søvn...


Vuffi
 Share

Recommended Posts

"En ny undersøgelse viser, at mennesker, der sover mindre, har tendens til at være tykke. Undersøgelsen omfattede 1000 mennesker og man konkluderede, at når den totale søvnmængde var formindsket, så var body mass index'et (et mål for vægt baseret på højde) højere. Generelt så sov de overvægtige personer omkring 1,8 timer mindre på en uge end dem med normal vægt.

Ifølge undersøgelsen er det ikke så meget ekstra søvn, der skal til. 20 minutters ekstra søvn pr. nat synes at hænge sammen med et lavere body mass index, lyder det i undersøgelsen. Man understreger dog, at undersøgelsen ikke beviser, at der er et årsag-effekt forhold mellem begrænset søvn og fedme. Der skal bl.a. forsøg til, hvor folk taber sig som følge af forlængelse af deres søvn."

(newz.dk)

Er der noget om snakken?

Link to comment
Share on other sites

Man bliver hellere ikke særlig træt af at sidde ned hele dagen, så kroppen kan sagtens være vågen i længere tid uden at føle sig træt .

Hvis man laver en masse aktiviteter føler man sig træt hurtigerer og kommer hjem og falder i søvn direkte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er en tilfældighed. Årsagen til den øgede vægt stammer sikkert et andet sted fra. Man lavede engang fro 30 år siden en statistisk undersøgelse, der påviste at folk fik færrer huller i tænderne da man holdt op med at gå med lange underbukser. :4smartass::4smartass:

Link to comment
Share on other sites

jeg tror det skyldet to ting:

1. når man ikke får sin søvn går man rund og er sløv hele dagen, man vælger elevatoren frem for trappen... sider og dovner istedet for at lave noget.

2.

søvnen er en fase hvor man forbrænder fler Kcal end man indtager, at tilbringe længere tid i denne fase, vil derfor isoleret set være gavnligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er en tilfældighed. Årsagen til den øgede vægt stammer sikkert et andet sted fra. Man lavede engang fro 30 år siden en statistisk undersøgelse, der påviste at folk fik færrer huller i tænderne da man holdt op med at gå med lange underbukser. :4smartass:  :4smartass:

<{POST_SNAPBACK}>

Og at hver gang salget af hårde hvidevarer steg, så steg salget af gummuhandsker også... og omvendt... :4smartass::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er bevist at studerende der sover 8 timer er mest intensive i løbet af dagen. Samme undersøgelse viste også at så snart den kom ned på eks. 7 timer begyndte intensiteten i skolen af falde. Og tilsvarende faldt den også ved 9 timer.

Det er noget jeg har læst i Ill. videnskab for x år siden, ved ikke om det har noget på sig. Men jeg må da indrømme at jeg selv går efter at sove omkring 8 timer om dagen, da jeg selv føler jeg får mest ud af mig selv i løbet af dagen med den søvn mængde!

Men den undersøgelse kan man vel direkte skubbe over til det at slanke sig, stoppe med at ryge osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige mane dette i jorden.

Jeg er 26 og træner hverdag. Konditionstræner mellem en og to timer hvar dag samt styrketræning hver anden dag. Jeg sover i gennemsnit fire timer i døgnet. min vægt er 46 kg og fedtprocenten er omkring de 12.

Jeg burde måske sove noget mere, da hovedet har brug hvilen, men jeg har ikke det store søvnbehov for at kunne fungere.

Jeg er vist ikke så overvægtig..

knus fra Camilla

Link to comment
Share on other sites

camilla -> sikke en masse du så må have tid til :smile:

Men det virker jo ikke ligefrem som om det skulle være en gylden lov, der gælder for alle.

Det er for mig lidt pudsigt at pilen sådan nærmest uden videre bliver sat til at mindre søvn kan medføre overvægt.

Kunne det ikke lige så godt være den anden vej - bliver man overvægtig sover man af foskellige grunde mindre?

Hvis man prioritere sin krop lavere end alt muligt andet, så giver man den måske heller ikke den mængde søvn den burde have. Eller måske sover man dårligere som overvægtigt og deraf måske også mindre. Hvis man vidste mere om emnet kunne man sikkert finde på flere grunde.

Der var vist også engang en undersøgelse der viste tydelig sammenhæng imellem faldet af storkebestanden og antal fødte børn i DK... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tja, forslagene er mange. jeg kan kun sige at jeg engang imellem syntes at mine dage er lange fordi hvis jeg ikke lige er beskæftiget med noget, bliver jeg frygtelig rastløs hvilket er temmelig ubehageligt.

i mit tilfælde hænger det sammen med at jeg træner utrolig meget og p.t ikke får indtaget nok at spise. Overtræningen gør at jeg ikke har appetit.

Problemet består så i at jeg fryser ofte og derved ikke kan sove..

men, jeg når da en hel masse, utroligt hvad man kan klokken fem om morgenen...

Knus fra Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige mane dette i jorden.

Jeg er 26 og træner hverdag. Konditionstræner mellem en og to timer hvar dag samt styrketræning hver anden dag. Jeg sover i gennemsnit fire timer i døgnet. min vægt er 46 kg og fedtprocenten er omkring de 12.

Jeg burde måske sove noget mere, da hovedet har brug hvilen, men jeg har ikke det store søvnbehov for at kunne fungere.

Jeg er vist ikke så overvægtig..

knus fra Camilla

Damn 46 kg... det var godt nok ikke meget. Hvor høj er du? :unsure:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 163 og har en fedtprocent på omkring de 11,5.

Jeg træner meget og holder en sindssyg stram kostplan. Det er hård tuil tider. men, jeg er nød til det da jeg er eliteudøver og er meget afhængig af en forholdsvis lav vægt, da jeg ellers slæber rundt på for mange kilo når jeg løber... Og det gør jeg en del. Men, det er jo kun i en periode at man kan holde til det. kroppen giver da bestemt også signaler til tider.. Feks det med søvnen..

Men, jeg er vist en lille klejn væver..

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Det er bevist at studerende der sover 8 timer er mest intensive i løbet af dagen. Samme undersøgelse viste også at så snart den kom ned på eks. 7 timer begyndte intensiteten i skolen af falde. Og tilsvarende faldt den også ved 9 timer.

Det er noget jeg har læst i Ill. videnskab for x år siden, ved ikke om det har noget på sig. Men jeg må da indrømme at jeg selv går efter at sove omkring 8 timer om dagen, da jeg selv føler jeg får mest ud af mig selv i løbet af dagen med den søvn mængde!

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan man jo ikke bare stille det op - søvnbehov er jo vidt forskelligt for hver enkelt individ. Jeg citerer fra Netdoktor.dk:

Hvor meget søvn man har brug for er individuelt og varierer desuden med alderen. Små børn har brug for meget søvn, mens behovet falder jo ældre man bliver. Det gennemsnitlige søvnbehov for voksne er syv timer plus/minus en time.

Generelt siger man, at man får tilstrækkeligt med søvn, hvis man føler sig udhvilet om dagen. Dette medfører at enkelte mennesker klarer sig med mindre end seks timers nattesøvn, mens andre har brug for ni timer eller mere. Begge dele kan betragtes som normalt.

Edited by _Mikkel_
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 163 og har en fedtprocent på omkring de 11,5.

Jeg træner meget og holder en sindssyg stram kostplan. Det er hård tuil tider. men, jeg er nød til det da jeg er eliteudøver og er meget afhængig af en forholdsvis lav vægt, da jeg ellers slæber rundt på for mange kilo når jeg løber... Og det gør jeg en del. Men, det er jo kun i en periode at man kan holde til det. kroppen giver da bestemt også signaler til tider.. Feks det med søvnen..

Men, jeg er vist en lille klejn væver..

Camilla

Ja, for pokker :smile: Tror du ikke, at du skal i gang med noget styrkeløft? :4flex:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
:4offtopic:

En undersøgelse har vist, at halvdelen af alle verdens forældre er kvinder.

Hvordan skulle menneskeheden dog overleve uden videnskabelige undersøgelser?  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Og det har vist sig, at ca. 40 % af alle sygedage i erhvervslivet falder enten mandag eller fredag! Det lugter lidt af pjækkeri, ikke? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Man snakker om at 8 timers søvn er ideelt. - Altså bedre end både 7 og 9 timer. Men kan det også være ligemeget hvornår man får disse 8 timer i døgnet, så længe man får dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det er vigtigt, at du får en sammenhængende søvn og desuden er mennesket ikke et natdyr, så hvis du tænker på at sove fra 6:00 - 14:00, så er det heller ikke optimalt. :smile:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Man snakker om at 8 timers søvn er ideelt. - Altså bedre end både 7 og 9 timer. Men kan det også være ligemeget hvornår man får disse 8 timer i døgnet, så længe man får dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det er vigtigt, at du får en sammenhængende søvn og desuden er mennesket ikke et natdyr, så hvis du tænker på at sove fra 6:00 - 14:00, så er det heller ikke optimalt. :smile:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Jay Cutler har da fået sat et vildt program sammen mht. søvn, hvor han højest får 3,5 timers søvn ad gangen :blink:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Man snakker om at 8 timers søvn er ideelt. - Altså bedre end både 7 og 9 timer. Men kan det også være ligemeget hvornår man får disse 8 timer i døgnet, så længe man får dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det er vigtigt, at du får en sammenhængende søvn og desuden er mennesket ikke et natdyr, så hvis du tænker på at sove fra 6:00 - 14:00, så er det heller ikke optimalt. :smile:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Jay Cutler har da fået sat et vildt program sammen mht. søvn, hvor han højest får 3,5 timers søvn ad gangen :blink:

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Meget muligt, men det bliver man ikke friskere i roen af.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Man snakker om at 8 timers søvn er ideelt. - Altså bedre end både 7 og 9 timer. Men kan det også være ligemeget hvornår man får disse 8 timer i døgnet, så længe man får dem?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det er vigtigt, at du får en sammenhængende søvn og desuden er mennesket ikke et natdyr, så hvis du tænker på at sove fra 6:00 - 14:00, så er det heller ikke optimalt. :smile:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Jay Cutler har da fået sat et vildt program sammen mht. søvn, hvor han højest får 3,5 timers søvn ad gangen :blink:

Niklas :superman:

<{POST_SNAPBACK}>

Han får sikker også lidt valium at slumre ind på når han går i seng igen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share