Eksplosiv træning


typen
 Share

Recommended Posts

Hvis man vil træne eskplosivt skal man ikke bare udføre øvelser eksplosivt, men også tage få reps. Procenterne man træner med behøver heller ikke være så høje som du skriver. Jeg har før trænet jumpsquats med henblik på at blive mere eksplosiv og hoppe højere (fordi jeg spiller basket) og dem lavede jeg med kun 55% af 1RM.. Men det kommer selvfølgelig an på hvad dit formål er med at træne eksplosivt.. Er det med henblik på sport..?

Men du skal nok have fat i nogle af eksperterne på området (fx TJ eller JesperT) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Personligt mener jeg ikke at et max-løft er eksplosivt eftersom de fleste max-løft er grinders (dog ikke alle - der findes folk (har jeg hørt :dry: ) der smider deres 1RM op gennem taget, men hvis man sætter 5 kg mere på stangen kan de ikke rokke den ud af stedet). Et eksplosivt løft skal jo helst være eksplosivt (deraf navnet :4smartass: ) dvs. at der skal noget fart i løftet, og jeg ved ikke med dig, men der er sgu ikke ret meget fart i mine max-løft :wink:

Men vi må hellere få TJ på banen, så han lige kan rette mig hvis det er noget værre abe-crap jeg sidder her og fyrer af :innocent:

Edited by SimonW
Link to comment
Share on other sites

Eksplosiv styrke er karakteriseret ved at være i stand til at producere maximal kraft (Fmax) på et minimum af tid. Man kan tale om et "index of explosive strength" eller:

IES = Fmax / tmax (N/sek.)

I forhold til den vægt der bliver flyttet værende kropsvægt eller genstand fås følgende koeficient:

RC (Reactivity Coefficient) = Fmax / (tmax x W) = RFDmax / W

Så eksplosiviteten er afhængig af den tid det tager at flytte vægten.

Håber det hjælper og hvis ikke så må TJ jo træde til, det var jo også ham i ville have svar fra i første omgang.

Ha' et stærkt nytår!

Kenneth Jay, RKC

Link to comment
Share on other sites

Hej! :smile:

Lidt om Excentrisk og Eksplosiv træning:

Hvis du går op på:

http://www.motion-online.dk/styrketraening..._at_blive_stor/

så kan du læse hvordan man benytter eksplosiv træning.

Det er afhængige hvad sportgren vi snakker om

Når det Fodbold, basketball, svømning osv. så laver de mange gange

plyometrisk træning eksplosivt, dvs, hvor de laver f.eks spring med vægte.

Det sker så med lav % af deres max.

Men de bruger også tung eksplosiv styrketræning som du også kan se under

den side. De kører med 90-95% af deres 1RM for at få max styrke og eksposivitet, og som jeg har sagt til dig, det er ligemeget at det kører langsomt op i det koncentriske fase, det der er afgørende er at du prøver på at gøre det så hurtigt som muligt, for derved aktiverer du flere af de hæmmede neuroner, og Type 2b fibre som er bedst til tungt, eksplosiv arbejde. Som det også står

på den side, du kan også gøre det med de 70%-85% men du får meget mindre

ud af det, end hvis du kører med 90-95%.

Om excentrisk træning:

Det bruger man mest i Bænkpress og Squat og det sker med 120-130% af 1RM

og det er den bedste metode til hvis man vil opnå max styrke.

Det sker med meget få gentagelser, fordi det er meget hård, og det kræver også

en længere pause, omkring 2-3 dage for at få optimal restitution.

Hvis du går op på den side:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...styrketraening/

kan du se i diagrammet hvordan det hænger sammen. Ekplosiv træning giver bedre excentrisk, eksplosiv og max styrke.

Du kan så selv regne ud fra de 2 artikler hvordan der er sammenhænge mellem excentrisk træning og eksplosivitet. Som sagt Excentrisk træning giver max styrke. Hvis du bliver bedre til din max styrke, bliver du også mere eksplosiv, får

så bliver jo vægten lettere at løfte og derved kører det også hurtigere.

De 2 sider burde være nok beviser, men jeg kan tage en bog med til dig, som er

skrevet af en russer Vladimir M. Zatsiorsky, der står der også alt det om excentrisk og eksplosiv træning. Bogen er på Engelsk.

Min lærer, Kim Lynge sagde at den bedste træningsmetode for at øge max styrken er at køre excentrisk. Jeg ved ikke om det er den bedste, det har jeg ikke læst endnu, men han taler jo også af erfaring.

Jeg håber at du kan se sammenhængen, jeg kan desvære ikke sige mere om det, men efter nytår skal vi til at lære mere om det, specielt om excentrisk træning, og eksplosiv træning hvor ESD (Explosive Strenth Deficit) indgår of Fm og Fmm.

Så efter nytår kan jeg sige mere om det.

Venlig Hilsen

Patrick

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Så vidt jeg ved at eksplosiv styrke defineret som den tid det tager en muskel at udvikle maksimal kraft (som andre også har skrevet). Det vil sige at jo lavere rfd (rate of force development tror jeg) er, jo mere eksplosiv er man. Altså behøver et eksplosivt løft ikke at blive udført hurtigt, det vigtigste er at man lægger ALLE kræfter i helt til at begynde med.

eks. (jeg kan ikke huske de korrekte tal, så jeg finder bare selv på nogle)

en muskel er normalt 400 ms om at udvikle maksimal kraft, mens et slag oftest udføres på 200 ms. Hvis man så kan træne sig op til at ens muskler kan udvikle maksimal kraft på 300 ms (man bliver mere eksplosiv) vil ens slag blive hurtigere, hvilket er en fordel i f.eks. kampsport.

Jeg er næsten 100% på at det er det der menes med eksplosiv styrke.

Link to comment
Share on other sites

Er der en som vil komme med definitionen på eksplosiv styrke?
Eksplosiv styrke er selvfølgelig et relativt begreb. Man kan ikke sige hvad er eksplosiv styrke, og hvad ikke er. Man kan heller ikke definere hurtighed :smile: Man kan dog sige, at jo hurtigere musklerne er i stand til at opnå maksimal kraft jo mere eksplosiv styrke har man.
En ven prøver at overbevise mig om, at excentrisk træning giver eksplosiv styrke. Det gør det vel ikke??

Nu hænger tingene sammen, og således kan man ikke undvære den eccentriske del, da meget af træningen af den eksplosive styrke er afhængig af en hurtig overgang fra eccentrisk til koncentrisk, men det er rigtigt, at eccentrisk træning mest har betydning i træningen for hypertrofi.

Eksplosiv træning er vel hvor man accelerer vægten op hurtigt.
Man forsøger at accelere gennem hele bevægelsen med størst mulig fart.
%-del af ens 1rm ligger vel omkring 70-85%

Det kan man ikke sige. Det kommer bestemt an på, hvad formålet med den eksplosive træning er. Der er forskel på, om man er spydkaster, kuglestøder, højdespringer eller styrkeløfter og hvilke muskelgrupper man træner (og om det fx er med bænkprestrøje eller ej)

Link to comment
Share on other sites

Er der en som vil komme med definitionen på eksplosiv styrke?

Eksplosiv styrke er selvfølgelig et relativt begreb. Man kan ikke sige hvad er eksplosiv styrke, og hvad ikke er. Man kan heller ikke definere hurtighed :smile: Man kan dog sige, at jo hurtigere musklerne er i stand til at opnå maksimal kraft jo mere eksplosiv styrke har man.

En ven prøver at overbevise mig om, at excentrisk træning giver eksplosiv styrke. Det gør det vel ikke??
Nu hænger tingene sammen, og således kan man ikke undvære den eccentriske del, da meget af træningen af den eksplosive styrke er afhængig af en hurtig overgang fra eccentrisk til koncentrisk, men det er rigtigt, at eccentrisk træning mest har betydning i træningen for hypertrofi.
Eksplosiv træning er vel hvor man accelerer vægten op hurtigt.

Man forsøger at accelere gennem hele bevægelsen med størst mulig fart.

%-del af ens 1rm ligger vel omkring 70-85%
Det kan man ikke sige. Det kommer bestemt an på, hvad formålet med den eksplosive træning er. Der er forskel på, om man er spydkaster, kuglestøder, højdespringer eller styrkeløfter og hvilke muskelgrupper man træner (og om det fx er med bænkprestrøje eller ej)

<{POST_SNAPBACK}>

Herren har talt :4thumbup: :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share