Mangler energi


andreas1857
 Share

Recommended Posts

PTpoul:

Det klassiske er 4 uger efterfulgt af en uges deload.

hvad baggrunden for dette er har jeg desværre ikke nok indsigt til at debatere 

Mere læsning af russisk/bulgarsk træningslitteratur kunne nok afdække området.

Man behøver faktisk ikke at lære russisk eller bulgarisk for at læse den træningslitteratur; der findes heldigvis mange engelske artikler om emnet - og der er endnu ikke een eneste af disse der bakker Andreas' program & frekvens op som det er beskrevet her .

Men jeg er da "forholdsvis sikker" på at -Anders- har indsigt til at debattere emnet, derfor venter jeg selvfølgelig spændt på hans argumenter og svar på spørgsmål.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Nu blev der ikke svaret på andreas's spørgsmål, men dit:

Men siden du sådan er forbavset; er du da af den overbevisning at det kan forsvares at træne samme muskelgruppe to dage i træk - og hvad bygger du din formodning på ? det vil være interresant at høre.
Interessant at du selv skriver:
Ikke dig, men -Anders- som tilsyneladende har lyst til at tryne dig fremfor at hjælpe dig, det siger nok lidt mere om ham, end om dig kan du trøste dig med.

Når dit eget spørgsmål tydeligvis kun havde det formål at tryne Anders.

Hvis vi snakker om daglig træning af samme muskel for hypertrofi, kan det forsvares at træne den dagligt med mange reps (dog ikke til failure) for at fremme restitution, opbygge workcapacity og øget kapillarisering som kunne tænkes at give en mere kronisk forbedring af restitutionen lokalt.

Grunde til jeg nævner Russisk og Bulgarsk træningslitteratur (ikke på originalsproget) er fordi disse lande har stået for langt mere avanceret præstationsorienteret forskning på atleter end man har set i vesten.

Desuden er kvaliteten af disse publikationer noget mere videnskabelige end meget af det udvandede bavl man finder på nettet.

Med mindre man er meget ømskindet kan anderses fremgangs metode med at stille et spørgsmål stimulere til at man selv tænker mere generelt over spørgsmålet og måske derigennem får en dybere forståelse.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

PTpoul:

Med mindre man er meget ømskindet kan anderses fremgangs metode med at stille et spørgsmål stimulere til at man selv tænker mere generelt over spørgsmålet og måske derigennem får en dybere forståelse.

Hvilket vi vel egentlig også er igang med, og var igang med allerede efter dit første indlæg - men du trak dig meget hurtigt udaf debatten igen.

Vedr. træningslitt. så må der jo være nogle der har læst det - og / eller funderet deres artikler på basis af disse - jeg har da ihvertfald set et par stykker der påstår at have basis i den russiske forskning.

Det jeg er rigtig interreseret i, er at få sat lidt tider på i micro-cycles - det nævnes at det er muligt at køre imod overreaching på dag/uge basis med henblik på hypertrofi - men jeg har lidt svært ved at få det til at hænge sammen med et længerevarigt forløb - det virker stadig på mig som om at overreaching ikke er noget man skal ramme særlig ofte.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Vi skal nok have tj på banen, eller måske Anyone, jeg ved ham har smuglæst lidt i diverse kilder :smile:

Det springende punkt er vel om der sker en kronisk akkumulation af træthed. Altså om deload perioden fjerner enhver rest af akkumuleret træthed eller ej.

Instinktivt vil jeg sige: ja det gør den hvis varigheden er lang nok. Mht. overload perioden vil jeg antage den er individuel og afhængig af ens træningstilstand.

Man kan jo måle, hvorvidt man er på vej ind i overreaching på mange måder.

Springhøjde, koordinationstests, ortostatiske pulstests, pupillernes reaktion, hormonel testing. Så hvis man vil kan det tilpasses individuelt, med en smule erfaring i at bruge disse tests.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi holder os til hypertrofi aspektet (jeg er godt klar over at det primært er funderet i styrkeperspektivet og professionelle atleter) - kunne det da tænkes at det rent faktisk var sådan at man kunne få hurtigere gains ved at rykke godt og grundigt rundt på måden man træner på ?

Jeg tænker her på at man eksempelvis kører fullbody hver dag i en periode, efterfulgt af en deload / evt. en deload - det skal selvfølgelig tilpasses således at man ikke rammer overtræning.

Og jeg tænker ikke på træning for øget kapillarisering - jeg mener rigtig træning hvor man brager igennem - som eksemplerne i den sidste blok i et forsøg på at overreache.

Vi må formode at nogle muskelgrupper ikke nødvendigvis er fuldt ud restitueret efter 24 timer, men du nævner at det ikke er et problem rent massemæssigt - at muskelopbygning sagtens vil kunne følge med.

Det er lidt spændende i mine øjne hvis det er tilfældet, fordi så kan det være man skulle overveje at arbejde dagligt på sine problemgrupper og på denne måde faktisk få gains meget hurtigere end vi får ved den traditionelle træningsmetode ? men jeg havde egentlig opfattelsen af at det ikke var nogen fordel - tværtimod.

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi holder os til hypertrofi aspektet (jeg er godt klar over at det primært er funderet i styrkeperspektivet og professionelle atleter) - kunne det da tænkes at det rent faktisk var sådan at man kunne få hurtigere gains ved at rykke godt og grundigt rundt på måden man træner på ?

Jeg tænker her på at man eksempelvis kører fullbody hver dag i en periode, efterfulgt af en deload / evt. en deload - det skal selvfølgelig tilpasses således at man ikke rammer overtræning.

Og jeg tænker ikke på træning for øget kapillarisering - jeg mener rigtig træning hvor man brager igennem - som eksemplerne i den sidste blok i et forsøg på at overreache.

Vi må formode at nogle muskelgrupper ikke nødvendigvis er fuldt ud restitueret efter 24 timer, men du nævner at det ikke er et problem rent massemæssigt - at muskelopbygning sagtens vil kunne følge med.

Det er lidt spændende i mine øjne hvis det er tilfældet, fordi så kan det være man skulle overveje at arbejde dagligt på sine problemgrupper og på denne måde faktisk få gains meget hurtigere end vi får ved den traditionelle træningsmetode ? men jeg havde egentlig opfattelsen af at det ikke var nogen fordel - tværtimod.

<{POST_SNAPBACK}>

Thibudeau (fra t-nation) mener det er det bedste at køre 4ugers blokke med en uges deload imellem for optimal hypertrofi.

Det er vigtigt ikke at adskille styrke/præstations aspektet fra hypertrofi aspektet.

Det er sjældent man ser et menneske der bænkpresser 200kg uden meget muskuløs e pressemuskler.

Meget stærke vægtløftere eller styrkeløftere har enormt potentiale for hypertrofi fordi de med deres overlegne styrke kan opnå enorm volumen hvis de skifter til klassisk hypertrofitræning (flere reps, korte pauser, høj volumen).

Hvis man kigger på t-nation har Chad Waterbury lavet er program (qattro dynamo) hvor man træner hel kroppen igennem 4gange på en uge.

Der er en masse god argumentation for hvorfor en sådan approach kunne virke.

Ikke vanvittigt videnskabeligt men god argumentation fo hyppig tæning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share