STYRKELØFT Squat


Havneren
 Share

Recommended Posts

Et spørgsmål til styrkeløfterne... Ang. squat.

Jeg har lidt problemer med at holde mine knæ i nærheden af mine tåspidser (forstå mig ret :raisebrow: ). Jeg kommer altså for langt ud over mine tær med mine knæ og det koster på dybden. Jeg skal meget langt ned for at det er i godkendt dybde og det dur jo ikke. Der ud over belaster jeg jo også mine knæ mere end nødvendigt.

Jeg ved jo at man bør forsøge at ligge stangen så lavt på ryggen som muligt men jeg syntes egentligt bare at det gør det værre. Hvad pokker gør jeg da forkert? Jeg har kørt meget bokssquat (Super fe øvelse :4thumbup: ), men jeg tror endda jeg laver samme dumhed her. Jeg føler at min stil bliver bedre på det omtalte punkt, hvis jeg har stangen højere på ryggen (skulder næsten), kan det virkelig passe?

v/h Christian Jensen

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål til styrkeløfterne... Ang. squat.

Jeg har lidt problemer med at holde mine knæ i nærheden af mine tåspidser (forstå mig ret  :raisebrow: ). Jeg kommer altså for langt ud over mine tær med mine knæ og det koster på dybden. Jeg skal meget langt ned for at det er i godkendt dybde og det dur jo ikke. Der ud over belaster jeg jo også mine knæ mere end nødvendigt.

Jeg ved jo at man bør forsøge at ligge stangen så lavt på ryggen som muligt men jeg syntes egentligt bare at det gør det værre. Hvad pokker gør jeg da forkert? Jeg har kørt meget bokssquat (Super fe øvelse  :4thumbup: ), men jeg tror endda jeg laver samme dumhed her. Jeg føler at min stil bliver bedre på det omtalte punkt, hvis jeg har stangen højere på ryggen (skulder næsten), kan det virkelig passe?

v/h Christian Jensen

<{POST_SNAPBACK}>

Start din bevægelse med at skubbe røven bagud - det er nøgleordet til dig...!! Du har garanteret al vægten på tåspidserne, men prøv at fordele vægten mere på hele foden, eller lidt foran på foden, men tænk på at skubbe hoften/røven bagud i starten af din bevægelse...!! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg er selv en svagsquatter, men:

- husk sæt dig bagud, ikke ned.

- stå bredt hvis du har problemer med knævandring.

- kig lugeud, ikke ned

- koncentrer dig om at holde ryggen lige (ikke lodret, bare lige). Jeg havde en tendens til at bue lidt i lænden før i tiden.

- bøj lidt i knæene før du gør noget, det har hjulpet mig med knævandring. Flex lidt i knæene først, bøj i benene en smule og sæt dig BAGUD.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nogen speciel grund til at man ikke må kigge ned?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

For mit vedkommende synes jeg det hjælper med knæene. Kigger jeg ned og holder øje med knæene fucker jeg mit squat op. Ikke andet end det. Ser heller ikke mange videoer af SL'ere der kigger nedad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nogen speciel grund til at man ikke må kigge ned?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du kigger ned vil du meget let have tendens til at bøje ryggen - dårlig plan med mange kg liggende. Du vil også have tendens til at komme meget forover, så du nærmest må lave en goodmorning, for at få vægten op.

Link to comment
Share on other sites

Nogen speciel grund til at man ikke må kigge ned?  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

For mit vedkommende synes jeg det hjælper med knæene. Kigger jeg ned og holder øje med knæene fucker jeg mit squat op. Ikke andet end det. Ser heller ikke mange videoer af SL'ere der kigger nedad :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Kig op :smile: De hjælper ihvertfald mig med at få skudt hoften frem på vej op :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke "snakket" med för, men en gang skal vel väre den förste!? :blush:

Og siden jeg har lärt at squatte af en sand mester :4smartass: ( eller 3,4,5....) kan jeg måske bidrage med et par guldkorn.

Når du träner boxsguat; Få en kammerat til at sidde foran dig og sörge for at dine knä ikke flytter sig. Start med at skyde röven bagud. Gå langsomt ned og lad dig falde de sidste 7-10 cm. På den måde kommer du så langt bagud at du må bruge röven til at skubbe dig op igen.

Det föles totalt latterligt de 1. par gange og du kan ikke göre det med mange kilo, men det er en kanon måde at läre teknik på. Efter et par gange kan du sagtens göre det alene. :4thumbup:

Du vil se at samme teknik hjälper dig i alm squat.

Og endnu en lille ting; Brug benene.....og KUN benene når du löfter stangen af! Bruger du ryggen, er den en smule rundet inden lötfet og det ender galt.

Jeg kunne blive ved, jeg ELSKER squat!

Skal jeg lige nävne at min sguat er gået fra 80 til 135 siden jeg er flyttet nordpå..... (marts) begge dele med udstyr! ( jeg er en lille pige på 62 kilo :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Ellers tak. Dem vil jeg hellere ha fra andre!

I morgen er det sidste hårde squat träning inden stävne. Sidste uge kom 125 x 2 uden problemer, men jeg har haft "flunsa" siden, så nu får vi se. Og träneren er jo i Cleveland, så jeg må "nöjes" med Heini Koivuniemi, Strong woman ( 3. in the world!)

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for indlægene...

Jeg har faktisk trænet i en nogle år nu og også kørt squat i i hvert fald 3 - 4 af årene. Jeg er jo så bare begyndt at komme længere ned nu når det er gået over og er blevet RIGTIG squat (styrkeløft). Det kan godt være at det er den med røven bag-u jeg glemmer når jeg mærker "presset"... Men det er lige som om min balance fucker up når jeg forsøger. Det er derfor jeg mente at det måske havde noget med stangens placering på ryggen at gøre - men det er jo nok ikke tilfældet så. Jeg skal træne lidt Squat med JAR i aften så jeg håber han kan se hvad der går galt... Tak for de vise ord!

V/H Christian Jensen

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har problemer med at sætte dig tilbage er det måske dine baglår, baller, lænd der ikke er stærke nok.

Hvis du har en videooptager kan du bruge den til at chekke din teknik med.

Her et par links til mine favoritsquat artikler:

http://t-nation.com/readTopic.do?id=459389

http://elitefts.com/documents/Teaching_the_squat.htm

(mest til wide stance squattere, men det er den artikel der har forbedret min squat mest af alle!).

Link to comment
Share on other sites

Mig og min træningsmakker har netop filmet når vi kører og det var faktisk derfor jeg blev opmærksom på problemet. Jeg var ikke klar over det elles. Det er en RIGTIG god ting at chekke sin stil af med et videokamera!

Jeg tror ikke det er styrken i benene det kniber med... De technogym benmaskiner vi har kunne der godt have været lidt mere mulighed for vægt på i hvert fald.

Jeg presser ikke mig selv til det yderste kilo mæssigt i Squat eller dødløft. Jeg ligger stor vægt på stilen og derfor går jeg gerne lidt ned i vægt når stilen begynder at halte lidt.

Se evt min log: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...pic=6601&st=140

Jeg kan desværre ikke ligge film klippende ud.

V/H Christian Jensen

Link to comment
Share on other sites

Mig og min træningsmakker har netop filmet når vi kører og det var faktisk derfor jeg blev opmærksom på problemet. Jeg var ikke klar over det elles. Det er en RIGTIG god ting at chekke sin stil af med et videokamera!

Jeg tror ikke det er styrken i benene det kniber med... De technogym benmaskiner vi har kunne der godt have været lidt mere mulighed for vægt på i hvert fald.

Jeg presser ikke mig selv til det yderste kilo mæssigt i Squat eller dødløft. Jeg ligger stor vægt på stilen og derfor går jeg gerne lidt ned i vægt når stilen begynder at halte lidt.

Se evt min log: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...pic=6601&st=140

Jeg kan desværre ikke ligge film klippende ud.

V/H Christian Jensen

<{POST_SNAPBACK}>

Der er squ ikke nogen technogym maski´ner der træner hamstring og slet ikke gluteus effektivt i hofte ekstension.

Der skal glute-ham raises, goodmornings, rumænske dødløft, hyper extension med vægt til.

Du kan sagtens være for svag i dine baglår. Jeg leger også med hele stakken i baglårsmaskinerne i technogyms udstyr, men det sikrer ikke i sig selv en god squat.

Det lyder som du skal have kyndig coaching for at løse problemet.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser ikke mig selv til det yderste kilo mæssigt i Squat eller dødløft. Jeg ligger stor vægt på stilen og derfor går jeg gerne lidt ned i vægt når stilen begynder at halte lidt.

hvor meget vægt har du på og hvad vejer du?

jeg begynte at powersquatte for et par mdr. siden og startede med 50kg for at træne teknikken, men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke ku holde formen med så lidt vægt; så snart jeg skød røven bagud, var jeg ved at falde bagover. nu træner jeg teknik med 90kg, der passer bedre til mine egne 120, og nu har jeg meget nemmere ved at holder formen...

Link to comment
Share on other sites

Mig og min træningsmakker har netop filmet når vi kører og det var faktisk derfor jeg blev opmærksom på problemet. Jeg var ikke klar over det elles. Det er en RIGTIG god ting at chekke sin stil af med et videokamera!

Jeg tror ikke det er styrken i benene det kniber med... De technogym benmaskiner vi har kunne der godt have været lidt mere mulighed for vægt på i hvert fald.

Jeg presser ikke mig selv til det yderste kilo mæssigt i Squat eller dødløft. Jeg ligger stor vægt på stilen og derfor går jeg gerne lidt ned i vægt når stilen begynder at halte lidt.

Se evt min log: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...pic=6601&st=140

Jeg kan desværre ikke ligge film klippende ud.

V/H Christian Jensen

<{POST_SNAPBACK}>

Der er squ ikke nogen technogym maski´ner der træner hamstring og slet ikke gluteus effektivt i hofte ekstension.

Der skal glute-ham raises, goodmornings, rumænske dødløft, hyper extension med vægt til.

Du kan sagtens være for svag i dine baglår. Jeg leger også med hele stakken i baglårsmaskinerne i technogyms udstyr, men det sikrer ikke i sig selv en god squat.

Det lyder som du skal have kyndig coaching for at løse problemet.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Ja... Det har du HELT sikkert ret i. Det FULDSTÆNDIG uden sammenligning - Maskiner / Squat! ... Det var egentligt bare for at sige at jeg ikke jo ellers er rimelig trænet og det jo ikke lige frem er nyt for mig. Men styrkeløft delen er sådan set relativ ny for mig.

Jeg tror selv det har noget med en dårlig vægt fordeling at gøre - Altså at jeg står forkert på en eller anden måde. Men jeg har taget det til mig folk har skrevet her inde og så vil jeg tænke på det her om en time når jeg skal ud og squatte med kyndig hjælp.

V/H christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg presser ikke mig selv til det yderste kilo mæssigt i Squat eller dødløft. Jeg ligger stor vægt på stilen og derfor går jeg gerne lidt ned i vægt når stilen begynder at halte lidt.

hvor meget vægt har du på og hvad vejer du?

jeg begynte at powersquatte for et par mdr. siden og startede med 50kg for at træne teknikken, men jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke ku holde formen med så lidt vægt; så snart jeg skød røven bagud, var jeg ved at falde bagover. nu træner jeg teknik med 90kg, der passer bedre til mine egne 120, og nu har jeg meget nemmere ved at holder formen...

<{POST_SNAPBACK}>

Det står alt sammen inde på min log, men jeg vejer omkring 85kg og når det skal være "tungt" har jeg mellem 120 og 140kg på stangen i boks squat. Almindeligt squat har jeg haft nogen nunde det samme på men her føler jeg mig ikke ret presset - Jeg kører ikke så tungt at jeg ikke minimum kan tage de her 3 gentagelser som det tungeste. Netop for at kunne bevare stilen. Når jeg træner eksplosiv ligger jeg på en ca 80 - 100kg.

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Nu chekkede Jan lige op på min stil... Det er i første omgang mig som der ikke får bagdelen godt nok bag ud. Jeg har nok kørt almindelig squat for længe til bare lige at kunne ignorer min gamle stil. Men det er altså rigtig som nogen har nævnt med at det er røven jeg glemmer lidt. Det næste der så ligger i det er at jeg åbenbart er for stiv i lænden på trods af at jeg bruger noget der liger 20min på at strække ud INDEN jeg går igang - også bagefter.

Det der så er et problem nu er at jeg bøjer i lænden for at komme det sidste stykke i bund, men hvor resten af stilen ellers ser fornuftig ud. Når jeg tænker lidt tilbage så mener jeg at jeg sidste år fandt ud af at det var nemmere at undgå dette ved at have stangen længere oppe på ryggen... Ellers skal jeg måske finde nogle bedre stræk øvelser frem?

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share