Nyt 2-split program


DonNiklas
 Share

Recommended Posts

Hey. Nu har jeg så lavet et nyt program. Er meget spændt på om i synes det er for meget ben, eller der er noget jeg har gjort helt galt.

Håber i gider at bruge lidt tid på at læse det gennem.

Det skal siges at jeg træner håndbold tirsdag, torsdag og ofte kamp om søndagen.

Udover håndbold dyrker jeg pt. ikke andet end styrketræning.

Dag 1 (bryst, skulder, triceps, nakke, forside ben):

Bryst:

Bænkpres 4 sæt

Incline DB bænkpres 4 sæt

Skulder:

Lateral raises 4 sæt

Triceps:

Dips 3 sæt

Dumbbell Triceps Extension 3 sæt

Nakke:

Shrugs 3 sæt

Forside ben:

Benpres 3 sæt

Benpres med hop 3 sæt

Ben extension 3 sæt

Dag 2 (ryg, biceps, bagside ben, mave):

Ryg:

Bent-over-row med bb (overhånd) 3 sæt

Bent-over-row med bb (underhånd)3 sæt

Bent-over-row med DB 3 sæt

Biceps:

Stående preacher curls 4 sæt

Hammer curls ss. med DB curls 4 sæt

Bagside ben:

Ben curl 4 sæt

Calf raises 4 sæt

Mave:

Alm mavebøjninger 3 sæt

Skrå mavebøjninger 6 sæt

Lying Leg-Hip Raise 3 sæt

Dag 3 (bryst, skulder, triceps, forside ben):

Bryst:

DB bænkpres 3 sæt

DB flyes 3 sæt

Skulder:

Militær pres 4 sæt

Lateral raises 4 sæt

Triceps:

Close-grip BP 4 sæt

Triceps extension 4 sæt

Forside ben:

Benpres 3 sæt

Benpres med hop 3 sæt

Ben extension 3 sæt

Dag 4 (ryg, biceps, bagside ben, mave):

Ryg:

Dødløft 4 sæt

Bent-over-row med bb (overhånd) 2 sæt

Bent-over-row med bb (underhånd)2 sæt

Biceps:

Stående preacher curls 4 sæt

Hammer curls ss. med DB curls 4 sæt

Bagside ben:

Ben curl 4 sæt

Calf raises 4 sæt

Mave:

Alm mavebøjninger 3 sæt

Skrå mavebøjninger 6 sæt

Lying Leg-Hip Raise 3 sæt

Mine mål er at blive mere eksplosiv og få større masse.

Har ikke nogen fastlagt progretion.

- På forhånd, TAK!

Niklas :superman:

Edited by DonNiklas
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke hvor mange reps du kører i øvelserne?

Jeg har selv spillet ungdomsdivision i håndbold, hvor vi kørte et sturke program lagt af folke livendal? (er ikke 100% på navnet) ... anyways kørte vi 2 x ugentlige fullbody og et hav af core øvelser (squat, bænk, dødløft, frivend, cleans, lunges ... osv) og meget få hjælpeøvelser (tilgengæld en masse plymetrisk træning ved siden af)... tror desuden ikke jeg på noget tidspunkt var over 5 rep i en øvelse på det tidspunkt.

Træningen fik et ordentlig boost i den periode og det jeg blev helt sikkert en bedre håndboldspiller af det. Håber du kunne bruge det til noget.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver du ikke hvor mange reps du kører i øvelserne?

Jeg har selv spillet ungdomsdivision i håndbold, hvor vi kørte et sturke program lagt af folke livendal? (er ikke 100% på navnet) ... anyways kørte vi 2 x ugentlige fullbody og et hav af core øvelser (squat, bænk, dødløft, frivend, cleans, lunges ... osv) og meget få hjælpeøvelser (tilgengæld en masse plymetrisk træning ved siden af)... tror desuden ikke jeg på noget tidspunkt var over 5 rep i en øvelse på det tidspunkt.

Træningen fik et ordentlig boost i den periode og det jeg blev helt sikkert en bedre håndboldspiller af det. Håber du kunne bruge det til noget.

<{POST_SNAPBACK}>

Oki. Det kunne jeg da. Er bare så uheldig at vi ikke har squat i mit center.

Du har ikke tilfældigvis programmet liggende? Kunne være spændende at se :)

Tak.

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søger eksplosiv styrke, blandet med en smule masse, kunne en combo være på sin plads. Her er en artikel Program for kampatleter.

Gå ind under artikler, sortér på træning og du finder artiklen nederst.

Det skal tilstås, at jeg selv køre programmet på 8. uge. Jeg er ikke direkte imponeret over resultatet, men kan heller ikke afvise en vis fremgang. Men sådan er vi jo så forskellige. Hvad der er skidt for mig kan være godt for dig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søger eksplosiv styrke, blandet med en smule masse, kunne en combo være på sin plads. Her er en artikel Program for kampatleter.

Gå ind under artikler, sortér på træning og du finder artiklen nederst.

Det er desværre kun et tre-dages program. Og da jeg ikke har ret meget tid onsdag, og vil træne i hverdage, så bliver det nødt til at blive man, tirs, tors, fre :)

Jeg har tænk på følgende:

Dag1: eksplosiv

Dag2: eksplosiv

Dag3: tung

Dag4: tung

Ser det godt ud, eller burde det ændres, så det evt. kører skiftevis?

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hey ! :) Jeg ved godt det ikke svarer på dine spørgsmål, men har et program her som jeg har fået rigtige gode resultater med..!! Du kan prøve at kigge lidt på det, jeg vil mene din mandag skal have Shoulder press med, men det er så også bare mig

Jeg havde glemt alt om forsideskulder om dag1. Men der bruger jeg cuban pres som også er god til rotator cuffs.

Den vil jeg også foreslå dig i stedet for upright rows.

Jeg må sige at jeg foretrækker mig eget program :bigsmile:

Nogle andre der har nogle idéer, forslag eller noget andet på hjertet? :)

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

nu mener jeg jo at det er dårlig at bruge splitprogrammer, hvis meningen er at støtte en anden sportsgren. Man skralder jo som bekendt mere igennem og bliver dermed ofte mere øm med splitprogrammer, hvilket medfører større stivhed... Tind har helt klart fat i den lange ende...

Som basis vill jeg nok selv bruge noget á la det her 3 gange om ugen.

Frivend 6-8x3

Jump squat 5x3

Squat 5x5

Bænkpres 5x5

BB rows 5x5

Eventuelt lidt bonus til kastebevægelsen

pullovers 3x10

flyes 3x10

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Man skralder jo som bekendt mere igennem og bliver dermed ofte mere øm med splitprogrammer

Jeg synes da jeg har taget det ret roligt med valget af øvelser til mit split-program.

Helt i starten fik jeg lavet et splitprogram >AF EN INSTRYKTØR<, hvor jeg kørte med fx. 6 brystøvelser og 4 tricepsøvelser. Det er hvad jeg kalder at skralde i gennem. Hehe. Det er jeg dog alt for fornuftig til at gøre nu.

Synes selv at det program jeg har lavet ser fornuftigt ud, da jeg kun kan træne man, tir, tor, og fre.

Men hvis jeg nu skal have lavet frivend ind, skal det så gå ind under rygtræning?

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

ok...

Det forslag du har lagt ud tilgodeser stort set kun din indre BB'er....

Hvis du vil have større absolut styrke er det sandsynligvis en fordel at reducere dit program til ganske få basisøvelser og så bare køre dem med noget større volumen.

Igen, så vil jeg påpege at fullbody stort set altid er splitprogrammer overlegne, når man bruger vægttræning som støttetræning til andre sportsgrene (lige med mindre det er deciderede styrkeidrætter).

Hvis din træning har bare det mindste funktionelle formål, skal du glemme alt om for- og bagskulder og yder- og inderbiceps og for- og baglår. Du skal tænke i bevægelser: pres, stræk, ren posterior chain eller knæ- hofteekstension. Der er bare ikke særligt meget forskel på bænkpres og DB incline pres. Derfor, skal du groft sagt, holde dig til en pressebevægelse, en trækkebevægelse, en benøvelse og en posterior chain øvelse... det er selvfølgelig lidt overdrevet, men pointen skulle være til at se.

Hvis jeg var dig ville jeg bruge rigtigt mange kræfter (75% af træningen) på:

squat

frivend

bænkpres

BB rows

med stort volumen offseason og tungt (doubler og tripler@5RM) inseason. Og det kan sagtens give dig allround hypertrofi uden weak spots....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share