes, vil begge ryttere blive afskediget i henhold til vore regler. Hvis det viser sig, at de er uskyldige, vil både Perez og Hamilton være at finde på 2005-holdet.”

Videnskabeligt panel søger klarhed

Det er nu op til videnskaben at kaste lys over validiteten og gyldigheden ved denne test metode. Ifølge Phonak’s holdledelse bliver dette arbejde imidlertid vanskeliggjort af det faktum, at IOC ikke har stillet dokumentation til rådighed, og at UCI først for få dage siden fremsendte det første sæt dokumenter og information, som er fuld af huller og stadig ufuldstændig.

Santi Perez udtaler selv følgende:
“De siger, at de har fundet uregelmæssigheder i blodet som skulle være et resultat af tilførelse af fremmed blod. Jeg har ikke benyttet nogen form for blodtransfusion. Jeg aner ikke, hvad de taler om, og faktisk er jeg overrasket over nyheden og UCI’s metoder, der er fulde af fejl. Det, jeg anklages for, er ikke noget, man kommer til ved en fejl eller ved uagtsomhed, og jeg taler fuldstændig sandt, når jeg nægter. Jeg var ikke tilstede ved modanalysen. De informerede mig først, efter at resultatet forelå i Lausanne, hvilket ikke giver mig mulighed for at kende metoden eller måden. Det virker som om at den metode de bruger til at nå frem til deres konklussion ikke er troværdig. Jeg er uskyldig. Sagen overgives nu til min advokat, og jeg har ikke flere kommentarer.”
Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Metoden til test af bloddoping er vel godkendt af alle nødvendige instanser, IOC, WADA, UCI. Så Phonaks "uafhængige" ekspertpanel der skal granske testmetoden, kan vel betragtes som en panikhandling.

Det varer ikke så længe inden UCI offentliggør listen over Pro Tour-holdene, og det bliver spændende at se om Phonak figurerer på den, og hvis de gør, om det så vil være med forbehold. Ifølge Pro Tour-reglerne kan ryttere der modtager en dopingdom, ikke være ansat på et Pro Tour-hold.

Ziggymund

Link to comment
Share on other sites

Metoden til test af bloddoping er vel godkendt af alle nødvendige instanser, IOC, WADA, UCI. Så Phonaks "uafhængige" ekspertpanel der skal granske testmetoden, kan vel betragtes som en panikhandling.
På flere af de internationale cykelsider har der været eksperter som sætter spørgsmålstegn ved testens gyldighed. Der er jo også den mulighed, at lægen har byttet om på Perez`s og Hamiltons blod. :laugh:
Det varer ikke så længe inden UCI offentliggør listen over Pro Tour-holdene, og det bliver spændende at se om Phonak figurerer på den, og hvis de gør, om det så vil være med forbehold. Ifølge Pro Tour-reglerne kan ryttere der modtager en dopingdom, ikke være ansat på et Pro Tour-hold.

Ja, UCI har skam fået rimligt mange problemer pga Phonak lige op til den endelige præstation af Pro Tourholdene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var selv en af dem der sad og klappede i hænderne over Santiago Perez, men hvis man skal være bagklog så var han usædvanligt (læs Mistænkeligt) godt kørende i sidste halvdel af Vueltaen. Personligt mener jeg han var dopet og fortjener de 2 års karantæne.

Hvad der er endnu mere betænkeligt er at det er Phonaks 3. alvorlige dopingsag på få måneder. Samtidg er Hamilton og Perez's dopingsager af en art hvor det er umuligt for rytterne at have gjort det uden aktiv hjælp fra lægestaben på Phonak holdet.

At man så har iværksat en undersøgelse for at rense sine ryttere hjælper dem i mine øjne ikke meget da jeg allerede stiller spørgsmålstegn ved objektivitenten i offentliggørelsen af de fundne resultater. Alt i alt anser jeg det for et mediestunt og håber ikke at de hverken får held med at rense Hamilton og Perez eller kommer med i Pro touren.

Link to comment
Share on other sites

De geniale rygtedrenge fra den lokale klub har allerede gættet sig til den naturlige forklaring på bloddopingen. tyvet fra www.abc-stjerner.dk, der er et besøg værd, hvis man er til injurierende rygter og indforståede beskydninger.

Dopingmysteriet på Phonak er løst! (2004-11-01)

Efter et par måneder hvor cykelsporten har været i chok over Tyler Hamiltons positive dopingprøve, kom det for et par dage siden frem at årets komet Santiago Perez også er testet positiv for bloddoping. Sagen omkring Tyler har været præget af meget hemmelighedskræmmeri fra familien Hamiltons side, og der er kommet udtalelser som "Når Tyler kan tale frit om det..." Imens hele cykelpressen har søgt efter svar i sagen, har ABC-Stjerners skarsindige skribenter imidlertid trevlet sagen op. Det viser sig at Tyler og Santi Perez i foråret, på en træningslejr, blev så gode venner at de besluttede sig for at ville bo på værelse sammen under de store ture (bla. TdF og Vueltaen). Under Tour'en i år udviklede deres venskab sig yderligere og de valgte at tage det skridt, der skulle få katastrofale konsekvenser for dem begge... De valgte at blive blodbrødre, hvor de hver især skar en rift i fingeren og derefter blandede blod!!! Denne udvikling stiller nu dopingsagen i et helt andet lys, og det bliver spændende hvordan UCI vil tackle disse uskyldige drengestreger i dopingøjemed. På det store spørgsmål om blodtesten skal afskaffes udtaler Kulturminister Brian Mikkelsen: "Jeg ved at de har talt om det i WADA, men de slog det hen med, at det (red. Blodbrødre) stoppede med at være på mode engang i 70'erne, og derfor behøvede testen ikke at tage hensyn til det" På spørgsmålet om hvorfor Tyler ikke fortalte om den uskyldige historie fra start, udtaler han: "Vi var jo blodbrødre og jeg ville ikke trække ham med i en dopingsag. I øvrigt svor vi med ama'r, spytklat og halshug at vi ikke ville sige til nogen at vi var blodbrødre" Rygterne siger at Riis og Rolf også er blodbrødre, men det stiller vi os stærkt tvivlende overfor her på redaktionen.

:laugh::laugh: Man skal nok ikke tro på alt man læser!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share