Alternativ til smør?


Entropy
 Share

Recommended Posts

Er der nogen som har et alternativ til smør? Mit rugbrød bliver lidt for tørt når der kun er brød og kyllingepålæg ..

<{POST_SNAPBACK}>

---------------------------------------------------------------------------------------

Smør er i moderate mænder fremhævet,som et yderst "sundt" ærningsstof,så put du bare lidt smør på brødet.

Ligesom amerikanske undersøgelser(lawson), behøver vi kun ca.1++ rent protein os der træner 16 timer+.

Smør indenholder itrtter og idener smøt virker effettift mod kræft og lign(Anderson).

Men holdt dig til små mængder!

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som har et alternativ til smør? Mit rugbrød bliver lidt for tørt når der kun er brød og kyllingepålæg ..

Et oplagt alternativ er vel minarine?

Du kan også overveje at bruge hytteost. En grovbolle med hytteost, kalkunpålæg og tomat er i hvert fald nam-nam, kan sikkert også bruges med succes på rugbrød.

Hvis dit rugbrød er meget tørt, så kig dig om efter noget andet, man kan godt få brød med god energifordeling, uden at det bliver knækbrød. Hvis der så er 1% mere fedt i, vælter det nok ikke regnskabet. Måske føler du slet ikke behov for at finde en smør-erstatning, hvis du finder noget rigtigt friskt, saftigt rugbrød.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som har et alternativ til smør? Mit rugbrød bliver lidt for tørt når der kun er brød og kyllingepålæg ..

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan godt lide smør - det kan de fleste hvist....

Synes personligt jeg har prøvet alskens alternativer. Men det smager så hæsligt at jeg heller vil undvære noget på brødet.

Kæærgården er også delvist lavet på smør og findes i små pakker på ca. 8-10gr. stykket (såvidt jeg husker). Det er en nem - men ikke den billigste måde at holde hånd i hanke med dit daglige smørforbrug-budget ikke overskrides. En sådan lille pakke smør kan nemt række "langt" hvis man vil :wink:

Hvis der så er 1% mere fedt i, vælter det nok ikke regnskabet. Måske føler du slet ikke behov for at finde en smør-erstatning, hvis du finder noget rigtigt friskt, saftigt rugbrød.

enig, et godt rugbrød kan spises uden smør.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Der findes efterhånden et utal af "lette" smøreoste som fungerer udemærket som "klister - min egen favorit i øjeblikket er remoulade lavet af finthakket "picalilly" og fedtfri mayonnaise eller fromage frais.

Har du råd kan du jo altid bruge Benecol, det skulle have en rigtig god fedtsammensætning.

Hyg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej. :wink:

Efter min mening kan en lille mængde smør godt indgå i en sund kost. Men hvis du bruger større mængder fedtstof på brødet, vil det nok være sundere at vælge en margarine. Idag indeholder flere (eller alle ?) margariner kun lidt eller intet transfedtsyrer.

Personligt bryder jeg mig dog ikke om de kunstige margariner. Et mere naturligt valg vil være et blandingsprodukt som Kærgården eller Kløverblomst. Så vidt jeg kan vurdere, har Kløverblomst en lidt "sundere" fedtsyresammensætning end Kærgården.

Jeg er i øjeblikket i kontakt med blandt andet Arla. Jeg har en ide til et blandingsprodukt med 80 % fedt. Fedtdelen skal bestå af 50 % smør/fløde og 50 % uhærdet rapsolie. Et sådan blandingsprodukt vil være en lille smule "sundere" en Kløverblomst. Desværre synes Arla ikke om min ide.

KLØVERBLOMST er godt, synes jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Doc.

Hvis dit rugbrød er meget tørt, så kig dig om efter noget andet, man kan godt få brød med god energifordeling, uden at det bliver knækbrød. Hvis der så er 1% mere fedt i, vælter det nok ikke regnskabet. Måske føler du slet ikke behov for at finde en smør-erstatning, hvis du finder noget rigtigt friskt, saftigt rugbrød.

Også enig i at det er unødvendigt med smør til godt rugbrød, men du behøver ikke tænke særligt meget over fedt% i rugbrød, da fedtet kommer fra kernerne i rugbrødet, og de bliver ikke nedbrudt. Så fedtet ryger hele vejen igennem dit system uden at blive optaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share