rotator cuff + andet godt


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

Da jeg er begyndt at spille en del poker på nettet, hvilket involverer en del pauser kunne jeg godt bruge nogle øvelser med dumbells til rotator cuff + andre småøvelser jeg kan lave hjemme.

Pointen med øvelserne er at de skal kunne suplere mit styrkeløft positivt...

Men ville blive glad hvis der var nogen der havde nogle gode forslag....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Ok artikel, der er da nogle forslag i den, Men har to antipatier i forhold til den: Der står ikke hvem der har lavet den, og der er ikke en eneste reference...

Hvis nogen skulle have flere forslag er de meget velkomne, og til andre øvelser end rotator cuff, som kunne være gode...

Hygge

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.motion-online.dk/diverse/skader..._rotatorcuffen/

Link to comment
Share on other sites

Der står ikke hvem der har lavet den, og der er ikke en eneste reference...
Der er nok ikke så heldigt der ikke står forfatter på, men hvad kan du reelt bruge det til at der gør. Man kan finde masser af crap-artikler der er underskrevet.

Hvis ønsker du konkret dokumenteret med referencer?

og til andre øvelser end rotator cuff, som kunne være gode...

Til hvad? Hvis du bare mener gode øvelser generelt tror jeg det bliver en lang og meget rodet tråd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg desværre ikke overdrevent meget om træningsteori...

Men det jeg søger er grundlæggende nogle skadesforebyggende øvelser, hvor jeg så bl.a. vidste at rotatoren var udsat, men ved ikke om der er andre områder der er udsat i styrkeløft (ja, sporten styrkeløft, ikke bare randoim pump, bare lige så der ikke er nogen misforståelser :wink: )

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Øvelse 4: supraspinatus laterals

Der findes bedre, mere effektiv og sikker øvelse til at træne supraspinatus. Ovenstående Øvelse 4 kan faktisk give skulderproblemer.

Den her scorer bedre på EMG målinger når vi taler om rotator cuff:

http://exrx.net/WeightExercises/DeltoidLat...teralRaise.html

Arnold lavede den ihvertfald:

lsl.jpg

NB vil dog foreslå man finder en incline bænk eller bold at ligge henover og ikke kører øvelsen med håndvægten foran kroppen (som vist) men holder vægten på siden af kroppen hele tiden. God at køre med 1 sekunds kontrolleret pause i bunden - og kør ikke vægten helt op så armen er lodret - derved tabes spændingen.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvis man søger lidt på elitefts under prehab og rehab øvelser får man et væld af muligheder som jeg ikke har set andre steder.

Andre områder der er temmeligt udsatte er lænderyggen (en masse højreps gejl skulle være fint hér) og det skader aldrig at træne skulder retraktion (rhomboideus/trapezius).

På t-nation har der lige været et par artikler af Dave Tate hvor han beskriver band pull aparts (tror jeg de hed).

Reverse flyes eller rear laterals vil være en god idé også :smile:

Link to comment
Share on other sites

Til supraspinatus lærte jeg følgende øvelse af min fys.

Den minder meget om laterals, bortset fra at man i bundpositionen starter med håndryggen pegende frem og i toppen slutter med håndfladen pegende frem (og tommelfingeren pegende lige op). Og så udførte jeg den med elastik.

Kan jeg forvente den bliver ramt effektivt med denne øvelse?

Ud over den var der naturligvis de sædvanlige indad- og udad-rotationsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Ja, på t-nation er der mange gode øvelser.

Jeg kører bænk 2 gange om ugen. På den lette dag kører jeg en masse af de der hygge prehab øvelser ved siden af. Især for skuldre hvor jeg løfter i alle mulige og umulige planer og styrker skulderen alsidigt. De sjove er man ikke behøver at køre tungt førend man kan mærke det er gavnligt.

Link to comment
Share on other sites

Til supraspinatus lærte jeg følgende øvelse af min fys.

Den minder meget om laterals, bortset fra at man i bundpositionen starter med håndryggen pegende frem og i toppen slutter med håndfladen pegende frem (og tommelfingeren pegende lige op). Og så udførte jeg den med elastik.

Kan jeg forvente den bliver ramt effektivt med denne øvelse?

Ud over den var der naturligvis de sædvanlige indad- og udad-rotationsøvelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har prøvet at have en afklemt supraspinatus. Ovennævnte forværrede tilstanden i det når håndfladen er vendt på den måde vender give mindst muligt plads til rotator cuffen (faktisk den samme Interal rotation som man ser ved upright rows) og så arbejder man jo gerne med ekstrem lille ROM i den øvelse.

Nedenstående øvelse (SLA) hjalp. fidusen er at øvelsen yder modstand i de første grader af skulder abduktion uden at placere skulderleddet i en kompromiterende situation.

Chiroweb

rotcuff

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Hvis man søger lidt på elitefts under prehab og rehab øvelser får man et væld af muligheder som jeg ikke har set andre steder.

Andre områder der er temmeligt udsatte er lænderyggen (en masse højreps gejl skulle være fint hér) og det skader aldrig at træne skulder retraktion (rhomboideus/trapezius).

På t-nation har der lige været et par artikler af Dave Tate hvor han beskriver band pull aparts (tror jeg de hed).

Reverse flyes eller rear laterals vil være en god idé også  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan godt være det er mig der er lidt langsom her, men hvordan søger man lige på elitefts???

Mange tak for jeres indlæg :4thumbup:

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share