Styrke og udholdenhed!


Jespernr
 Share

Recommended Posts

Jeg har i 2-3 år trænet både udholdenhed og styrketræning. Dette har til tider skabt gode resultater. Og det skal lige sige at i min verden er gode resultater styrke og udholdenhed på en gang!

Men spørgsmålet er om der er en optimal måde at kombinere disse to træningsformer? Jer som skriver mest herinde siger jo igen og igen at udholdenhedstræning ikke er godt for styrketræningen?

Jeg har selv erfaret at styrke først og så udholdenhedstræningen til sidst er det som føles bedst.

Min træningsuge er dog meget uregelmæssig p.g.a. arbejdet. De dage jeg arbejder bliver der ikke tid til træning, men tilgengæld så arbejder jeg kun 13 dage om måneden, spredt ud på to-tre dage af gangen.

De dage jeg har fri kører jeg to til tre træningspas som f.eks. kunne være:

Styrke 3-split, ca. 1 time

Svømning, omkring 30 min crawl

eller Kajak i 1 time

Løb i 40 -60 min  

hvis jeg har sejlet kajak så træner jeg march med rygsæk som er ca. 10-20 km.

Det lyder måske som meget men de dage jeg arbejder sidder jeg stille i 12 timer. Dog cykler jeg 13 km hver vej på arbejde.

Rent kost mæssigt har jeg ikke fået styr på det, da jeg bruger al min energi på træningen, og derfor bare spiser hvad jeg har lyst til og rigeligt af det.

Er der nogen som kunne komme med en kommentar til mit styrkeprogram så det bliver optimalt?

Dag1: Bryst, Ryg

Dag2: Arme

Dag3: Ben, skulder

Hver anden dag kører jeg mave og hver anden dag lænd.

Jeg kører tre øvelser per muskelgruppe og hver øvelse køres 3x8, hvor jeg starter med x kg og så stiger i hvert sæt således at det sidste sæt bliver til failure!

Jeg håber at høre fra nogle af jer erfarne BB'er, SL'er men også fra nogen med erfaring fra udholdenhedsdiscipliner.

VH.

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Det er da lykkedes for mig at kombinere de to ting, dog træner jeg ikke langdistance, men mellem distance løb. Jeg vil dog vove at påstå at jeg har en høj iltoptagelse!

Min fremgang: Bare et eksempel;

Bænkpres 1/8 2001: 60 kg - januar 2002: 80 kg = + 20 kg.

Halve squat 1/8 2001: ca. 120 kg - januar 2002: 145 kg.

800 m 1/8 2001: 2.10,41 - februar 2002: 2.03,62 (Indendørs)

1500 m 1/8 2001: 4.21,19 - februar 2002: 4.17,97 (Indendørs)

Grunden til at jeg skriver indendørs, er at det er meget hårdere at løbe indendørs, pga. luftfugtigheden og de skarpe sving (Kun 200 m rundbane), så det sætter fremgangen i et bedre perspektiv!

Jeg træner ca. 2-3 gange vægttræning på en uge, og det er stort set kun OL-løft og basis øvelser.

Du skal være velkommen til at spørge igen, omkring dette emne!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser dit program ud?

Jeg har lavet et nyt program som ser således ud:

Dag1:

Bænkpres

Squat

Dødløft

Dag2:

Kropshævninger

Dips

Row (hvor man står foroverbøjet!)

Derudover kører jeg mave og lænd skiftevis i maskine og på en swissball.

Er det nok øvelser til at komme hele kroppen rundt?

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til antal rep og belastningen har jeg kørt 3 x 8 rep, hvor jeg har puttet mere og mere vægt på således at de sidste to sæt ikke altid har kunne blive til mere end 6-7 rep.

Det er det man kalder failure er det ikke?

Hvad vil I foreslå jeg tager nu med ovenstående program.

Jeg har et ønske om at blive en stærk, men ikke nødvendigvis kæmpe, Motherfucker :-)

Og en anden ting: hvor finder jeg et link til Sheiko's system?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share