Max 500 gram/uge - er det virkeligt nødvendigt?


DaDane
 Share

Recommended Posts

Her er en oversigt over mit vægttab.

vaegttab_041217.gif

Jeg har tilladt mig at markere 2 målinger som "fejlmålinger". Det er måske galt! Men hvis jeg gør det synes jeg det er meget imponerende at samtlige af de øvrige (o.k. kun 7) målinger ligger inden for 0,1 kg. Altså +/- et skalatrin.

Jeg forventer naturligvis at tabe mig, - men jeg forventer faktisk at der er forskel på hvor meget jeg taber de forskellige dage, - afhængig af fødevareindtag og energiforbrug.

Som det ses af formlen for min bedste rette linje (mindste kvadraters metode) har jeg et vægttab på 0,28 kg/dag (helt nøjagtigt 283 gram/dag) eller lige under 2 kg. pr. uge. :devil:

Indtil videre ser det (udfra målinger med min impedansmåler) ud til at jeg endda ikke har tabt muskelmasse! :4thumbup: (se min blog for detaljer)

Det der måske kan "gå galt" i min konklussion er at det går nemmere i den første tid. Jeg har trods alt kun været på kur siden slutningen af november og kun "rigtigt" siden den 9. december hvor jeg fik en vægt. (Tal motivere mig meget).

Det er nok for meget! Men jeg gider ikke længere de lange kure. Så med mindre i kan give mig gode argumenter for at holde de omkring 500 gram/uge som ofte bliver nævnt her tror jeg bare at jeg giver den fuld skrue i den næste tid også. (Dog noget med en fødselsdag på søndag, juleaften og så en rejse over nytår til Lissabon hvor jeg ikke rigtigt har kontrol over hvad jeg får at spise).

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har blod på (t)anden efter et hurtigt vægttab og du faktisk er overvægtig, er der intet i vejen med et vægttab på 2 kg/uge. Så længe du ikke bliver dårlig af det og ellers ikke går på en direkte sultekur, så er den eneste risiko, at du måske tager det meste på igen, når du stopper med kuren.

At man i starten af en kur taber relativt meget, er vist ganske normalt. Desuden kan morgenvægte svinge ganske betydligt, hvis ikke man lever meget struktureret, hvad angår træning og indtag.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har blod på (t)anden efter et hurtigt vægttab og du faktisk er overvægtig, er der intet i vejen med et vægttab på 2 kg/uge. Så længe du ikke bliver dårlig af det og ellers ikke går på en direkte sultekur, så er den eneste risiko, at du måske tager det meste på igen, når du stopper med kuren.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, - og måske at jeg taber for meget muskelmasse i forhold til hvis jeg tabte mig langsommere?

At man i starten af en kur taber relativt meget, er vist ganske normalt. Desuden kan morgenvægte svinge ganske betydligt, hvis ikke man lever meget struktureret, hvad angår træning og indtag.

<{POST_SNAPBACK}>

Morgenvægten synes jeg nu ellers er det mest stabile (kontra andre tidspunkter på dagen). Men ja, - naturligvis er der fluktuationer. Nogle dage er der mere i tarmsystemet (eller hvor det gemmer sig) end andre.

Er det ikke noget med ens stofskifte går ned, hvis man taber for meget, eller holder sit energiindtag nede i en periode?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo. Stofskiftet bliver lavere jo mindre man spiser. Men nej, - yoyo effekten skyldes vidst kun at man ved visse typer slankekure taber en del muskelmasse.

Se Stubbes meget fine (pinnede) indlæg om stofskifte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share