Fitness uddannelse


Krumborg
 Share

Recommended Posts

Dette indlæg er et resultat af de tanker TJ satte igang hos mig efter jeg læste hans indlæg i x-tråd:

Det er nemlig en god pointe. For mange af de uddannelser der er tilgængelige er alt, ALT for dårlige. De retter sig ikke mod den brede danske befolkning, men imod en standard-person med normalt helbred, normal vægt etc. Derudover synes jeg det er for dårligt at man ikke lærer mere omkring neuromuskulær fysiologi, hjerte-lunge fysiologi osv. De fleste udannelser er simpelthen for overfladiske. Vi må ikke glemme at det er mennesker vi har med at gøre. Det heldige er så at mange instruktører har en brændende interesse for deres område, så de har tilegnet sig den nødvendige viden på anden vis. F.eks via selvstudie af de forskellige emner. Men det ændre bare ikke på at de forskellige uddannelser er for dårlige.

Jeg har selv taget min uddannelse over 2 perioder:

Anatomi & Fysiologi, der forløb over 48 lektioner. Klasseundervisning med en fys. Afsluttet med en skriftlig eksamen, bedømt af en overlæge og en fys.

Fitness instruktør -forløbet, der varede 56 lektioner. Klasseundervisning af en idrætsstuderende ved KU på 5. år, der havde flere års erfaring fra konkurrence-idræt og som instruktør. Eksamen bestod af en teoretisk del og en praktisk del - begge mundtlige. Bedømt af underviser, en fys og en fuldtidsinstruktør gennem flere år.

Jeg fravalgte de uddannelse der foregår over fx. 8 weekender. Jeg synes ikke de gav udtryk for at være særlige grundige uddannelser. Emmede lidt af "walk over"-uddannelser. Hvilket jeg bestemt ikke syntes min uddannelse var.

Har sågar hørt om stedet hvor folk bare bliver rekrutteret fordi de er gode til at træne og så gennemgår en oplærings-periode.

Jeg blev også overrasket over at erfarere, at der ikke findes noget officielt forbund der regulerer og administrerer en national instruktør-uddannelse.

Hvad er folks erfaring?

Hvor brede er uddannelserne rundt omkring? - Har det indtryk at de fleste kun beskæftiger sig med begynder-programmer, og det bærer deres uddannelse også præg af.

Har I oplevet store forskelle på instruktøre fra center til center?

Hvilke uddannelser anses for værende "værdige"?

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Hvor har du taget din uddannelse. Den lyder mere omfattende end mange af dem jeg har hørt om ??

<{POST_SNAPBACK}>

AOF Ballerup.

Tog den på aftenskole. Synes det var et kanon forløb. Føler mig rigtig godt rustet - men aldrig færdig-uddannet :wink:

Jeg trak meget på min træningserfaring og biologi / kemi fra mit gymnasium, det gav gode forudsætninger for at integrere teorien i det pratiske.

Link to comment
Share on other sites

Hvad koster den slags?

<{POST_SNAPBACK}>

Well, nu arbejder jeg i det center der også står for uddannelsen, så jeg er self. lidt farvet :smile:

Anatomi & Fysiologi

48 lektioner. 1.950,-

Eksamen koster 300,-

Kurset kan også tages på fjernundervisning - men det kan self' ikke anbefales :smile:

Fitness instruktør

56 lektioner. 3.500,-

Eksamen koster 300,-

Eneste minus er, at de kører kurserne 2 gange om året. Man kan tage forløbene samtidig eller A&F først; som jeg gjorde.

Der kræves også et førstehjælps-kursus der er mindre end 2 år gammelt for at gå op til eksamen som instruktør.

.. Det var nu ikke for at sælge min egen uddannelse jeg oprettede denne tråd :raisebrow:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Det var nu ikke for at sælge min egen uddannelse jeg oprettede denne tråd

Ved det godt, og undskyld forstyrrelsen, jeg havde bare gået med tanken om at tage A&F, så det var oplagt lige at udspørge dig :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe.. Helt i orden. Men tror nu ikke at du har brug for det. Hvis du studerer på DTU har du sikkert haft Bio på C eller B-niveau, og der gennemgås det meste af den fysiologi vi lærte. Det er self' rart at have en fagmand at udspørge osv.. Men aner ikke hvad dine erfaringer er jo, bare en umiddelbar iagttagelse :tongue:

Anatomien er meget udenadslære - men biomekanikken er rar at kunne som instruktør (A&F henvender sig også til massører)

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Er det muligt at finde sådan en A&F andre steder i ballerup? eksempelvis i nordjylland?

har aldrig hørt om den, men du reklamerer godt for den.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vides ikke af mig.. :smile: Men håber du finder noget tilsvarende..

Og jeg reklamerer IKKE! - Det var egentlig et debat-oplæg, men det kan jeg vist godt opgive.. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Dette indlæg er et resultat af de tanker TJ satte igang hos mig efter jeg læste hans indlæg i x-tråd:
Det er nemlig en god pointe. For mange af de uddannelser der er tilgængelige er alt, ALT for dårlige. De retter sig ikke mod den brede danske befolkning, men imod en standard-person med normalt helbred, normal vægt etc. Derudover synes jeg det er for dårligt at man ikke lærer mere omkring neuromuskulær fysiologi, hjerte-lunge fysiologi osv. De fleste udannelser er simpelthen for overfladiske. Vi må ikke glemme at det er mennesker vi har med at gøre. Det heldige er så at mange instruktører har en brændende interesse for deres område, så de har tilegnet sig den nødvendige viden på anden vis. F.eks via selvstudie af de forskellige emner. Men det ændre bare ikke på at de forskellige uddannelser er for dårlige.

Jeg har selv taget min uddannelse over 2 perioder:

Anatomi & Fysiologi, der forløb over 48 lektioner. Klasseundervisning med en fys. Afsluttet med en skriftlig eksamen, bedømt af en overlæge og en fys.

Fitness instruktør -forløbet, der varede 56 lektioner. Klasseundervisning af en idrætsstuderende ved KU på 5. år, der havde flere års erfaring fra konkurrence-idræt og som instruktør. Eksamen bestod af en teoretisk del og en praktisk del - begge mundtlige. Bedømt af underviser, en fys og en fuldtidsinstruktør gennem flere år.

Jeg fravalgte de uddannelse der foregår over fx. 8 weekender. Jeg synes ikke de gav udtryk for at være særlige grundige uddannelser. Emmede lidt af "walk over"-uddannelser. Hvilket jeg bestemt ikke syntes min uddannelse var.

Har sågar hørt om stedet hvor folk bare bliver rekrutteret fordi de er gode til at træne og så gennemgår en oplærings-periode.

Jeg blev også overrasket over at erfarere, at der ikke findes noget officielt forbund der regulerer og administrerer en national instruktør-uddannelse.

Hvad er folks erfaring?

Hvor brede er uddannelserne rundt omkring? - Har det indtryk at de fleste kun beskæftiger sig med begynder-programmer, og det bærer deres uddannelse også præg af.

Har I oplevet store forskelle på instruktøre fra center til center?

Hvilke uddannelser anses for værende "værdige"?

<{POST_SNAPBACK}>

Den nu hedengangne Danmarks Trænerskole Aalborg blev rated som en 3'er på en eller anden EU-standardiseringsliste; bachelor er 4 og master 5....

I Australien er det - næsten - lige meget hvilken baggrund du har. Du bliver bedømt efter dit arbejde med atleter. F.eks. i svømning, så skal du selv have trænet en svømmer op til regionalt meskerskab før der rykker 1 level op, osv. Dvs. at de landstrænere de har er folk der har vist deres evner igennem flere niveauer og over en del år.

Der findes en hel del noget skumle "uddannelser" på markedet - og da man ønsker at der er økonomi i det, så falder de fleste i og tager rat og kravl, ligemeget hvilken erfaring og baggrund de har.

Jeg synes stadigvæk at DTAa var en fremragende ide, men den gik ned pga økonomi. Kunne man få DIF, DGI og evt. TD til at fedte sig sammen med nogle sponsorer, og så lave den igen, dog denne gang uden det næsten åbne optag de havde.

Så vidt jeg ved, så er ITA det bedste vi har i Danmark....!

Niske

Link to comment
Share on other sites

Min holdning til det her, er at der ikke er nogen fornuftige uddannelser. For at være en kompetent instruktør skal man have følgende kompetencer:

-basalt kendskab til fysiologi, anatomi, ergonomi/biomekanik

-kendskab til korrekt udførsel af diverse øvelser (jeg synes at en instruktør bør kunne forevise et semikorrekt frivend og en korrekt benbøjning, eller i det mindste vide, hvordan det skal se ud, når det udføres korrekt)

-kendskab til almindelig træningsteori (herunder programlægning/periodisering og viden om overførsel til sportsgrene).

Det lærer man simpelthen ikke tilfredsstillende på nogen instrøktøruddannelser så vidt jeg ved...

Link to comment
Share on other sites

Min holdning til det her, er at der ikke er nogen fornuftige uddannelser. For at være en kompetent instruktør skal man have følgende kompetencer:

-basalt kendskab til fysiologi, anatomi, ergonomi/biomekanik

-kendskab til korrekt udførsel af diverse øvelser (jeg synes at en instruktør bør kunne forevise et semikorrekt frivend og en korrekt benbøjning, eller i det mindste vide, hvordan det skal se ud, når det udføres korrekt)

-kendskab til almindelig træningsteori (herunder programlægning/periodisering og viden om overførsel til sportsgrene).

Det lærer man simpelthen ikke tilfredsstillende på nogen instrøktøruddannelser så vidt jeg ved...

<{POST_SNAPBACK}>

På nær det med direkte overførsel til sportsgrene, synes jeg selv jeg er rimelig godt dækket ind under alle de punkter du nævner. Dog ved jeg ikke om det er min egen nysgerrighed der har bragt forståelse for det, eller om det 100% er uddannelsen.

Mht. det med sporgsgrene; tænker du på nogle få specielle, eller bare generelt alle sportsgrene, hvorfra man skal kunne flette et supplerende styrke/cardio-træningsprogram, sammen til? (Går ud fra det er dét du mener?)

Link to comment
Share on other sites

jeg mener det som fysiologerne kalder arbejdskravsanalyse. Altså at vide om der er behov for muskelmasse, optimeret kropskomposition, dynamisk udholdenhed, dynamisk styrke (og i givet fald absolut eller eksplosiv), statisk styrke eller statisk udholdenhed i en given sportsgren og hvordan disse faktorer bedst afbalanceres og tilgodeses. Selvfølgeligt primært med hensyn til belastningstræning, når nu det er det vi snakker om....

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share