Sygdom modsadt anokeksi.


Havneren
 Share

Recommended Posts

Hvorfor skal man pludselig beskyldes for at have en sindslidelse bare fordi man går op i sin hobby/sport og forsøger at spise rigtigt til formålet?

Nu kan jeg ikke huske hvad "sygdommen" hed, men det er altså så det modsatte af anoreksi. En artikkel beskrev det som en der spister for at få større muskler...

Der med er jeg jo åbenbart syg... Og det er jo egentligt sjovt nok for jeg har jo aldrig haft det bedre!

Er det folk med dårligsamvittighed der finder på den slags? Og hvorfor skal vi der går op i den slags så stå og forsvarer vores hobby/sport og valg?

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man pludselig beskyldes for at have en sindslidelse bare fordi man går op i sin hobby/sport og forsøger at spise rigtigt til formålet?

Nu kan jeg ikke huske hvad "sygdommen" hed, men det er altså så det modsatte af anoreksi. En artikkel beskrev det som en der spister for at få større muskler...

Der med er jeg jo åbenbart syg... Og det er jo egentligt sjovt nok for jeg har jo aldrig haft det bedre!

Er det folk med dårligsamvittighed der finder på den slags? Og hvorfor skal vi der går op i den slags så stå og forsvarer vores hobby/sport og valg?

v/h christian

<{POST_SNAPBACK}>

Dem der kritiserer en livsstil med træning og sunde kostvaner er typisk dem med dårlig samvittighed over deres egen livsførelse.

Hvorfor forsvare en skid?

Hvis pågældende er uforskammet kan man vælge at svine dem til ved at gøre dem opmærksommepå deres deller/dovenskab/usunde valg etc.

Man kunne også vælge at gå sin vej. Negative mennesker skal man holde sig laaangt fra.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man pludselig beskyldes for at have en sindslidelse bare fordi man går op i sin hobby/sport og forsøger at spise rigtigt til formålet?

Nu kan jeg ikke huske hvad "sygdommen" hed, men det er altså så det modsatte af anoreksi. En artikkel beskrev det som en der spister for at få større muskler...

Der med er jeg jo åbenbart syg... Og det er jo egentligt sjovt nok for jeg har jo aldrig haft det bedre!

Er det folk med dårligsamvittighed der finder på den slags? Og hvorfor skal vi der går op i den slags så stå og forsvarer vores hobby/sport og valg?

v/h christian

<{POST_SNAPBACK}>

Dem der kritiserer en livsstil med træning og sunde kostvaner er typisk dem med dårlig samvittighed over deres egen livsførelse.

Hvorfor forsvare en skid?

Hvis pågældende er uforskammet kan man vælge at svine dem til ved at gøre dem opmærksommepå deres deller/dovenskab/usunde valg etc.

Man kunne også vælge at gå sin vej. Negative mennesker skal man holde sig laaangt fra.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja... Sådan kan man da selvfølgelig vælge at se på det.

Problemet kommer så når ens gamle kære moder har læst om det i ude og hjemme og straks diagnosticerer sønnen til at have en sindslidelse! Det er svært bare at gå fra sin gamle kære moder eller for den sags skyld at svine hende til.

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

man skal vel ikke se bort fra at mindst 80% af dem, som kommer fast på MOL og træner med vægte mindst 3 gange om ugen har et forstyrret kropsbillede og i et eller andet omfang knytter selvværd til det kropsbillede? (de 80% er bare et gæt, men jeg tror det rammer meget godt)

At det så for os fornuftige mennesker der ikke tager krudt, kun medfører et stort madbudget og begrænset tøjudvalg og ikke potentielt dødelige bivirkninger ligesom anoreksi gør er en helt anden side af sagen.

Du skal bare fortælle din mor at hun kan blande sig udenom. Du har en sund hobby og længere er den ikke. (så længe du ikke har tænkt dig at tage krudt, forstås :4thumbup: )

Link to comment
Share on other sites

Egentlig hedder det dysmorfofobi. Det er først rigtig sygeligt, hvis symptomerne strider mod individets egen lyst - dvs. man føler sig tvunget af sin samvittighed (eller hvad det måtte være) til fx at skrotte alle venner for træningens skyld, eller foretager ting, som skader een selv eller andre (dopingmisbrug).

Almindelig storspisning i forbindelse med en gang solid frivægtstræning er overhovedet ikke sygeligt (hils din mor, og sig hun ikke skal bekymre sig sålænge du er glad og ikke bruger kemikalier) :smile:

Link to comment
Share on other sites

man skal vel ikke se bort fra at mindst 80% af dem, som kommer fast på MOL og træner med vægte mindst 3 gange om ugen har et forstyrret kropsbillede og i et eller andet omfang knytter selvværd til det kropsbillede? (de 80% er bare et gæt, men jeg tror det rammer meget godt)

At det så for os fornuftige mennesker der ikke tager krudt, kun medfører et stort madbudget og begrænset tøjudvalg og ikke potentielt dødelige bivirkninger ligesom anoreksi gør er en helt anden side af sagen.

Du skal bare fortælle din mor at hun kan blande sig udenom. Du har en sund hobby og længere er den ikke. (så længe du ikke har tænkt dig at tage krudt, forstås  :4thumbup: )

<{POST_SNAPBACK}>

Måske misforstod jeg, men du fik det lige til at lyde som om 80% af MOL er på krut. Har du set den anonyme afstemning. Den siger omkring 10%. Det syntes jeg er ret flot hvis det virkelig hænger sådan sammen!!! Kunne være sjovt med en ligende afstemning på BodyHouse siden.

Egentlig hedder det dysmorfofobi. Det er først rigtig sygeligt, hvis symptomerne strider mod individets egen lyst - dvs. man føler sig tvunget af sin samvittighed (eller hvad det måtte være) til fx at skrotte alle venner for træningens skyld, eller foretager ting, som skader een selv eller andre (dopingmisbrug).

Almindelig storspisning i forbindelse med en gang solid frivægtstræning er overhovedet ikke sygeligt (hils din mor, og sig hun ikke skal bekymre sig sålænge du er glad og ikke bruger kemikalier) :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror de kommer af at jeg plejer at bulke her om vinteren... Tager omkring 12 kg på ret hurtigt (fedt meget af det selvfølgelig). Krut af en hver afskygning holder jeg mig LANGT fra, har altid gjort og vil altid gøre det!

Det jeg egentligt er træt af er at man skal læse sådan en artikkel som ret overfladisk diagnosticerer 80% af de mennesker der kommer og træner siriøst i motionscentrene til at have en psykisk lidelse. Og satme om man så i visse tilfælde ikke også bliver udsadt for at skulle forsvare sig selv mod det "vrøvl".

Det er da muligt at en sådan sygdom findes, men jeg gider da ikke kædes sammen med den. Jeg vil da også tro at hvis man virkelig led af den så havde man da nok haft fingrene i kruttønden, mon dog ikke?

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det alt for godt.

Et eller andet sted har jeg medlidenhed med folk der syntes at bodybuilding = åndsvag sport

eksempler:

Mig: Jeg ønsker mig proteinpulver til jul, det skal helst være koncentrat, jeg hari kke noget imod laktose

Ham: Hvad ? er du på doping ?

Mig: Nej, protein er på ingen måde anabolsk

Ham: Ja, whatever

- så havde vi en timelang diskution om koffien, proteiner og fedtindtag.

Mig: Jeg indtager ca 30 gram olivenolie hver dag - kroppen skal have sit daglige fedt (fedtenergi)

Hende: Du er åndsvag at høre på, jeg tror simpelhen ikke på dig

Mig: Så lad være, men der er en grund til jeg har 42 cm overarme

Hende: Ja, du doper dig sikkert

- sådan nogen diskutioner har jeg hele tiden

Folk ryger, drikker, spiser usundt og udsætter sig selv for unødige farer hele tiden - og så kommer de og siger jeg er den usunde og åndsvage.

Jeg er så træt af at folk hele tiden går og siger: Jeg tror ikke det er sundt at kunne løfte så meget

eller: hahahaha, han er så stor at man kan løbe fra ham

1: Jow, det er fandme sundere at kunne løfte 250 kg i bænkpress end at kunne løfte 30 kg - eksempel: hvad hvis du kom iklemme under en stor murblok ? ville du kunne løfte den væk ? nej, ville jeg ? JA !

2: Folk glemmer at det er MUSKLER bodybuildere render rundt med, ikke fedt eller kød uden muskelfiber

jeg plejer at henvise til kevin levrone.

Jeg gider ikke diskutere med folk om ernæring længere, folk kan ikke finde ud af at gå på internettet eller åbne en bog for at finde ud af de rigtige facts.

Link to comment
Share on other sites

de 80% var folk med forstyrret kropsbillede

<{POST_SNAPBACK}>

Du har ret i at mange mennesker går rundt med et forstyrret kropsbillede, men de fleste af dem er ikke direkte en psykisk lidelse.

Hvis man skal findele det, så bliver det nok mere 80% med forstyrret kropsbillede hvor under 15% af dem er direkte psykisk lidelse (defekt i hjernen)

Mange mennesker er opvokset med et eller andet forbillede uden egenteligt at vide det.

nogen har måske haft en meget tynd far, og som lille turde man ikke ryde på hans skuldere i skrækken om at han "knækker"

nogen tolker det således at de vil IKKE være tynde selv, for det var deres far. (det kalder man positiv indflydelses lærdom)

andre får det dårligt ved tanken om tynde mennesker, så de vil heller ikke være tynde, men måske heller ikke robuste. - det er tit fede mennesker der afskyr arbejde (også fysisk)

og så er der nogen der har været skræmt som små, men det får ikke samme indflydelse som hos de andre.

Link to comment
Share on other sites

jeg mente det egentlig ikke som en psykisk lidelse (der ikke nødvendigvis hidrører fra en defekt i hjernen).

Det var egentlig bare for at forebygge den storm af kommentarer, man kunne forvente med "Aj, hende moren er da bare for latterlig og hun er garanterme fed selv osv."

Jeg synes bare det er noget man skal være opmærksom på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes da bare det er sjovt og forbundt med en vis tilfredsstillense at være i stand til at kunne forbedre sig selv. Altså øge sin styrke og muskulatur. Jeg går også og tuner lidt på min bil når jeg har tid. Det er det sammen igen... At kunne forbedre og øgen præstations evnen, Når noget virker er det en rigtig fin fornemmelse og sjovt samt lærerigt. Jeg har øgen effekten med over 100% ind til videre, men er da ikke færdig endnu. Det er nøjagtig det samme. Læser til maskinmester... Igen at øge sin viden og blive bedre. At udvikle sig på alle områder. Bare fordi det er kroppen man også arbejder på - Hvorfor er det så så slemt lige pludseligt?

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende har tydeligvis misforstået begrebet/"sygdommen" bigoreksi/megraksi/dysmorfofobi, eller hvad det hedder.

Det er slet ikke typer, som de fleste herinde, der bare interesserer sig for kost, og ønsker en stor muskelmasse på deres krop. Det er først når livet handler om det, og ikke andet.

Piger der gerne vil være slanke, har jo højest sandsynligt heller ikke en decideret spiseforstyrrelse.

At begrebet er lidt løst og difust for mange, og især folk der IKKE interesserer sig for netop disse ting, er vel det reélle problem, og du burde være ligeglad, og enten argumentere fornuftigt for dine holdninger eller bare lade det gå dit øre forbi. Det er velsagtens dem der mister noget i sidste ende

Link to comment
Share on other sites

Har selv læst lidt opm lidelsen under Adonis komplekset.

De skulle efter sigende isolere sig fuldstændigt. Spise på NØJAGTIGE tidspunkter, og også træne på NØJAGTIGe tidspunkter. Der er tale om sygeligt besatte mennesker. De kan være så store som overhovedet muligt, men stadig mene at de er små, og ikke være villige til at tage trøjen af på stranden - da de jo er så små.

Så at antage en ung fyr lider af lidelsen, bare fordi han går op i sin træning og kost, er efter min mening lidt forvaklet - omend faktisk typisk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg tror ærlig talt ikke vores "besættelse" af træning og muskel er anderledes end dem der går meget op i sport - fodbold, bakset, baseball, whatever. Vores interesse er bare ikke set i positivt lys af alle andre...

Vi er ikke anderledes end alle andre der dyrker noget eller går op i noget.

Link to comment
Share on other sites

Altså jeg var meget mere fanatisk som cykelrytter, end jeg er nu. Så fanatisk, at kun nogen meget få her på MOL kan overgå det.

Men alligevel er jeg temmelig sikker på, at det var langt mere respekteret, end det jeg gør nu i manges øjne.

Men heldigvis er jeg ligeglad med, hvad "mange" mener. Det er kun de personer, jeg har lyst til at omgive mig med, der betyder noget.

Jeg tror meget bunder i, at man som kropsbygger bliver tillagt mange negative fordomme. Fordomme, som folk tror giver dem et billede af ens personlighed.

Så længe man kan adskille end træning fra ens øvrige liv, og godt kan gå en dag ind i mellem, uden at man tænker det helt store på træning, og ikke bliver lettere deprimeret over, at der lige smuttede et par dage med dårlig kost, så har man sgu ikke et problem.

Link to comment
Share on other sites

Hummm... Ja. Man begynder at forstå hvorfor folk der træner siriøst ofte ikke har mange venner uden for træningen. Sådan oplever jeg det nogle gange i hvert fald. Det er måske mere end bare en delt interesse for træningen der knytter folk sammen.

v/h christian

Link to comment
Share on other sites

GentooBox:

1: Jow, det er fandme sundere at kunne løfte 250 kg i bænkpress end at kunne løfte 30 kg - eksempel: hvad hvis du kom iklemme under en stor murblok ? ville du kunne løfte den væk ? nej, ville jeg ? JA !

Nu er det nok de færreste der kommer i klemme under en 200 kg stor murbrok :nissetunge: - men jeg er enig i at livsstilen hvad angår kost og motion er sundere end hovedparten af dem man omgiver sig med, men selve det at løfte tunge vægte, det tror jeg altså ærlig talt ikke er "sundt" - det slider på kroppen, og nok mere end hvad godt er.

Link to comment
Share on other sites

Mit gæt er, at de fleste, der har et mål med deres træning, er en smule tvangs-neurotiske. BB'eren der er startet op på et nyt 3 måneders program vil da nødigt "svigte" programmet for så når han ikke målet. Hvis jeg skal bestå mine gradueringer (karate) skal jeg møde op til træning osv. osv. Det er da klart at vi fremstår neurotiske med vores træning, men ikke mere end hvad frimærkesamlere og andre nørder repræsentere af mærkværdig opførsel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share