Thumbless grip


Skjold
 Share

Recommended Posts

Nu var der en der postede et link om tricks i bænken, og jeg læste

så at thumbless grip var FY-FY. Det var i denne post af Simondj.

Er det så slemt som de gør det til, er der noget at hente ved at skife til alm grip?

Grunden til jeg spørger er selvfølgelig at jeg bruger thumbless grip, da jeg fik pænt ondt i mine håndled ved alm grip da jeg i sin tid startede med at bænke.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en sund respekt for mr Newton...

<{POST_SNAPBACK}>

Akkurat.

Desuden taget fra linket i Simondj tråd:

7.) Don't use a thumbless grip. From the moment you take the bar out you

should be squeezing the living crap out of the bar. This sets your forearms

so they won't loosen up and "blow your groove". Remember "knuckle's red and

you are dead, knuckles white and so are the lights". kinda cute huh?

Der burde ikke være nogen forskel på, "hvor ondt du får i håndleddene" idet vægten er den samme, og belastningen på håndleddene burde være den samme?

Jeg er overbevidst om, at dine underarmsmuskler alt ande tlige er mere aktiverede når du "klemmer" om stangen. :confused:

Link to comment
Share on other sites

Det er vist bare et spørgsmål om tilvænning, jeg syntes jeg har ligeså godt fat og tilmed bedre balance end med alm grip.

Syntes det gør det nemmere at placere vægten solidt over håndfladen/underarmen så håndledet skånes.

Men mon ikke det bare er en vanesag. Ville bare vide om der var nogle større ulemper ved alm grip vs thumbless eller omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Har det lige omvendt - får problemer med håndleddet + tommelfinger når jeg kører thumbless kontra almindeligt greb.

Desværre, fordi jeg synes faktisk bedst om at løfte thumbless - men den giver altså problemer når jeg kører tungt.

Mener også at det er lidt overvurderet at være bange for hr newton, stangen kan sagtens være godt og solidt placeret i thumbless, og jo mere der er på stangen, jo fastere ligger den i fladen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, Tak for svarende.

Jeg trænkte bare på om at thumbless grip måske var kendt for at fremprovokere skader i håndled, i modsætning til alm grip.

Nu er jeg stød ind i nogle kommentarer i diverse log-bøger og diverse sider hvor

det virker som thumbless grip er dårligt, men der bliver ikke rigtigt givet nogen begrundelse.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhed er da en god begrundelse, samt at man får mulighed for at klemme hårdt om stangen, hvilket er en fordel når man vil løfte tungt, jf. irradiation princippet.

Som regel er det et spørgsmål at justere ens (dårlige) teknik, så man kan løfte med tommelfingeren rundt om stangen.

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Sikkerhed er da en god begrundelse, samt at man får mulighed for at klemme hårdt om stangen, hvilket er en fordel når man vil løfte tungt, jf. irradiation princippet.

<{POST_SNAPBACK}>

Godt svar Henning :4thumbup:

Man lærer noget nyt hver dag. Syntes jeg havde hørt om Irradiation princippet før, men aldrig sat mig ind i det. Det må jeg så prøve imorgen.

Der er bare ikke noget værre end at skulle skifte teknik når man lige har vænnet sig til noget andet...

Fandt lige det her da jeg søgte på det.

Grebsstyrke: Et levn fra fortiden

af Thomas Jagd (TJ i getbig.dk forum)

Andet aspekt af grebsstyrke, er at et stærkt greb gør en lang række øvelser langt mere effektive. Pavel Tsatsouline har haft stor succes med at lære folk om hans "irradiation" princip. Princippet går i al sin enkelthed ud på at man opnår langt bedre kraftudvikling, hvis man spænder op i hele kroppen, fremfor kun at spænde i de muskler man træner aktivt. Et stramt og solidt greb omkring stangen i en øvelse som bænkpres (samtidig med at man spænder op i mave, ben, ryg osv.), kan meget nemt øge det man kan løfte, uden man egentlig er blevet stærkere i selve pressemuskulaturen. Det er irradiation princippet i funktion. Og de fleste kan nok regne ud at det har en dramatisk effekt på ens opbygning af styrke og muskelmasse, hvis man lige pludselig kan løfte 5 kg mere i bænkpres. Jo strammere og fastere greb omkring stangen, jo bedre kraftoverførsel.

Taget fra denne artikel af TJ på Getbig.

Link to comment
Share on other sites

Ever... jeg har selv også kørt uden tommelfingeren engang..og det gik altid godt.. men det behøver sgu kun gå galt en gang... :wink:

hvis man får en albueskade, håndledsskade eller skulderskade midt i et løft skal der ikke SÅ meget til den triller af med thumbless greb. Og selv om jeg er hæderligt polstret over det hele med både muskler og fedt kan min fantasi godt se en stang med 100 kg lave nogen grimme skader på min brystkasse hvis først den får lov til at få nok fart på.

urgh! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Der er en grund til at styrkeløftere i USA kalder der for "suicide grip".

Desuden er det bedste at få vendt håndleddet og lagt stangen så den er lige over albuen.

Meget bedre pres på den måde.

Jeg tror mange af dine håndledsproblemer kan elimineres via et meget hårdt greb om stangen. Det hjælper både på håndled og albuen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange af dine håndledsproblemer kan elimineres via et meget hårdt greb om stangen. Det hjælper både på håndled og albuen.

<{POST_SNAPBACK}>

Eller ved at vinkle grebet ordentlig. Det kan ofteste være der at problemet er, at man har stangen for langt tilbage i håndfladen og den derved ikke ligger helt i forlængelse af selve underarmen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange af dine håndledsproblemer kan elimineres via et meget hårdt greb om stangen. Det hjælper både på håndled og albuen.

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis det var det jeg prøvede at forklare med "stangen lige over albuebenet" kommentaren.

Godt at der er én der kan forklare det så det er forståeligt :blush:

Tak Henning :)

Eller ved at vinkle grebet ordentlig. Det kan ofteste være der at problemet er, at man har stangen for langt tilbage i håndfladen og den derved ikke ligger helt i forlængelse af selve underarmen.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Der er en grund til at styrkeløftere i USA kalder der for "suicide grip".

<{POST_SNAPBACK}>

hvis man får en albueskade, håndledsskade eller skulderskade midt i et løft skal der ikke SÅ meget til den triller af med thumbless greb. Og selv om jeg er hæderligt polstret over det hele med både muskler og fedt kan min fantasi godt se en stang med 100 kg lave nogen grimme skader på min brystkasse hvis først den får lov til at få nok fart på.

Suicide grip er nok lige i overkanten. Hvis en stang med rigtig mange kilo vil ud af hånden på dig pga. en pludselig skade, tvivler jeg på din tommelfinger kan gøre det helt store udover at brække, for så skal stangen nok komme ned. Den ligger jo ikke bare og venter på at trille ud af hånden på en i thumbless. Ligger nu godt og solidt, kan godt være svært at forstille sig hvis man ikke har prøvet det.

Jeg har bare modsat problem, som jeg også nævner i mit første indlæg.

Har langt nemmere ved "vinkle" stangen i thumbless så den ligger lige over albue-benet. Og har ikke haft nogle håndleds problemer siden.

Men det er over 5-6 mdr siden jeg har sidst har prøvet alm grip, så det kan være ens håndled er blevet det stærkere så jeg uden problemer kan gøre det med alm grip, for at udnytte "irradiation princippet". Der er vel ikke andet for end at prøve.

Edited by Skjold
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes sikkerheden skal tages meget alvorligt i denne øvelse.

Bænkpres er den eneste øvelse som kan slå en ihjel. Stangen kan ramme ansigt og hals, og så er det en envejsbillet til det store gym i himlen.

Jeg ville personligt træne andre øvelser hvis det var æstetikken der var hovedemål. Men det er måske for radikalt et skridt at tage? :wink:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville personligt træne andre øvelser hvis det var æstetikken der var hovedemål. Men det er måske for radikalt et skridt at tage? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tænker du på den øvelse du tidligere har linket til, hvor der er en mand der ligger på en bænk og presser fra nederste trisse i kabeltårnet?

Hvis ja, tror du virkelig at den ville kunne slå bænkpres i det langt løb for bryst-hypertrofi?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville personligt lave en kombination af tunge inclines og moderate declines. Derudover enten cabel crossovers/cabel presses.

Flad bænk går for meget i skulderleddet og for lidt i patten for mig. Hvis ikke jeg legede med styrkeløftere ville jeg ikke bænke konventionelt.

Men det er ud fra egne preferæncer og IEMG målinger. Intet andet. Andre har måske bedre erfaringer med bænkpres.

I dette tilfælde kunne jeg sagtens se fordelen i at droppe bænken frem for en anden øvelse. Bænkpres er en ganske god masseopbygger for brystet. Men der er så mange andre lige så gode/potentielt bedre.

Dumbells med bands ville jeg også mistænke for at være en favorit for hypertrofi :smile:

Generelt set ville jeg droppe en skadelig øvelse hvis ikke det var den jeg skulle konkurrere i. Der er SÅ mange aternativer..

Et eksempel er styrkeløftere der konsekvent squatter med en safety bar og kun bruger en almindelig stang i sidste fase op imod konkurrencer.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share