Hvilken muskel


Linde
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg har i nogle år haft lidt bøvl med ømhed i nakken. Det virker som om det er i de muskler der drejer hovedet ...

men hvilke muskler gør det? Og har i nogen forslag til hvordan de trænes?

Jeg har været til en fys, men jeg synes ikke han var til meget hjælp :mad:

Link to comment
Share on other sites

Det er ret svært at sige præcis hvor det er det gør ondt, jeg tror det er en muskel der "gemmer sig" under en anden større muskel, for jeg kan ikke mærke mig frem til hvor det er ved at trykke på musklerne :blink: . Massage virker derfor ikke rigtig til noget.

Det gør kun ondt (lidt a la doms smerter) når jeg drejer hovedet til siden ud i yderstillingen (hvor der er naturlig modstand). Altså ved at kigge til venstre uden at flytte overkroppen eller øjnene - hvis i forstår :4smartass:

Jeg ved ikke om det hjalp på forklaringen :4pizza:

Det jeg leder efter er en øvelse hvor man med modstand drejer hovedet til siden. Jeg er ikke stødt på sådan en øvelse - heller ikke i min fys' "motions-center". Den bedste idé jeg har er at holde hovedet fast med begge hænder og så dreje det til siden med modstand.

Måske noget med at ligge på siden og dreje hovedet mens man bider fast i en slynge med vægt på ... eller noget :laugh:

Edited by Linde
Link to comment
Share on other sites

Har du nedsat bevægelse i nakken? - dvs. er nakkens bevægelser lidt stive i det, når du f.eks. drejer hovedet mod venstre?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, bevægeligheden er mindst som den altid har været. Og jeg har vist rimelig god bevægelighed i nakken som et af de få steder :smile:

Jeg tror iøvrigt musklen hæfter et sted på siden af halsen, måske nogle få cm fra øret og i den anden ende et sted på nakken, omkring hvor man lægger squatstangen, når den ligger højt.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som specifik træning af bevægelser er vejen frem.

Koordinationen af bevægelser i nakken er et komplelst sammenspil af mange muskler.

Din beskrivelse af hvor det gør ondt giver ikke et 100% sikkert billede af hvilken muskel/dysfunktion der er den egentlige årsag til problemet.

Jeg ville smutte til kiropraktoren og se om ikke det hjælper, deres specialitet er at pinpointe restriktioner i bla nakken og løsne op for disse.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som specifik træning af bevægelser er vejen frem.

Koordinationen af bevægelser i nakken er et komplelst sammenspil af mange muskler.

Din beskrivelse af hvor det gør ondt giver ikke et 100% sikkert billede af hvilken muskel/dysfunktion der er den egentlige årsag til problemet.

Jeg ville smutte til kiropraktoren og se om ikke det hjælper, deres specialitet er at pinpointe restriktioner i bla nakken og løsne op for disse.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil jeg så overveje at gøre. Hvad kan en kiropraktor, som en fysioterapeut ikke kan?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke som specifik træning af bevægelser er vejen frem.

Koordinationen af bevægelser i nakken er et komplelst sammenspil af mange muskler.

Din beskrivelse af hvor det gør ondt giver ikke et 100% sikkert billede af hvilken muskel/dysfunktion der er den egentlige årsag til problemet.

Jeg ville smutte til kiropraktoren og se om ikke det hjælper, deres specialitet er at pinpointe restriktioner i bla nakken og løsne op for disse.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil jeg så overveje at gøre. Hvad kan en kiropraktor, som en fysioterapeut ikke kan?

<{POST_SNAPBACK}>

Behandle med justeringer (populært forklaret er det at "skubbe led på plads så de kan komme til at fungere ordentligt igen).

Nogle fysioterapeuter lærer også dette, men kiropraktorer har en langt større ekspertise inden for dette område.

Dine spændinger kan være forårsaget af et problem i leddet, i et sådan tilfælde vil en justering hjælpe på problemet.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Behandle med justeringer (populært forklaret er det at "skubbe led på plads så de kan komme til at fungere ordentligt igen).

Nogle fysioterapeuter lærer også dette, men kiropraktorer har en langt større ekspertise inden for dette område.

Dine spændinger kan være forårsaget af et problem i leddet, i et sådan tilfælde vil en justering hjælpe på problemet.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, men fysioterapeuten kunne ikke se at der skulle være nogen af mine led der var immobile eller skæve eller lign. Han har kigget, målt og følt adskillige gange ... men det kan selvfølgelig være et par nye øjne fra en kiropraktor ville se anderledes på det !?

Fysioterapeutens tilgang til det var derfor en masse øvelser jeg skulle lave og så fulgte han op med samtaler, målinger af bevægelighed og ca. 3 min massage. Da der tilsyneladende ikke var nogle af hans øvelser der virkede holdt jeg op med at komme der efter godt en måned. Jeg laver dog stadig flere af øvelserne endnu, og det har nu efter mere end et år kun hjulpet lidt.

Edited by Linde
Link to comment
Share on other sites

Behandle med justeringer (populært forklaret er det at "skubbe led på plads så de kan komme til at fungere ordentligt igen).

Nogle fysioterapeuter lærer også dette, men kiropraktorer har en langt større ekspertise inden for dette område.

Dine spændinger kan være forårsaget af et problem i leddet, i et sådan tilfælde vil en justering hjælpe på problemet.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis - just my words :smile: Få en kiropraktor til at tjecke din nakken.

Link to comment
Share on other sites

Behandle med justeringer (populært forklaret er det at "skubbe led på plads så de kan komme til at fungere ordentligt igen).

Nogle fysioterapeuter lærer også dette, men kiropraktorer har en langt større ekspertise inden for dette område.

Dine spændinger kan være forårsaget af et problem i leddet, i et sådan tilfælde vil en justering hjælpe på problemet.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Præcis - just my words :smile: Få en kiropraktor til at tjecke din nakken.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg troede, at du havde haft praktik i nordjylland og ikke Norge??

Link to comment
Share on other sites

Behandle med justeringer (populært forklaret er det at "skubbe led på plads så de kan komme til at fungere ordentligt igen).

Nogle fysioterapeuter lærer også dette, men kiropraktorer har en langt større ekspertise inden for dette område.

Dine spændinger kan være forårsaget af et problem i leddet, i et sådan tilfælde vil en justering hjælpe på problemet.

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Okay, men fysioterapeuten kunne ikke se at der skulle være nogen af mine led der var immobile eller skæve eller lign. Han har kigget, målt og følt adskillige gange ... men det kan selvfølgelig være et par nye øjne fra en kiropraktor ville se anderledes på det !?

Fysioterapeutens tilgang til det var derfor en masse øvelser jeg skulle lave og så fulgte han op med samtaler, målinger af bevægelighed og ca. 3 min massage. Da der tilsyneladende ikke var nogle af hans øvelser der virkede holdt jeg op med at komme der efter godt en måned. Jeg laver dog stadig flere af øvelserne endnu, og det har nu efter mere end et år kun hjulpet lidt.

<{POST_SNAPBACK}>

Igen: Fysioterapeuten og kiropraktoren vil være dygtige til forskellige ting, og have forskellig fokus. Det kan være kiropraktoren kan fikse noget fysioterapeuten ikke kan

Link to comment
Share on other sites

Nix. Kiropraktoren kan ordinere på lige fod med en læge...

Mht. fys kontra kiropraktor, så kan alle kiropraktorer lave "manipulation", mens kun få fysser kan (de efteruddannede af slagsen). Manipulationen i sig selv stort set eens. Kiropraktorens klare fordel ligger i, at næsten hele uddannelsen retter sig mod behandling af led, mens fyssen skal kunne lidt manipulation, lidt træning af ældre, lidt styrketræning, lidt behandling af nerveskader, osv osv...

Når dét er sagt, så er der stadig problemet med at finde en ordentlig behandler uanset typen - dvs inklusive alternative.

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Undskyld hvis jeg lige kaprer tråden her. Mit spørgsmål er til kiropraktorerne herinde (eller dem der læser til kiropraktor).

Jeg selv læser fys og er ikke uenig med Ptpoul, kan sagtens være en kiropraktor kan hjælpe, selvom en anden fys måske også kan :wink:

På fys-studiet lærer vi ikke manipulationer, men forskellige slags mobilisationer såsom maitland & kaltenborn (hvis det da også kaldes mobilisering). Er disse også ting i lærer? Jeg kunne godt tænke mig at læse noget litteratur om netop manipulationer - hvad det præcist er man gør, hvorfor det virker osv. Har ingen intention om ud fra en bog lære manipulationer, men vil gerne kende teorierne bag. Nogen anbefalinger af gode "grundbøger" på området?

Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om f.eks. manipulationer til non-specifik low back pain patienter. Er det pt'er i vil udføre manipulationer på generelt set? Det meste af det evidens vi hører om siger nemlig at der er meget lidt evidens for manipulationer (og mobiliseringer) ved de fleste patologier. Kun få som f.eks. akutte lændeproblemer skulle kunne hjælpes på ved med manipulationer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share