Tog 10 kg for meget i HST.


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg kom idag i slutningen af min 15 rep cyklus til at tage 10 kg for meget i squat. Jeg opdagede det efter 1. sæt. Gør det nogen større skade at jeg tog den vægt jeg først burde tage midt i 10 rep perioden? Det må vel ødelægge lidt af progressionen. Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Det var jo også (en del) af det første svar.

Man bliver jo ikke pludselig konditioneret så meget af et enkelt sæt der er for tungt, at man ikke får hypertrofirespons ud af resten af sin cyklus. Effekten må ihvertfald være forsvindende lille.

Rommel

Edited by Rommel
Link to comment
Share on other sites

Det betyder vel, at du ikke har brugt en reel 15 rm som udgangspunkt, hvis du efter 2 uger lige kan lægge 10 kg oveni og tage 2 sæt.

Det er nok det værste problem, fordi du har trænet mindre intensivt end programmet foreskriver.

Hvis dine øvrige rm også er sat for lave, så får du nok ikke det store ud af denne runde HST.

Det er ligegyldigt, om du kører op og ned i vægt. Nogle tror, at vægten skal stige hele tiden i HST, og lad bare dem tro det.

Det er værre, at nogle måske tror, at HST er let træning. Det er det ikke, det er intensiv træning, hvor man skal løfte få hårde sæt.

Hver anden uge er du blevet stærkere i alle øvelser, hvis du træner HST korrekt, og det er nødvendigvis hårdt, selvom du måske ikke træner mange sæt.

Men hvis du ikke tager udgangspunkt i dine reelle rm, så forsvinder intensiteten.

Link to comment
Share on other sites

Det betyder vel, at du ikke har brugt en reel 15 rm som udgangspunkt, hvis du efter 2 uger lige kan lægge 10 kg oveni og tage 2 sæt.

Det er nok det værste problem, fordi du har trænet mindre intensivt end programmet foreskriver.

Hvis dine øvrige rm også er sat for lave, så får du nok ikke det store ud af denne runde HST.

Det er ligegyldigt, om du kører op og ned i vægt. Nogle tror, at vægten skal stige hele tiden i HST, og lad bare dem tro det.

Det er værre, at nogle måske tror, at HST er let træning. Det er det ikke, det er intensiv træning, hvor man skal løfte få hårde sæt.

Hver anden uge er du blevet stærkere i alle øvelser, hvis du træner HST korrekt, og det er nødvendigvis hårdt, selvom du måske ikke træner mange sæt.

Men hvis du ikke tager udgangspunkt i dine reelle rm, så forsvinder intensiteten.

<{POST_SNAPBACK}>

MIne rm passer meget godt. De sidst squats i 15 rep. sættet blev kørt lidt breathing agtige.

Link to comment
Share on other sites

Så må din RM jo også have været reelt højere, ellers havde du vel ikke kunne tage 15. Hvis du tog 15 reps, så må det vel have været din reelle 15RM.

Jeg har heller aldrig rigtig forstået dem, der siger at HST er let træning. Jeg synes jeg kæmper hårdt hver gang - især hvis der samtidig er en progression i volumen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, det har været ok, hvis det var ekstra hårdt.

Det er jo ikke 1 rm, jeg refererer til, men i dette tilfælde 15 rm.

Jeg vil holde på, at zig-zagging, som HST folket kalder det er totalt ligegyldig, hvis man ellers forstår, at man skal ende sine mini cykler med f.eks. henholdsvis sin 15, 10 og 5 rm (som regel i 2 sæt) i alle øvelser man kører

15 rm er det man netop kan løfte 15 gange. Det er ikke det man kan løfte 15 gange efter at have kørt f.eks 10 andre øvelser til det yderste, og det er ikke det man kan løfte 15 gange, hvis man gemmer krafter til 10 andre øvelser.

Og man kan altså derfor ikke gennemføre 6. gang i en mini cyklus, når man starter på mini cyklussen, for så er rm værdien sat for lavt.

HST princippet betyder, at man smadrer sine muskler totalt hver 14. dag, og ind imellem bygger man gradvist op til at gøre det.

Hvis man ikke sørger for, at starten af hver mini cycle virker nogenlunde overkommelig, (med rimlelig progression) så ødelægger man sig selv i længden.

(Det var lige for at ride min kæphest! Jeg mener at Humpseper sandsynligvis gør det ok udfra det, han siger)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share