Øvelser for lænd


prehn
 Share

Recommended Posts

For et par uger siden røg mit korsbånd, for anden gang:(

Jeg kan altså derfor ikke køre squat dødløft osv. Jeg kan heller ikke strække mit ben ud, og Jeg har også problemer med at ligge i en normal rygmaskine, fordi benene ens ben er spændt fast i en rimelig ubehagelig stilling.

Derfor vil jeg høre om der er nogle der kender en eller flere gode rygøvelser der overhovedet ikke involverer ben(helst hvor man sidder ned). Jeg ved nemlig at jeg får rygproblemer ,hvis jeg ikke får trænet den ordentligt, og ryggen skal jo være klar til at dødløfte og squatte igen, på et tidspunkt:)

Link to comment
Share on other sites

Hej prehn

Jeg har lige et lille spg. angående korsbåndet.

Det er godt nok det der sidder inde i knæet, ik?

Men jeg synes jeg har hørt, at hvis man ødelægger det/rykker det over, så gror det aldrig sammen igen? Men jeg syens at kunne forstå på dig, at man sagtens kan køre SQ og DL selvom man har fået revet korsbåndet over? Selvfølgelig efter en længere hvilepause :smile:

Er det rigtigt? I så fald, så er jeg ikke så nervøs for den skiferie vi skal på i vinterferien ;)

Link to comment
Share on other sites

Jamen det er da også vigtigt at holde ryggen igang, så det er en god ide at træne ryggen.

Nogle motionscentre har en maskine hvori man kan træne rygmusklen (erector spinae). Man sidder ned i den og presser så puden man har på ryggen/skluderbladene bagud. Jeg mener det er en technogym-maksine. Den belaster ihvert fald ikke dit ben.

Jeg ved godt at der er mange herinde i dette forum, der hader maskiner, men netop til sådan et formål er de perfekte.

Korsbånd gror ikke sammen igen. Men det er heller ikke altid nødvendigt. Men det kommer også an på om det er det forrerste eller det bagerste der er revet over. Det forreste er nemlig langt det vigtigste.

Jeg synes det er dejligt at du har den vilje at komme tilbage til din sport igen.

Og held og lykke med genoptræningen

Link to comment
Share on other sites

Du kan uden problemer køre reverse hyperextention, hvor du ligger med overkroppen ind over bænk eller et bord og løfter benene opad.Der findes også specielle maskiner til at lave øvelsen i hvor der kan komme godt med belastning på.Hvad med at komme igang med stiv-bens-dødløft når hævelse og den værste ømhed har fortaget sig???

(Redigeret af LBB ved 6:41 pm på Dec. 25, 2001)

Link to comment
Share on other sites

De 2 sidste svar lød gode:)

Dog regner jeg ikke med at kunne komme igang med stivbenet dødløft i den nærmeste fremtid, er også lidt nervøs for hvilke konsekvenser det kunne få for mit knæ. Det skulle helst ikke være helt fucked up, når jeg skal på operationsbordet igen.  

Det er til lidt over vandret man går ned i goodmornings ik??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share