Program til en kickbokser


Pølsekilleren
 Share

Recommended Posts

Er helt klart på TJ's hold her - det hele drejer sig om hvad man er konditioneret til - kan slet ikke se at man kan udtale sig om "overtræning" så skråsikkert, jeg har da i perioder kørt min almindelige vægttræning (5-6 gange pr. uge) sammen med boksetræning (3 gange om ugen).

Det kræver lidt tilvænning, men når kroppen har vænnet sig til det så kan det sagtens lade sig gøre uden at man føler nogle af delene uoverkommeligt.

Om det så er optimalt udfra et massesynspunkt er så en anden diskussion.

Link to comment
Share on other sites

er osse på TJ's hold.... Der er nok en tradition for træningen indenfor mange kampsporter, hvor at træningen ofte er hårdere end det er nødvendigt og man forstår ikke at lave ordentlige arbejdskravs analyser og målrettet fysisk træning.

iøvrigt er jeg helt og aldeles uenig i at bænkpres ikke kan bruges til noget i forbindelse med slag i kampsport. Slaget bevæger sig i en kæde fra den bagerste fod eller hoften, op i skulderen og ud i armen. Den kæde er ikke stærkere end det svageste led og det svageste led kan godt være evnen til at lave transvers fleksion og albueekstension samtidig. Man fører da armen frem i et slag og ikke op, så jeg fatter ikke hvad i vil med military pres i den sammenhæng.

Iøvrigt synes jeg det virker uhensigtsmæssigt at du tager alle dine tunge løft på samme dag. Jeg ville nok selv fordele dem ud over ugen

Hvor er frivend? IMHO er frivend meget bedre end dødløft til inseason træning. Det er måske anderledes i offseason, men det ligner et inseason program du har lavet. Frivend kan hjælpe næsten lige så meget som twists på hofte drive. dødløft på 85% kan meget let blive grindere og det har du ikke brug for

Jeg ville helt klart gå efter olympisk squat eller front squat, altså en squat form der træner knæekstensionen mest, idet disse squat former har størst overførsel til spark. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det var noget du havde gjort dig overvejelser om, men jeg ville lige nævne det.

Hvor er plyo træningen? Hop til bord (det skal være en hoppeform, hvor man tager benene "med op") og dybde pushups bør være inkluderet som minimum.

Såfremt målet emd mavetræningen er nogle tykke abs, der kan fordele slag og spark bedre, tror jeg sagtens du kan anvende en decideret hypertrofi orienteret træning for dem (f.eks. 6x6@85%) uden at det går ud over resten af din krops hurtighed.

-Det må det være mest fornuftigt at få sin cardiovaskulære form fra intervaltræning (løB)

-og sin dynamiske udholdenhed fra sække- og kamptræning.

-og sin styrke og eksplosivitet fra vægt og plyo træning

Derfor kan det godt være en god ide at stå af "styrke" elementerne til selve kampsportstræningen, idet du ved at du laver noget, der dækker styrken bedre andetsteds, i.e. dine eksplosive bænkpres gør mere for styrke/eksplosivitet end 4x50 armbøjninger til failure og koster væsentligt mindre restitution.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

hvilket ville føre til at jeg nok ville gøre sådan her. Følgende to dage på skift

Dag 1

Hop til bord (eller over tov måske) 6-8x2-3

OL squat - 4x2@85%

dybde pushups 6-8x2-3

Bænkpres - 4x2@85%

frivend - 6x3@60-65%

BB rows - 6x3@60-65%

Dag 2

FC twists - 6x3@60-65%

frivend - 4x2@85%

BB rows - 4x2@85%

OL squat - 6x3@60-65%

Bænkpres - 6x3@60-65%

reverse crunches - 6x6@85%

full contact twists er iøvrigt en øvelse man IMHO aldrig skal gå over 80% i...

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Og så lige et par spørgsmål til incognito:

Nu aner jeg ingenting om plyometrisk træning, så kan du ikke forklare hvad det går ud på? Har man ikke % i plyometrisk træning???

Hvad betyder "grindere"???????????

Det med frivend lyder som en god ide :4thumbup: men hvordan kan det give "twist" når man løfter opad?? (håber du forstår)

hvorfor må man ikke køre over 80% lige i FC twist?

Er det meningen at jeg kun skal træne to gange om ugen hvis jeg følger dit program?

Bortset fra jeg måske savner noget mere mave (har læst et sted at 80% af kræften i slaget kommer fra hoften)

:blink:. Ellers rigtig godt program :smile:

Edited by Pølsekilleren
Link to comment
Share on other sites

Er helt klart på TJ's hold her - det hele drejer sig om hvad man er konditioneret til - kan slet ikke se at man kan udtale sig om "overtræning" så skråsikkert, jeg har da i perioder kørt min almindelige vægttræning (5-6 gange pr. uge) sammen med boksetræning (3 gange om ugen).

Det kræver lidt tilvænning, men når kroppen har vænnet sig til det så kan det sagtens lade sig gøre uden at man føler nogle af delene uoverkommeligt.

Om det så er optimalt udfra et massesynspunkt er så en anden diskussion.

<{POST_SNAPBACK}>

I og med du snakker om masse i forbindelse med det her, så giver du efter min mening udtryk for at du er mere løfter end bokser. Snakker vi idrætsspecifik styrketræning (og i dette tilfælde boksning/kickboksning), så er det fuldstændig misforstået at to tredjedele af ens træning består af vægte, hvilket jo er det du siger du har gjort. 6 gange vægte, 3 gange boksning som bokser?? :blink:

Lad mig gætte; du blev ikke dansk mester i boksning dét år? :laugh::laugh:

Det er i det hele taget det der er mit problem med Thomas' og medløberes holdning til det her; Pølsekiller træner kickboksning to gange om ugen, vil gerne være bedre, og vil derfor supplere med styrketræning. Og så vil i anbefale at han træner mere vægte end kickboksning?? Og hvad er jeres argument, at det kan lade sig gøre?? :blink: Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men er det optimalt? NEJ!!

Edited by pugilist
Link to comment
Share on other sites

Drengene her på siden har kommet med mange gode argumenter for og imod bestemte mængder vægttræning og øvelsesvalg. Noget der dog endnu ikke er beskrevet er HVORDAN øvelserne udføres. Det jeg går ud fra du er interesseret i, er jo ikke at blive væsentligt større og via den ekstra muskelmasse slå hårdere, da dine modstandere i den nye vægtklasse jo har tilsvarende mere punch. Målet er naturligvis at slå hårdere med den givne muskelmasse du har. (hvor vidt den skal omfordeles er så en helt anden sag, som jeg ikke kan svare på uden at ha set dig :wink: )

Som de fleste i dette fora ved, er en muskels maksimale kraft direkte propertionalt med dens funktionelle tværsnitsareal (alle muskelfibre er jo ikke nødvendigvis parallelle). Det svære ved det at på power i spark og slag er således at få udnyttet sin muskulatur optimalt. Altså er der en væsentlig motorisk komponent i forhold til power i teknikkerne. Det kan være svært at aktivere de rigtige motoriske enheder til maksimal effekt. I forhold til den tunge vægttræning vil du efter en god måneds tilvænning kunne bruge den i øvelsen involverede muskulatur tæt på optimalt. Dette skyldes neurale tilpasninger. Fint, så kan du f.eks bænkpresse efter bedste formåen. Hva kan man så bruge det til? Der blev tidligere nævnt, at det ikke er den bevægelse du laver når du støder. Imidlertid er der her den fordel, at dine nervebaner efter den tunge vægttræning er ekstra disponerede for motorisk indlæring da "hjulsporet lige er blevet kørt op". :4smartass:

Hvis du derfor har mulighed for det i klubben vil jeg anbefale, at du efter hvert tungt sæt bruger ½-1 minut på at lave hurtige eksplosive teknikker med fokus på korrekt udførrelse. Om du bruger puder og sæk er så op til hvilket udstyr du har til rådighed. Jeg ved volleyball-landsholdet har brugt dette princip for at øge springhøjde og dele af atletik-landsholdet har også benyttet sig af dette.

Dette træningsmønster bør kunne give en bedre motorisk rekrutering til dine teknikker og dermed også mere power.

Så er problemet bare at ramme modstanderen, hvilket jo ofte er det væsenligste problem. :wink:

Men når den først er der bør dit udgangspunkt være bedre.

Link to comment
Share on other sites

Og så lige et par spørgsmål til incognito:

Nu aner jeg ingenting om plyometrisk træning, så kan du ikke forklare hvad det går ud på? Har man ikke % i plyometrisk træning???

Hvad betyder "grindere"???????????

Det med frivend lyder som en god ide :4thumbup: men hvordan kan det give "twist" når man løfter opad?? (håber du forstår)

hvorfor må man ikke køre over 80% lige i FC twist?

Er det meningen at jeg kun skal træne to gange om ugen hvis jeg følger dit program?

Bortset fra jeg måske savner noget mere mave (har læst et sted at  80% af kræften i slaget kommer fra hoften)

:blink:. Ellers rigtig godt program :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

definitionen på hvad plyometrisk træning er, bliver vist diskuteret stadigvæk, men det omfatter (ifølge mig, hehe) de fleste eksplosive bevægelser og i særdeleshed dem, hvor bevægelsen vendes eksplosivt fra en en eccentrisk bevægelse til en koncentrisk. Hvis du for eksempel hopper ned fra et bord og med det samme hopper op igen, har du lavet et eksempel på en plyometrisk øvelse.

Der er nogle eksempler her:

http://www.exrx.net/Lists/PowerExercises.html

Jeg mener ikke det er nødvendigt for dig at lave plyometriske hop, men de her dybde pushups jeg nævnte er der osse:

http://www.exrx.net/Plyometrics/DepthPushUp.html

Grindere er langsomme løft. Hvis du vil være hurtig i din sport, vil grindere i dødløft ikke hjælpe... de vil gøre dig langsommere.

i et twist som i et slag drives den ene side af hoften eksplosivt frem. I frivend drives begge sider af hoften frem og kan derfor bidrage til twistet.

Grunden til at jeg ikke mener det er fornuftigt at køre tungt i twists er at hvis man er stærkere i benene end i torso, kan man få nogle ret ærgelige vrid i ryggen.

Det var ment til 2-3 gange om ugen med de to træninger skiftevis

Der er grænser for hvor meget mavetræning du kan have gavn af...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share