Vægttab uden savn?


wilde
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige læst artiklen om vægttab på forsiden af motion-online.

og jeg har været på den ene kur efter den anden hele mit liv. godt nok er jeg slank, men jeg gider ike tortere mig selv i ca. 1-2 mdr. hvert år.

Så nu vil jeg have et varigt vægttab med en ændret livstil, så jeg ikke skal bruge 24/7 på at have dårlig samvittighed og konstant tænke på hvad jeg indtager.

Her kommer så mit spøgresmål:

Hvordan skærer jeg ca. 500-800 kcal. af min kost så jeg næsten ikke mærker det?

Jeg gider næsten ikke undgå noget helt, så jeg kommer til at savne det ved at fokusere på det.

Er svaret bare at spise lidt mindre?

som den ene gangster siger til den anden i filmen "analyze this": Hey, whats not so fattening as a sanwich?

A half a sanwich..

Er der en ide i at f.eks skære lidt af det brød fra man ville have fortærret under et måltid. og f.eks. spise lidt mindre is end man ville. Spise lidt mindre pommes frites, eller skære dem helt fra en dag. Og f.eks. tage lidt mindre på tallerkenen i det hele taget.????

Ville det hjælpe lidt at drikke en masse vand lige inden et måltid?

osv. osv.

Nogén der har rigtig gode guldkorn???

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv en af dem der har problemet - og stadig har det, - så måske burde du ikke lytte efter mig.

Men mit råd ville være at spise præcis som du plejer i en periode, - men at skrive det hele ned, - f.eks. i dette kostprogram. Når du har gjort det er jeg ret sikker på at du meget bedre ved hvor skoen trykker. - Om det så er en reduktion af portionsstørrelserne eller at droppe den ugentlige flødekage eller eller eller

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg selv en af dem der har problemet - og stadig har det, - så måske burde du ikke lytte efter mig.

Men mit råd ville være at spise præcis som du plejer i en periode, - men at skrive det hele ned, - f.eks. i dette kostprogram. Når du har gjort det er jeg ret sikker på at du meget bedre ved hvor skoen trykker. - Om det så er en reduktion af portionsstørrelserne eller at droppe den ugentlige flødekage eller eller eller

<{POST_SNAPBACK}>

Ja men det der med at skrive ned, det holder for mit vedkommende kun 1 uges tid. Så falder det til jorden. Men det er måske også kun en kort periode du mener....

Ok, jeg prøver..

Link to comment
Share on other sites

Ja men det der med at skrive ned, det holder for mit vedkommende kun 1 uges tid. Så falder det til jorden. Men det er måske også kun en kort periode du mener....
Mere burde heller ikke være nødvendigt, hvis det har til formål at idenficere hvor du får flere kalorier end nødvendigt.

Hvis du poster nogle typiske dage af din kost skulle den nok være muligt at se hvor der er problemer.

Hvordan skærer jeg ca. 500-800 kcal. af min kost så jeg næsten ikke mærker det?

Hvis du ikke kan ændre selve kosten vil den bedste metode nok være at skære ca 20% af alle måltider i størrelse. Problemet er bare at det er svært, hvis man ikke vejer alt.

Men det kan lade sig gøre - også på øjemål.

Tidligere på året tabte jeg cirka 10kg ved at spise lidt mindre hvert måltid og øge motionsmængden. Jeg har taget det meste på igen, men det har nu også delvist været meningen - og forhåbentlig er lidt mere af det muskler nu. :smile:

Nogle af mine tricks var følgende:

- Skifte havregryn om morgenen ud med havregrød. Resultat: halvt så mange gryn, cirka samme mæthed.

- 3-4 skiver rugbrød med pålæg i stedet for 5.

- Kun en portion til aftensmad, og kun en begrænset mængde ris/pasta/hvidt brød.

- Og så fjernede jeg vist også et enkelt mellemmåltid og en go'nat snack, så jeg spiste ca 5 måltider dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Wilde,

Jeg har haft god erfaring med at skaere kraftigt ned i alt hvad der hedder broed, ris, pasta og kartofter. Der er rigtig mange kalorier pr. 100 g af isaer de tre foerste og de maetter ikke saa meget som fx et godt stykke koed, som der er meget faerre kalorier i og mange flere proteiner.

Det er selvfoelgelig noget man lige skal vaenne sig til, men det er nu ikke saa svaert at skaere sine portioner af ris/pasta mm ned til det halve, og saa spise koed og groent for resten af pengene. Paa den maade vil du heller ikke foele dig sulten.

Held og lykke med det.

VH / Jean

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer bare at erstatte mit forbrug af ris og pasta med grøntsager.

Voila!

Så er jeg i et beskedent underskud.

Så længe man formår at krydre grøntsagerne rigtigt godt og har en wok eller lignende, så er det efter min mening, ikke det store problem/afsavn.

Og dette på trods af, at jeg er pasta-junkie. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skærer jeg ca. 500-800 kcal. af min kost så jeg næsten ikke mærker det?

For mit vedkommende gøres det nemmest ved at erstatte så meget som muligt i min kost, med det der mætter mest.

Det svinger selvfølgelig fra person til person - i min verden er pasta + ris + havregryn + kartofler fødevarer som giver en lang mæthedsfornemmelse - hvoraf ris helt sikkert er min foretrukne som de fleste måltider, og havregryn er den foretrukne om morgenen.

Det er rigtigt at der er forholdsvis mange kcal i 100 gram - men på mig mætter det altså tilsvarende meget - jeg kan få mange måltider udaf en risblanding på 100 gram ris (er udmærket klar over at andre har det meget anderledes, derfor skal man selvfølgelig vælge fødevarer udfra ens egen fornemmelse).

Derudover så har jeg den egenskab at jeg er en elendig kok, og kan ikke rigtig finde udaf at lave noget mad der smager himmelsk - hvorfor det bliver temmelig spartansk (f.eks. ris + tun + grøntsager - uden sovs eller lignende) - det er sådan en neutral tilstand; det smager ikke dårligt og det smager heller ikke godt - dette gør at jeg i mit hoved forholdsvis hurtigt vænner mig af med tanken om at finde trøst i maden - og det gør også at jeg ikke brænder efter at spise en portion til. Det er en periode man lige skal over, og så er det faktisk som om at maden får en lidt anden betydning.

Når jeg har cravings og virkelig higer efter noget godt - så gør jeg det faktisk oftest op i hvormange kogeposer ris jeg ville kunne spise istedet - f.eks. hvis jeg står og tænker på en marsbar, ved jeg at kcal er nogenlunde er detsamme som jeg kunne få udaf en kogepose - og på en diæt, så vælger man kun marsbaren een gang før man ligesom ved hvad konsekvensen er :)

EDIT: ok det kom måske til at lyde lidt fanatisk.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Der findes vist desværre ingen sandhed på området. Vi er alle forskellige med forskellige behov. Det flest af os ved dog instinktivt, hvad vi IKKE bør spise. Du nævner selv nogle fødevarer, herunder pommesfrites og is. Det er her der bør skæres og som andre også nævner, så er grønsager et værdigt alternativ. Du skal dog være opmærksom på, at et konstant underskud også vil give et konstant fedttab og til sidst også muskel ditto. Bemærk MaxP's bemærkning. Min årligt tilbagevendende forårs-cutting gennemføres primært ved at skære alt overflødig mad væk. Herunder alle typer slik og kager samt pasta, ris, kartofler og hvidt brød. Desværre også alkohol i stor mængder. Dét har dog den fordel at det derefter ikke skal mere end en lys øl til at give virkning :laugh:

Hvs du samtidig er meget fysisk aktiv, så vær opmærksom på, at det kræver en del kcal. at gennemføre f.eks 12 træningspas om ugen!!!!!! (som jeg gør).

Link to comment
Share on other sites

Hej Wilde.

Jeg har selv tabt mig 7 kilo i løbet af de sidste 3 mdr. Det jeg har gjort var først og fremmest at spise flere små måltider i løbet af dagen, så jeg lander på 5-6 måltider dagligt. Så er man nemlig aldrig meget sulten og hvis man er sulten er det gerne fordi man har glemt at spise....!!!! Måltiderne er fortrinsvis sunde og med masser af frugt. Portionerne er skåret ned, dvs. fremfor 3 stykker hvidt toastbrød til morgenmad spiser jeg nu 1 helt stykke rugbrød eller ½ fiberbolle m. fedtfattigt pålæg og så et stykke frugt bagefter. Aftensmåltidet er skåret fra 2 portioner ned til 1 portion. :bigsmile:

Jeg spiser stadig junkfood ind i mellem. Før i tiden spiste jeg gladeligt det meste af en stor bakke pomfritter + det meste af en dobbelt cheeseburger, men så kunne jeg også trille bagefter. Nu holder jeg det til en halv durumrulle med 1 lille bakke pomfritter m. remoulade (den vil jeg altså ikke undvære!), hvor jeg alligevel kun kan spise halvdelen af pomfritterne. Og skal durumrullen være rigtig sund, beder jeg dem om at spare på dressingen og så bliver den med kylling fremfor kebab. M.h.t. chokolade og kage er det blevet byttet ud med slik og helst sådan noget som stærke lakridser/bolcher, som jeg så ikke spiser så mange af.

Softicen er byttet ud med sodavandsis. Den alm. cola er byttet ud med Pepsi Max osv. :4thumbup:

Og sidst men ikke mindst dyrker jeg motion 2-3 gange ugentligt. :w00t:

Alt i alt handler det bare om at finde nogle gode alternativer til din sædvanlige kost, som du også kan leve med. Og motionen sørger for at du ikke taber muskelmasse og at du kan bibeholde din vægt efter dit vægttab. :cooldance:

Held og lykke med projektet. :4mewantfood:

Joanna

Jeg har lige læst artiklen om vægttab på forsiden af motion-online.

og jeg har været på den ene kur efter den anden hele mit liv. godt nok er jeg slank, men jeg gider ike tortere mig selv i ca. 1-2 mdr. hvert år.

Så nu vil jeg have et varigt vægttab med en ændret livstil, så jeg ikke skal bruge 24/7 på at have dårlig samvittighed og konstant tænke på hvad jeg indtager.

Her kommer så mit spøgresmål:

Hvordan skærer jeg ca. 500-800 kcal. af min kost så jeg næsten ikke mærker det?

Jeg gider næsten ikke undgå noget helt, så jeg kommer til at savne det ved at fokusere på det.

Er svaret bare at spise lidt mindre?

som den ene gangster siger til den anden i filmen "analyze this": Hey, whats not so fattening as a sanwich?

A half a sanwich..

Er der en ide i at f.eks skære lidt af det brød fra man ville have fortærret under et måltid. og f.eks. spise lidt mindre is end man ville. Spise lidt mindre pommes frites, eller skære dem helt fra en dag. Og f.eks. tage lidt mindre på tallerkenen i det hele taget.????

Ville det hjælpe lidt at drikke en masse vand lige inden et måltid?

osv. osv.

Nogén der har rigtig gode guldkorn???

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share