Masse mangel??


lonelyone
 Share

Recommended Posts

Hej...

Jeg har undret mig over hvordan jeg sådan rimeligt let kan tage 40 kg i BB peacher curls (3x8) og 18 kg i hver håand i DB curl, uden at man egentligt kan se det?? Altså jeg har meget så overarme (32,5 cm spændt, 29,5 cm slap).... Jeg kan da opså tage 3x10 dips med BW + 17,5 kg.... Altså der er mange i OBBC, hvor jeg træner, der ikke kan tage så meget, men de har størrere overarme... En anden ting der undre mig, er at jeg kan tage 5x10 (under sheiko) flies med 19 kg i hver arm, men jeg kan ikke tage mere end 5x5 65 kg i bænk.... Før sheiko kunne jeg også, sådan rimeligt nemt tage 5x10 i incline bænk, med 50 kg, nu kan jeg kun lige tage 5x5 med 50 kg :( Det er mega skidt... Og jeg spiser kun, jeg får nok protein og tager på....

Hvordan kan det være???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har undret mig over hvordan jeg sådan rimeligt let kan tage 40 kg i BB peacher curls (3x8) og 18 kg i hver håand i DB curl, uden at man egentligt kan se det??
Der er ikke en fuldstændig sammenhæng mellem styrke og muskeltværsnit. Nervesystemet spiller også en stor rolle mht. styrke..

Læs evt. de to første afsnit i artiklen: Stærk som en superhelt

At du pludselig går ned i styrke kan tyde på overtræning, for lidt mad mm...

Kører du til failure?

En anden ting der undre mig, er at jeg kan tage 5x10 (under sheiko) flies med 19 kg i hver arm, men jeg kan ikke tage mere end 5x5 65 kg i bænk....

Det er der vel ikke noget galt i...? Det kan vel tyde på dine triceps ikke er særlig stærke i fht. dit bryst.. hvor er dit sticking point i bænkpres?

Edited by Hammerstrength
Link to comment
Share on other sites

Det undrer også mig, mit problem er bare modsat.

Jeg løfter næsten det samme som dig, men vejer mere.

Og har 38 cm arme.

Måske er det bare fordi jeg har mere fedt i musklerne,

who knows ?

Dit problem er måske ikke massemangel, men at

du har god styrke i forhold til din vægt.

Det kan være fordi, du har god neural tilpasning,

og dermed god evne til at få alle muskelfibre til at

arbejde samtidig.

Når jeg træner, forsøger jeg at få mest mulig belastning

på musklerne og trække tiden ved at holde pause oppe,

sænke langsomt, og løfte i et tempo, der giver jævn

belastning opad, i stedet for at fyre den af så den

bliver kastet resten af vejen op.

Jeg ved ikke om det er rigtigt at gøre sådan.

Hvis det er styrke, er det i hvertfald forkert,

men måske er det godt for muskelvækst, at jeg

forsøger at forøge TUT (time under tension).

Det håber jeg.

Det er måske årsagen til at jeg ser ud til at

være stærkere end jeg er.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg træner, forsøger jeg at få mest mulig belastning

på musklerne og trække tiden ved at holde pause oppe,

sænke langsomt, og løfte i et tempo, der giver jævn

belastning opad, i stedet for at fyre den af så den

bliver kastet resten af vejen op.

Dette er da i hvert fald den forkerte måde at blive eksplosiv stærk på. Når man træner efter eksplosiv styrke (altså max styrke) gælder det om at løfte vægten så hurtigt som muligt, for at aktivere de hvide muskelfibre (type II, de eksplosive, men ikke særlig udholdende).

Hvis du løfter vægten langsomt aktiveres de røde muskelfibre (type I, ikke så eksplosive, men meget udholdende), og de hvide bliver ikke aktiveret i så høj grad.

Ret mig hvis jeg tager fejl :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Hammerstrength>> Jeg burde som sagt ikke have fået få lidt mad, da jeg er steget i vægt, og jeg har sørget for at få nok med protein....

Mit sticking point er nok helt klart i bunden... bare underligt at jeg var meget stærkere i incline før sheiko... har også prøvet at deloade.. dog var jeg så dum at jeg ikke deloadede i incline bænk :blush: My mistake...

Hmm jeg kører nok på grænsen af faliure... stopper selvf. før jeg failer... Og med hensyn til neurale tilpasninger synes jeg det er underligt de først rigtigt kommer nu.. har jo som sagt trænet i et godt stykke tid... okay mistede så ALT hvad jeg havde opbygget, indtil for ½-3/4 år siden hvor jeg begyndte at træne igen...

Henning>> hehe det kan godt være :) Men når man både går efter masse og styrke er det lidt surt at rende rundt med som overarme også kunne curle med ok vægt :( Dog ser mit bryst stærkere ud end det er....

Link to comment
Share on other sites

Hammerstrength>> Jeg burde som sagt ikke have fået få lidt mad, da jeg er steget i vægt, og jeg har sørget for at få nok med protein....
My mistake :wink:
Mit sticking point er nok helt klart i bunden...

da dit sticking point er i bunden er det forståeligt nok du er stærkere i flyes end i bænkpres. Det tyder på dit bryst er meget stærkere end dine triceps. Og du kan derfor godt have meget vægt på i flyes, da du ikke bruger triceps i den øvelse.

Personligt har jeg det omvendt. tror kun lige næsten jeg kan klare flyes 5x10 @ 19kg i hver hånd, men har kørt 5x5 i bænkpres med 80kg. Mit sticking point i bænkpres er også i bunden, og synes også mine triceps er mere udviklede ifht. mit bryst (både masse og styrkemæssigt)..

Hmm jeg kører nok på grænsen af faliure... stopper selvf. før jeg failer...

Hvor mange reps fra failure mener du med grænsen til failure? Måske er det ikke nok :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share