Vil til at køre HST


extreme12
 Share

Recommended Posts

Er der nogen bestemt rækkefølge jeg bør tage øvelserne i eller hvad?

Et par tommelfingerregler:

1. Flerledsøvelser før isolationsøvelser (bryst og ryg før hhv triceps og biceps f.eks)

2. Øvelser til samme struktur (pressestruktur, trækkestruktur, ben) bør ikke stå ved siden af hinanden. Dermed at musklerne så friske som muligt og du kan løfte mere.

3. Teknisk krævende øvelser før mindre tekniske (giver ofte samme resultat som første punkt)

4. Øvelser til prioriterede muskelgrupper tages først - med mindre det strider imod punkt 1 :smile:

Med dit øvelsesvalg ville jeg nok stille dem sådan her:

Squat

Bænkpres

Dødløft

Pullups

Military

Bent over Barbell rows

Dips

Barbell curls

Lateral raise (sideskulder)

Læg

Mave

Dødløft er rykket op tidligere og military og bænkpres er rykket lidt fra hinanden, da de begge er flerleds presseøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Shit det er godt nok hårdt at holde helt fri fra træningen. Men nu nærmer jeg da mig heldigvis torsdag, hvor jeg starter på mit nye HST program.

Jeg har rykket rundt så øvelserne passer til din sidste post med anbefalet rækkefølge:

HST2.jpg

Hvad siger du til ovenstående?

Dødløft: Den har jeg ikke fået sat ordentlig ind kan jeg se nu. Men den hedder 50, 58,5 og 67,50. (Jeg fatter ikke at folk herinde kan løfte så tungt i denne, men jeg synes selv jeg træner som der vises på diverse animationer af denne øvelse, altså helt ned i knæ osv., det er da mange som ikke gør!!)

Pullups: Den skal forstås på den måde at jeg vejer 75 kilo, så ved 15 rm skal jeg have 20 kilo hjælp på, 10 ved 10 RM og egen BW ved 5RM!!

Bent over barbell rows:Hvordan udføres denne? På animationen tidligere i denne tråd, skriver de, at man skal løfte op til wristen. Men jeg har set i Iform og andre i centeret løfte den op til brystet, hvad er korrekt?

Lateral raise: Der skal vist lige byttes rundt mellem RM!!

Hvad er din mening til ovenstående. Glæder mig godt nok til torsdag... :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Generelt: Du kan jo rette i skemaet, hvis du har tastet forkert - OG uploade et nyt billede når det hele passer.

Dødløft: Det er for de fleste den øvelse hvor man løfter flest kg - det skal du nok komme efter. Det er en misforståelse af man skal helt ned i knæ. Ofte er det ikke tilfældet, og den optimale teknik afhænger af din kropsbygning.

Bent over Barbell rows: Udføres cirka således. Du kan selv eksperimentere om du vil sætte stangen ned imellem hver eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Så skulle træningsprogrammet gerne være klar!!

HST3.jpg

Det er for de fleste den øvelse hvor man løfter flest kg - det skal du nok komme efter. Det er en misforståelse af man skal helt ned i knæ. Ofte er det ikke tilfældet, og den optimale teknik afhænger af din kropsbygning.
Kan du ikke prøve at forklare hvordan den nøjagtig skal udføres?
Bent over Barbell rows: Udføres cirka således. Du kan selv eksperimentere om du vil sætte stangen ned imellem hver eller ej.

Kan det passe at den løftes op til bunden af maven? Jeg har set en del i centeret som løfter den op under brystet, det vil jeg mene gør det noget lettere. Hvad er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Andre har beskrevet dødløft bedre og mere i dybden end jeg kan. Læs her. Og her står lidt om de fejl man kan lave med dødløft.

Det er lidt med forskel hvor man trækker barbell rows op til, men generelt vil jeg sige omkring midten/toppen af maven. Bruger du underhåndsgreb (så hedder det Yates Rows) vil man ofte stå mere oprejst og trække til den nederste del af maven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share