Proteinpulver = unødvendigt


Vuffi
 Share

Recommended Posts

Som overskriften indikerer, læste jeg idag en artikel i Metro: Kort sagt sagde "kosteksperter" mv., at proteinpulver var unødvendigt og mildest talt spild af penge.

Han mente at protein fra den daglige kost, var mere end rigeligt når man styrketræner. - Begrundelserne herfor, kan jeg desværre ikke huske

Han kom ikke ind på musklernes øgede tendesn til at optage protein hurtigere op til 30 mins efter træningen, hvilket jeg undredede mig lidt over.

Hvad er han for en starut?

- Artiklen kan som sagt læses i dagens MetroExpress

\\

Link to comment
Share on other sites

Han mente at protein fra den daglige kost, var mere end rigeligt når man styrketræner. - Begrundelserne herfor, kan jeg desværre ikke huske

Det kan han for såvidt også have ret i - det afhænger jo lidt af hvad man spiser kan man sige :raisebrow:

Hvis vi går udfra at det er korrekt anbefalet at folk der styrketræner skal have 1.5-2.5 * kropsvægt gram protein, så er det jo ikke umuligt at få igennem almindelig kost - selvom det dog nok for mange er nemmere at supplere nogle af proteinerne igennem pulver - især under en kontrolleret diæt.

Jeg tror tilgengæld han har ret i, at en sund varieret kost er alt rigeligt for de fleste, og jeg tror også at mange egentlig har fået et lidt forkert syn på vigtigheden proteinpulver (mig selv inklusiv) - hvor der er en overdreven - og måske unødvendig - fokusering/fiksering på at nå over kropsvægt*2 om dagen.

Jeg har dog ikke rigtig noget videnskabeligt at have det i - men kigger jeg tilbage synes jeg ikke resultatet er meget anderledes fra når jeg kører meget højt indtag af proteiner, kontra når jeg ikke tænker synderligt over det og måske kører under det anbefalede indtag.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Men det hører da ikke sammen med hele diskussionen om, at musklerne er mere åbne til at "modtage" og bearbejde op til 30 mins efter træning, og at man derfor har brug for hurtige proteiner, som shaken leverer.

Jeg kan ikke rigtig se det modstridene, du nævner selv at han ikke skriver noget om "window-of-opportinity" som er ca. en time efter træning.

Som jeg læser det skriver han om proteinindtag generelt, og ikke om tidspunktet.

Der er flere videnskabelige undersøgelser som viser at det ER en fordel at få fyldt depoterne op lige efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Men det hører da ikke sammen med hele diskussionen om, at musklerne er mere åbne til at "modtage" og bearbejde op til 30 mins efter træning, og at man derfor har brug for hurtige proteiner, som shaken leverer.

\\

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg ikke selv læst artiklen. Men der findes jo også andre hurtigt optagelige proteiner. Fx mælk.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt siger han jo at proteinpulver er unødvendigt.

- Mig bekendt er der da også mindst lige så mange resultater der peger på, at hurtigt protein (og kulhydrat) er optimalt lige efter træning. (window)

Og nej, det nævner han ikke... Derfor forekommer det mig underligt at han siger at det ligefrem er unødvendigt.

\\

Link to comment
Share on other sites

220 g protein dagligt slæber en masse kulhydrater og ikke mindst mættet fedt med sig, hvis man skal indtage det hele som kød, mælk og lignende.

Eftersom kød kun indeholder 20% protein, skulle jeg spise over 1 kg kød dagligt for at dække den mængde - og eftersom jeg ikke har prioriteret min økonomi således, at jeg kan spise 1 kg ultramagert kød dagligt - så foretrækker jeg at supplere magert kød med ca. 150 g pulver dagligt for at undgå det mættede fedt i alm. kød.

Link to comment
Share on other sites

Holder stadigvæk ikke helt i forhold til "window" -snakken

\\

<{POST_SNAPBACK}>

Hele pointen er jo stadigvæk, at har man allerede fået dækket sit proteinindtag, fra sit normale kostindtag, har proteinpulver absolut INGEN effekt og er derfor UNØDVENDIGT. Efter træning kan man snuppe noget skummetmælk og et par bananer - det står ikke skrevet i granit nogen steder, at man skal indtage proteinpulver.

At proteinpulver så er meget nyttigt i mange andre henseender, fx i forbindelse med cutting - er en helt anden diskussion.

Så jeg forstår faktisk ikke helt pointen med den tråd her...

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke have sagt det bedre AF :smile:

Tager cføli protpulver for at spare lidt penge på alt det kød der ellers skulle til, og så undgår man også en pokkers masse kcal, som AF siger :wink:

Og så er det bare nemmere engang imellem, istedet for at trække en oksesteak op af tasken, napper man lige en hurtig shake..

Og de vitaminer man ikke får pga pulveret, kan man jo bare indtage i form af vitaminpiller, hvis man altså føler man ikke får nok..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke selv læst artiklen. Men der findes jo også andre hurtigt optagelige proteiner. Fx mælk.

Jeg har ellers hørt at mælke-protein IKKE er særlig hurtigt optageligt, og ikke når at komme ud til musklerne før "window-of-opportunity" lukker, selvom man drikker det lige efter træning.

Men det er måske mig der er helt forkert på den...?

Link to comment
Share on other sites

Stort set alle undersøgelser viser at atleter og bb, som ikke er på afmagringskur intager meget mere protein end nødvendigt.

Stort set alle der gider sætte sig ind i kosten kan indtage nok protein uden tilskud.

Højt indtag af protein giver ofte lavt indtag af kulhydrater, hvilket kan være værre for ens mål end at mangle 2,7 gram protein en gang om ugen.

Hvis man spiser et stort måltid et par timer inden træningen og eventuelt lidt lige inden er der ingen som ved om der er nogen forskel på om man indtager hurtige eller langsomme proteiner og om det sker 5 min efter eller 30 min efter træningen. Der vil næppe være nogen mærkbar forskel for langt langt størsteparten af personer.

Vitaminpiller kan ikke gøre det ud for de sunde stoffer som findes i en sund kost. De kan kun forebygge/oprette direkte mangler.

Eneste sted jeg kan se proteinpulver er nødvendigt er hos personer som er dovne eller virkelig i tidsnød.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke selv læst artiklen. Men der findes jo også andre hurtigt optagelige proteiner. Fx mælk.

Jeg har ellers hørt at mælke-protein IKKE er særlig hurtigt optageligt, og ikke når at komme ud til musklerne før "window-of-opportunity" lukker, selvom man drikker det lige efter træning.

Men det er måske mig der er helt forkert på den...?

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved er mælkeprodukter udelukkende cassein-protein, hvilket jo gør det langsomt optageligt. Så er enig i det du skriver :4smartass:

Ved dog ikke hvorvidt det ikke ville nå det før "window-of-opportunity" lukker, men ville klart foretrække valle-protein i den sammenhæng...

Link to comment
Share on other sites

Et af argumenterne der blev fremført i artikelen ( af en kvindelig læge ) var at der ingen grund var til at tage proteinpulver da det bl.a var "for dyrt". Det siger vel lidt om hvor meget den pågældende person har sat sig ind i det.

Der er ingen tvivl om at proteinpulver har mange, mange fordele. Og ja man kan "sagtens" spise sig til ( næsten ) samme effek vha. rigtig mad, men man kan også "sagtens" tabe 10 kilo fedt vha. rigtig kost. Men spørg lige hvor svært det kan være for dem der har prøvet og prøvet uden at det er lykkedes.

Argumenter for hvorfor proteinpulver er MEGA-genialt:

1: Det er billigt

2: Det er bekvemt

3: Det optages ( hvertfald valle ) ekstremt hurtigt-Hele window snakken.

4: Det indeholder meget få overflødige kalorier i form af fedt og kulhydrater.

5: Det kan faktisk smage godt.

6: Det er mega nørdet ( og dermed fedt ) at stå at lave en protein shake, for derefter at indtage den.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke selv læst artiklen. Men der findes jo også andre hurtigt optagelige proteiner. Fx mælk.

Jeg har ellers hørt at mælke-protein IKKE er særlig hurtigt optageligt, og ikke når at komme ud til musklerne før "window-of-opportunity" lukker, selvom man drikker det lige efter træning.

Men det er måske mig der er helt forkert på den...?

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg ved er mælkeprodukter udelukkende cassein-protein, hvilket jo gør det langsomt optageligt. Så er enig i det du skriver :4smartass:

Ved dog ikke hvorvidt det ikke ville nå det før "window-of-opportunity" lukker, men ville klart foretrække valle-protein i den sammenhæng...

<{POST_SNAPBACK}>

Mælk er ihvertfald ikke udelukkende cassein, i så fald giver det ingen mening at man anbefaler skummetmælk efter træning. Jeg synes jeg kan huske noget om at mælk består af 1/3 valle. Jeg har søgt lidt rundt omkring, men kan ikke lige finde noget konkret, og det står ikke i protein-faq'en.

Link to comment
Share on other sites

Der er ca 30% valle i mælk, så mælkeprotein er faktisk ikke så tosset igen. Det er en smule langsommere optageligt end fx en protshake med sukker, men forskellen er begrænset og især begrænset i hvilken effekt det udmønter sig i.

Man kan godt indtage sit daglige proteinindtag gennem kosten, men hvis man skal holde fedt og kulhydratsindtaget under kontrol, bliver det hurtigt både besværligt og dyrt. Magre og kulhydratsfattige prots er nu engang dyre, så pulveret gør om noget livet lidt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Nu handlede artiklen jo altså ik om hvad der var nemmest, hurtigst eller billigst. Det handlede om hvad der var bedre. Han nævner i artiklen intet om "window".

Man kan da ik ved sine fulde fem påstå at fem shakes og en vitaminpille er bedre end en varieret kost. 200 gr protein er da ik svært at opnå gennem mad og der er da heller ingen der siger det kun må være rødt kød.

Og så siger han i artiklen at det skal fordeles gerne ud over 5-6-7 måltider, hvem kan være uenig i det?

Og hvis man absolut ik mener man kan få nok protein gennem mad og derfor får resten i kosttilskud så strider det heller ik imod noget i artiklen. Som jeg læste den var moralen i artiklen at det var bedre at få sin energi fra mad og ik tilskud og tilskud skulle ik erstatte mad.

Det mener jeg nu ik der er noget forkert i.

Link to comment
Share on other sites

Artiklens budskab var at en sund og varieret kost vil dække ens proteinbehov, derfor var protein pulver unødvendigt..

Det er jeg sådan set enig i.. Problemet er bare at rigtig mange mennesker ikke spiser den famøse sunde varierede kost (inkl. mig selv) og dem som gør, gør det måske ikke hverdag...

Selv herinde hvor de fleste er bevist om vigtigheden af motion og sund kost, tror jeg der er mange når de skal være helt ærlige ikke spiser vanvittig sundt, i stedet snupper de en cola og så lige en proteinshake for så er kalorieoverskuddet og protein indtaget i orden..

Link to comment
Share on other sites

En anden faktor ved protein-pulver der ikke er nævnt her er, at optageligheden af protein pulveret er langt langt højere ind i noget protein-rigt produkt du kan finde i "naturen".

Dermed er det en større del af protein-indtaget der kan optages i processerne i musklerne og derfor kan man faktisk nøjes med _mindre_ protein i forhold til hvis man skulle indtage det "naturligt".

Link to comment
Share on other sites

En anden faktor ved protein-pulver der ikke er nævnt her er, at optageligheden af protein pulveret er langt langt højere ind i noget protein-rigt produkt du kan finde i "naturen".

Dermed er det en større del af protein-indtaget der kan optages i processerne i musklerne og derfor kan man faktisk nøjes med _mindre_ protein i forhold til hvis man skulle indtage det "naturligt".

<{POST_SNAPBACK}>

Optageligheden af alt animals protein ligger over 90%, så det skulle ikke være noget problem. :wink:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Optageligheden af alt animals protein ligger over 90%, så det skulle ikke være noget problem.

du glemmer at det sidste nye super ultra whey har en BV på 160% og derfor giver større bøffer!!!!!!!!!

:clown2:

<{POST_SNAPBACK}>

Det må jo så give 70% større bøffer :laugh:

Link to comment
Share on other sites

hvis man er i tvivl om man optager den protein man indtager, kan man købe urintests på apoteket. skifter de farve til grøn(mener jeg) optager man ikke proteinen, men udskiller den via urinen. ved godt man skal være i overskud, men nogle stræber efter 3g/kg kropsvægt. så skal der sgu være speed på ens proteinsyntese. tror ikke folk der ikke tager krudt har behov for så meget(3g)..

men optagelsen af protein er jo afhængig af mange ting, genetik, tidspunkt, hjælpestoffer, VAND OG AMINOSYRER osv.

har selv brugt pulver ved hver måltid, men efter en urintest i mili, der viste jeg ikke kunne optage det i de mængder, bruger jeg det kun under diæt, og lige efter træning, samt hvis der ikke er noget kød i køleskabet til aften... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share