Facts eller skrøner


bls
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt det påstået, at det kan være farligt udelukkende at styrketræne (altså ikke lave noget cardio ved siden af). Begrundelsen skulle være, at hjertet ikke kan følge med og pumpe blod ud til de større muskler.

:dry: Er dette virkelig sandt?

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk lyder det ikke som det rene febersnak.

Hvis vi antager at hjertet primært vokser ved hård og længerevarende cardio træning.

Men at man i sine styrketræningspas IKKE opnår kredsløbstræning af nogen speciel karakter lyder det i mine ører ikke helt hen i vejret.

Dette er selvføgelig et skud i tågen, men et ligeså godt bud som de andre i tråden der ligeledes skyder uden at ane en pind om emnet (krumborog og DonN :innocent: )

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Det lyder nu mest af alt bare som en fejlfortolkning af det at styrketræning alene ikke giver nogen markant cardiotræning.

Det er jo derfor nogen anbefaler at man laver sine sæt med høj intensitet og korte pauser, netop for at holde pulsen oppe og derved få lidt cardio. (på bekostning af maxløft)

Link to comment
Share on other sites

Dette er selvføgelig et skud i tågen, men et ligeså godt bud som de andre i tråden der ligeledes skyder uden at ane en pind om emnet (krumborog og DonN  )

Lige præcis.

Selvom det lyder som en myte, behøver det jo ikke at være.

Selvom det ikke er direkte farligt, kan der jo godt være lidt sandhed i det alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Det er en gang BS af værste karakter.... :dry:

Medmindre hjertet er sygt vil det altid kunne levere det blod muskulaturen skal bruge til styrketræning. At man kan komme til at puste ved højrep-træning betyder bare der ikke er kommet ilt nok til musklen.

Link to comment
Share on other sites

Kan sige ud fra egen erfaring at førhen dyrkede jeg meget springgymnastik og kunne løbe 3 km snildt så nu efter 2½ år udelukket styrketræning kan jeg ikke løbe 5 min uden at blive total fopustet. Det føles det rigtigt hårdt for hjertet og jeg tror det er virkelig usundt at udelukket kører med tunge vægte konstant uden at få noget afvæksling, det er det jeg ahr gjort. Derfor skal der rettes op på dette. med cadio hver tirsdag - torsdag. så må jeg jo starte med 5 min løb.

Link to comment
Share on other sites

Kan sige ud fra egen erfaring at førhen dyrkede jeg meget springgymnastik og kunne løbe 3 km snildt så nu efter 2½ år udelukket styrketræning kan jeg ikke løbe 5 min uden at blive total fopustet. Det føles det rigtigt hårdt for hjertet og jeg tror det er virkelig usundt at udelukket kører med tunge vægte konstant uden at få noget afvæksling, det er det jeg ahr gjort. Derfor skal der rettes op på dette. med cadio hver tirsdag - torsdag. så må jeg jo starte med 5 min løb.

<{POST_SNAPBACK}>

Men det er jo bare fordi din kondition selvfølgelig er styrtdykket i den tid, du ikke har dyrket nogen form for cardio.

Det er selvf. sundest at kombinere styrketræning og cardio, så man får både styrke- og kredsløbstræning, men det betyder ikke at det er værre kun at styrketræne end slet ikke at træne :wink: .

Panda :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan sige ud fra egen erfaring at førhen dyrkede jeg meget springgymnastik og kunne løbe 3 km snildt så nu efter 2½ år udelukket styrketræning kan jeg ikke løbe 5 min uden at blive total fopustet. Det føles det rigtigt hårdt for hjertet og jeg tror det er virkelig usundt at udelukket kører med tunge vægte konstant uden at få noget afvæksling, det er det jeg ahr gjort. Derfor skal der rettes op på dette. med cadio hver tirsdag - torsdag. så må jeg jo starte med 5 min løb.

<{POST_SNAPBACK}>

Noget i den stil kunne jo godt være svaret. Hvis man udelukkende kører tunge vægte og gainer meget, kan man vel godt ende med at hjerte mv sakker bag ud i forhold til vægten. Vel lidt som at det er usundt/farligt at blive overvægtig ... eller noget :wink:

Link to comment
Share on other sites

I synes at glemme at hjertet også tilpasser sig det at træne med vægte. Det er IKKE kun ved konditionstræning at der sker gavnlige tilpasninger i hjertet. Men det er klart at man ikke bliver bedre til at løbe langt, hvis man kun træner vægttræning. Den kardiovaskulære form bliver ikke synerligt bedre. Faktisk bliver den lige så langsomt ringere, i takt med at kroppen bliver større. Men det har intet at gøre med hjertets pumpevne i hvile, eller i forbindelse med vægttræningen. Tilpasninger er og bliver specifikke. Der er stor forskel på de tilpasninger der sker i hjertet i respons på vægttræning, og dem som sker i respons på konditionstræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share