Punktslankning-nogen erfaringer?/nogen forklaring?


Chris Mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Til at starte med vil jeg gerne slå fast at denne tråd ikke er skabt for at blive at folk i vrede og foragethed skal poste diverse videnskabelige beviser på at fænomenet ikke kan lade sig gøre.

Sagen er den at jeg for en 3 måneder siden begynte at træne ben(havde ellers ikke trænet dem i ca 1 år) inden jeg begynte på det lavede jeg en fedtprosentsmålin som jeg ikke kan huske resultatet af, jeg kan dog huske at hudfolden på låret var 22mm.

De sidste tre måneder har jeg holdt nogenlunde samme form rent fedtmæsigt men taget ca 4kg på(muscel memmeory!). da var det her for et par dage siden at det slog mig, mine ben var blevet meget hårdere og skarpere så meget at jeg ikke var i tvivl, jeg har efterprøvet med en skinfoldsmåler, og ganske rigtigt skindfolden på låret er kun 12mm nu.

Jeg har ellers altid afslået punktslankning, og er derfor ret overasket over resultatet som i høj grad har fået mig til at se mere åbent på muligheden.

Jeg har i perioden gainet 3cm i omkreds på låret, men at samme fedtmængde nu skal fordeles over 70cm istedet for før 67cm kan ikke retfærdiggøre at hudfolden svinder til halv størelse.

Jeg vil derfor gerne vide:

Er der andre der har lignende erfaringer?

Er der nogen der kan komme med en fornuftig forklarin?

jeg kender til et studi der viser at fedtprosenten i tenisspilleres arme ikke er forskeldelig fra den ene arm til den anden, med den konklution at man ikke kan punktslanke. Findes der studier der når frem til den modsatte konklution??

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke punktslanke, men man kan godt punktbulke. Hvis muskelmassen i dine lår øges betragteligt, vil fedtprocenten i dine lår samtidig falde og hudfolderne vil blive mindre.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du tænker lidt over det, så kan du ogsågodt se at det svar bare ikke holder, lad mig forklare:

I hudfolden på 2,2cm ligger huden selvfølgeligt dobelt, det vil sige at tykelsen af hud + underhudsfedt er 1,1cm. ganger ve det med omkredsen får vi:

1,1 x 67 = 71,6

efter bentræning bliver regnestykket:

0,6 x 70 = 42,0

selve fedtmassen i benet er altså svundet!!

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, du har over en periode gainet muskelmasse uden at gaine fedt eller muligvis tabt fedt. Det er der ikke noget vildt i.

Der er heller ikke noget utroligt i at dine ben er vokset, når det nu er bentræningen du er gået igang med igen, og at det så samtidig lader til at fedtmængden på benene er faldet er jo påfaldende.

MEN, det kunne jo være at det var benene din krop alligevel havde tænkt sig at bruge fedtet fra - uanset metoden.

Potentielle problemer:

Du har måske ikke kun tabt fedt fra benene. Har du målt efter andre steder med fedttang?

Der er lang tid imellem målingerne, så du har måske ikke målt på præcis samme sted?

måske er der andre ting også...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at der kan konkluderes noget som helst ud fra dine betragtninger. Du har kun fokuseret på én ting, nemlig hudfolden på benet. Din fedt% er ikke målt hverken før eller efter. Du aner ikke om du har været i kcal. overskud eller underskud i perioden. Du er lige begyndt at træne ben, hvilket du ellers ikke har gjort.

Der er så mange variable parametre, der er ukendte, at der under ingen omstændigheder kan konkluderes noget som helst. Hvis derimod alt andet var lige, og resultatet var det samme, kunne man kalde det en usædvanlig (men tænkelig) tilfældighed.

Link to comment
Share on other sites

Man taber ikke fedtet i samme takt over hele kroppen.

Der er klassiske steder hvor fedtet er mere "stædigt" og tabes sidst.

Hvor det er man taber sig sidst er genetisk og til dels kønsmæssigt bestemt. Du taber måske fedtet på benene først og senere andre steder. Derfor kan dine betragtninger ikke benyttes til at fastslå puktslankning kan finde sted.

Link to comment
Share on other sites

Man taber ikke fedtet i samme takt over hele kroppen.

Der er klassiske steder hvor fedtet er mere "stædigt" og tabes sidst.

Hvor det er man taber sig sidst er genetisk og til dels kønsmæssigt bestemt. Du taber måske fedtet på benene først og senere andre steder. Derfor kan dine betragtninger ikke benyttes til at fastslå puktslankning kan finde sted.

<{POST_SNAPBACK}>

Nemlig, og for mænd gælder ofte at det er benene at fedter først ryger af, mens der skal gøres en ekstra indsats for at fjerne det fra maven.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

taber man sig ikke i samme rækkefølge, som man tager på? så vidt jeg ved oplagre kroppen energi i form af fedt, for at gemme det til trænge tider med energiunderskud. kvinder tager på på barmen, mænd på maven. kroppen er økonomisk med sit energilager, derfor henter den energien fra det sted der koster mindst energi, til det sted det skal omdannes til energi til muskler=de indre organer. men om den regel gælder notorisk for alle grader af fedtprocenter ved jeg ikke. sjovt nok er der ingen der render rundt med 3 kilo fedt på læggen eller underarmen, men mange der har 15 ekstra på vommen. kroppen skal bruge for meget energi på at deponere kalorierne derud. derfor taber man sig vel også punktvis, men da fedtdeponeringen er forskellig fra kropsdel til kropsdel vil det visuelt måske vise noget andet..

Link to comment
Share on other sites

flex-appeal:

derfor taber man sig vel også punktvis, men da fedtdeponeringen er forskellig fra kropsdel til kropsdel vil det visuelt måske vise noget andet..

Det er ikke sådan jeg opfatter debatten om "punktvis fedttab" - jeg tror de fleste er enige om at de selv har en rækkefølge for fedtdeponering og fedttab - jeg har f.eks. ansigtet som er det første der suger til når jeg er i overskud, og det første som ryger når jeg kører underskud.

Men spørgsmålet er jo mere om du kan præge punktslankningen på nogen måde, altså om du ved at lave mavebøjninger kan tabe dig specifikt på maven, om du ved at cykle kan tabe dig specifikt på benene, osv. osv. osv.

Og det er der ikke så meget der tyder på at det kan lade sig gøre, dvs. du ikke rigtig har mulighed for at påvirke den rækkefølge som kroppen nu vælger at rive fedtet fra.

Link to comment
Share on other sites

Christian Fischer, Læge, forsker: ”Der er allerede en høj produktion af interleukin 6 fra det arbejdende ben lige ved afslutningen af forsøget, men faktisk er det sådan, at frigivelsen topper ca. ½ til en hel time efter at arbejdet er slut, og så går det meget hurtigt tilbage til udgangsniveauet, og på intet tidspunkt er der rigtig nogen frigivelse af interleukin 6 fra det hvilende ben”
Øget fedtforbrænding

Når man har interleukin 6 i blodet, så ved vi, at man øger forbrændingen af fedt. Man ved også, at der bliver leveret energi fra fedtvævet til blodbanen, sådan at musklerne kan blive hurtigere klar til at arbejde igen.

Kilde

hvis man kigger på de nederste billeder kan man se at der er meget IL6 i musklen. men jeg synes ikke det fremgår om det kun er lokalt i den arbejdende muskel eller det er i kroppens muskler de gælder. jeg synes det virker som om det kun det virker som om det er i den arbejdende og så må vi vel konkluderer at man kan punktforbrænde såfremt de citerede forskerer har ret.

Link to comment
Share on other sites

enig.. ren genetisk bestemt. desværre... man ser også mange bodybuildere med tævepatter, selvom deres fedtprocent er lav. ganske vist er noget af størrelsen hævede kirtler og knuder, men stadig meget fedt. hvis man kunne træne det væk havde de det ikke.

<{POST_SNAPBACK}>

tævepatter kommer af forhøjet østrogen-produktion (som sker for at modvirke et højt testosteron-niveau)

~pingtoft

Link to comment
Share on other sites

hvis man kigger på de nederste billeder kan man se at der er meget IL6 i musklen. men jeg synes ikke det fremgår om det kun er lokalt i den arbejdende muskel eller det er i kroppens muskler de gælder. jeg synes det virker som om det kun det virker som om det er i den arbejdende og så må vi vel konkluderer at man kan punktforbrænde såfremt de citerede forskerer har ret.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kun de arbejdende muskler der øger produktionen af signalstoffer, men det er vigtigt at huske på hvordan blodkarrene løber i forhold til en given muskel og det fedt der ligger over den. Musklen modtager ikke blod direkte fra det nærliggende fedt og blod fra musklen med eventuelle signalstoffer går ikke til det nærliggende fedt.

post-2-1105128953.gif

En evt. direkte påvirkning skal komme fra følgende muligheder:

- parallel lokal øget sympaticusaktivitet (bestemt en mulighed!)

- øget blodgennemstrømning i det nærliggende fedt pga. mekanisk bevægelse og øget temperatur lokalt (også en reel mulighed)

- diffusion af signalstoffer gennem vævet uafhængigt af blodbanen (ikke sandsynlig)

Der er endnu ikke nogen undersøgelser der har kunnet vise punktslankning, men man kan ikke helt udelukke en minimal fysiologisk effekt.

Link to comment
Share on other sites

jeg ved godt tævepatter skyldes et for højt østrogen-niveau, men en del af det er stadig fedt..

peter Plomgaard, Læge, forsker: ”På to timer bliver frigivelsen af IL 6 så lille, at den er svær at måle. På fem timer bliver der en kæmpestor forskel, så det er ikke nødvendigt at køre fem timer. Så tre timer er en passende periode at træne på”

dette betyder vel at hvis IL 6 skal have nogen positiv indvirkning på fedtforbrændingen, skal der cardiotrænes i 3 timer... tror sgu man er rimelig udbrændt efter 3 timer...

Link to comment
Share on other sites

Men når man taler om punktfjerning af fedt, er der ikke en gammel undersøgelse(sorry, kan ikke finde den), om hvis man smører DMSO-creme blandet med et eller andet, skulle det forbrænde fedt, under indtrængning eller er det mig der husker galt?

Eneste bivirkning var vist nok, at man lugtede af hvidløg, når man svedte..

kan desværre ikke huske hvad det var det skulle blandes med, nogen der kan?

Link to comment
Share on other sites

Jeg DEXA-scannede Peter Plomgaard forleden og han har en fedtprocent på 7, så han må vide hvad han snakker om :wink: - og det gør han selvfølgelig, men han udtaler sig kun om hvad der skal til ift. IL-6 - ikke hvad der skal til for at forbrænde fedt i en praktisk sammenhæng.

Forskellige cremer kan faktisk have en punktslankende effekt. Generelt kan de indeholde stoffer der virker lipolytiske (fedtnedbrydende) og vasodilaterende (øgning af blodgennemstrømning) samt stoffer der øger diffussionen gennem huden og fedtlaget. Kalorierne skal naturligvis stadig forbrændes, men man kan opnå at der relativt set tages mere fedt fra de stimulerede områder.

Link to comment
Share on other sites

jeg spekulere på om det ikke kan være lige meget? Jeg vil helt uvidenskabeligt påstå at det er de færreste som er for tykke det ene sted uden at de også er for tykke andre steder. Problemet er nok at det er så let at fokusere på sin store bagdel, at man ikke opdager at ryggen, læggene og underarmne også tager sin andel. Tænk hvis man virkeligt kunne punktslanke - ville der så ikke komme et boom af kvinder med minimale bagdele og tykke lægge og rygge (som man ikke kan se i de fleste spejle)? Ville tegne det, hvis jeg kunne... men dertil strækker mine evner ikke.

:blink:

Link to comment
Share on other sites

MZ:

Forskellige cremer kan faktisk have en punktslankende effekt. Generelt kan de indeholde stoffer der virker lipolytiske (fedtnedbrydende) og vasodilaterende (øgning af blodgennemstrømning) samt stoffer der øger diffussionen gennem huden og fedtlaget. Kalorierne skal naturligvis stadig forbrændes, men man kan opnå at der relativt set tages mere fedt fra de stimulerede områder.

Seriøst ? altså de der cremer der reklameres for rundt omkring ? troede faktisk det var en kæmpe-røver.

Link to comment
Share on other sites

I bl.a. USA sælges f.eks. cremer indeholdende yohimbine (A2-antagonist) som øger fedtforbrændingen. Problemet er vist om cremen rent faktisk virker lokalt i fedtcellerne eller den som en DMSO creme kommer i blodet og dermed virker systemisk. Enten trænger cremen ikke gennem huden eller også trænger den hele vejen igennem og virker systemisk.

Link to comment
Share on other sites

Morten Z skrev:

Forskellige cremer kan faktisk have en punktslankende effekt. Generelt kan de indeholde stoffer der virker lipolytiske (fedtnedbrydende) og vasodilaterende (øgning af blodgennemstrømning) samt stoffer der øger diffussionen gennem huden og fedtlaget. Kalorierne skal naturligvis stadig forbrændes, men man kan opnå at der relativt set tages mere fedt fra de stimulerede områder.

Vil det sige man evt kan opnå efekt ved feks at smøre det ønskede område ind varmeCreme inden man dyrke cardio??

evt i forbindelse med morgencardio på tom mave så man er sikker på at mobiliseringen af fedet rent faktisk sker imens Cremen virker?

Det syntes jeg lyder MEGET interesant hvis det er tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Når mænd oplever at de ofte har mindre fedt på benene end centralt på kroppen og oplever at de ofte først reducerer mængde af fedt på benene i forbindelse med påbegyndelse af træning, kan det skyldes en hensigstmæssig genetisk og kønsbestemt punktslankning. Reducerer man mængden af fedt på benene forbedrer man bevægelsesøkonomien, hvilket er hensigtmæssig specielt når man er i enegiunderskud. Samtidigt bibeholder man fedtet centralt på kroppen, hvor det spiller en vigtig rolle for reguleringen af kropstemperatur, hvilket også er hensigtmæssigt i perioder med energiunderskud.

Tilhører man den gruppe af mennesker, der tror at vi alle slæber rundt på de gener der blev selekteret i perioden, hvor vi levede som jægere og samlere, er det logisk at forestille sig, at mændene som jægere og samlere har udviklet en selektiv perifær punktslanking. En tilpasningsmekanisme som nok ikke skal forveksles med det man traditionelt kalder punktslankning.

Link to comment
Share on other sites

flex-appeal:

derfor taber man sig vel også punktvis, men da fedtdeponeringen er forskellig fra kropsdel til kropsdel vil det visuelt måske vise noget andet..

Det er ikke sådan jeg opfatter debatten om "punktvis fedttab" - jeg tror de fleste er enige om at de selv har en rækkefølge for fedtdeponering og fedttab - jeg har f.eks. ansigtet som er det første der suger til når jeg er i overskud, og det første som ryger når jeg kører underskud.

Men spørgsmålet er jo mere om du kan præge punktslankningen på nogen måde, altså om du ved at lave mavebøjninger kan tabe dig specifikt på maven, om du ved at cykle kan tabe dig specifikt på benene, osv. osv. osv.

Og det er der ikke så meget der tyder på at det kan lade sig gøre, dvs. du ikke rigtig har mulighed for at påvirke den rækkefølge som kroppen nu vælger at rive fedtet fra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg kan i hvert fald afvise at man ved at lave maveøvelser, kan punkttabe sig på maven.. Igennem 3 år lavede jeg regelmæssigt et ret omfattende maveprogram bla. indeholdende 90 sit-ups, uden at få noget synligt vaskebrædt ud af dét - selv om jeg cykeltrænede 9-14 timer, løbetrænede ca 6 timer og svømmetrænede ca 3 timer ugentligt ved siden af.. Men mand, jeg havde styrke i mavemusklerne :cooldance:

Min fedtprocent lå jævnt på 8-12% i perioden (vægten svingede fra 69kg-78kg). Det interessante ved min erfaring ligger måske i, at jeg på ingen måde regulerede mit energiindtag bortset fra i 2-3 måneder op til sæsonens hovedkonkurrence. Jeg spiste hvad jeg havde lyst til, og det var ofte fra 7-11. Jeg har altså sandsynligvis "udskiftet" dele af mit fedtlager i perioden - og idet jeg så målrettet koncentrerede mig om punkttræning på maven, måtte det (vel?) automatisk resultere i at fedtet ville lagre sig andre steder på kroppen (fx skuldre og ryg), hvis punkttræning virker.. Men nej, fedtet insisterede på at sætte sig på mavsen! :sneaky2:

Edited by creole
Link to comment
Share on other sites

Morten Z skrev:
Forskellige cremer kan faktisk have en punktslankende effekt. Generelt kan de indeholde stoffer der virker lipolytiske (fedtnedbrydende) og vasodilaterende (øgning af blodgennemstrømning) samt stoffer der øger diffussionen gennem huden og fedtlaget. Kalorierne skal naturligvis stadig forbrændes, men man kan opnå at der relativt set tages mere fedt fra de stimulerede områder.

Vil det sige man evt kan opnå efekt ved feks at smøre det ønskede område ind varmeCreme inden man dyrke cardio??

evt i forbindelse med morgencardio på tom mave så man er sikker på at mobiliseringen af fedet rent faktisk sker imens Cremen virker?

Det syntes jeg lyder MEGET interesant hvis det er tilfældet.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er som sagt en teoretisk mulighed. Jeg har ikke set nogle studier der påviser en signifikant effekt, men jeg har på den anden side heller ikke lavet en systematisk søgning på det.

Ift. dit benspecifikke fedttab hælder jeg også til den forklaring de andre byder, nemlig at du som mand har en genetisk disponering for at smide fedt fra benene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share