Dødløft (TJ artikel)


Guest sandholm
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har læst TJs artikel vedr. dødløft på getbig.

Jeg kunne godt tænke mig en fornuftig forklaring på, hvorfor det er forkert at udføre øvelsen i stående udgangsposition i.st.f. den korrekte fra gulvet.

Derudover har jeg store problemer med teknikken (føler jeg i hvert fald). Jeg kunne sagtens løfte *mange* flere kg fra jorden, men problemet er at sænke den igen. Det giver en enorm belastning på den nederste del af ryggen og knæene er i vejen! Jeg er 185 cm høj.

Hvad gør jeg forkert?

Ja, det ville være meget nemmere at spørge en i centeret, men jeg stoler simpelthen ikke på dem. Nogen af dem har fortalt mig direkte forkerte ting. Jeg har ikke set én eneste anden end mig selv køre dødløft.

Hvad kunne være god opvarmning til dødløft?

Håber på nogen fornuftige svar.

mvh

sandholm

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er nogen af tingene nævnt i artiklen.

Knæene er i vejen fordi du ikke bukker dig forover på den eccentriske fase. Du forsøger at holde overkroppen vertikal. Det går ikke hvis knæene skal undgå tæsk.

Dødløft hedder dødløft, fordi man starter bevægelsen fra "død" position. Det betyder at man starter fra gulvet og ikke fra et stativ. Du kan i teorien godt gøre det, men det er så ikke dødløft i sin klassiske form.

Hvis du vil vide mere, så specificere dine spørgsmål lidt mere eller læs min artikel igen. Dave Tate´s dødløft artikel kan også anbefales. Den kan findes her:

The Top 10 Deadlifting Mistakes and How to Fix Them

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share