Maveøvelse?


lonelyone
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg har prøvet at køre hanging reserve crunches, men får ondt i mine håndflad (ja er ynkelig).. Så har jeg kørt Incline Wegithed crunches, men synes ikke den gik særlig meget i abs... det samme problem har jeg med head-down weigthed crunches (aner ikke hvad den hedder rigtigt)

Derfor vil jeg høre om der er nogle der har nogle foreslag til nogle gode abs øvelser... Helst ikke dragon flags da jeg ikke kan finde ud af dem... Laver dog squat og deadlift, så lidt ab-stimulens får jeg dog....

Link to comment
Share on other sites

Et par go'e til at få stærke mavemuskler..

1) Læg på ryggen.. Hæv benene 10 cm over jorden.. hold dem dér så lang tid du kan og gør dét 3 gange, med andre øvelser imellem..

2) Lig på ryggen klar til at lave mavebøjninger.. Kør lidt op.. ikke særlig meget.. hold 5 sek.. kør lidt længere op.. hold 5 sek.. kør tilbage.. hold 5 sek.. hvil.. (uanset hvor du er skal det spænde en del på mavemusklerne) Kør øvelsen igennem 3-4 gange og det sku gi godt.. :smile:

Patrick

Link to comment
Share on other sites

Derfor vil jeg høre om der er nogle der har nogle foreslag til nogle gode abs øvelser...

Cable Crunch. Med vægt.

Hyperextended. Med vægt.

Maskin crunch. Med vægt.

Ab flexions i LegLiftChair. Hold ryggen fri af rygstøtten. Uden vægt. Kan anvendes både til foran og siderne.

Reversed bench crunch. Uden vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jeg har prøvet at køre hanging reserve crunches, men får ondt i mine håndflad (ja er ynkelig).. Så har jeg kørt Incline Wegithed crunches, men synes ikke den gik særlig meget i abs... det samme problem har jeg med head-down weigthed crunches (aner ikke hvad den hedder rigtigt)

Derfor vil jeg høre om der er nogle der har nogle foreslag til nogle gode abs øvelser... Helst ikke dragon flags da jeg ikke kan finde ud af dem... Laver dog squat og deadlift, så lidt ab-stimulens får jeg dog....

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan ser disse maveøvelser ud; iwc, h-d wc og df - er der en hjemmeside der viser dem?

Link to comment
Share on other sites

Hop over i machine crunch inditl du får styr på friøvelserne, der er det begrænset hvad du kan gøre forkert teknisk ...

<{POST_SNAPBACK}>

Han kan da lige så godt gå i gang med "friøvelserne" med det samme. Det er da også begrænset hvor meget teknik der skal bruges i de fleste mave-øvelser :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Fordelen ved machine-crunch er fikseret teknik og "foruddefineret" ROM ... der skal ikke tænkes det store over teknikken, hvor ellers fri-øvelser "nemt" kan køres forkert hvis man ikke ved hvad man gør ?

Har du nogen begrundelse for at træne fri-øvelser frem for machine crunch ? :wink:

Edited by el~pimps
Link to comment
Share on other sites

Hop over i machine crunch inditl du får styr på friøvelserne, der er det begrænset hvad du kan gøre forkert teknisk ...

<{POST_SNAPBACK}>

Han kan da lige så godt gå i gang med "friøvelserne" med det samme. Det er da også begrænset hvor meget teknik der skal bruges i de fleste mave-øvelser :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Fordelen ved machine-crunch er fikseret teknik og "foruddefineret" ROM ... der skal ikke tænkes det store over teknikken, hvor ellers fri-øvelser "nemt" kan køres forkert hvis man ikke ved hvad man gør ?

Har du nogen begrundelse for at træne fri-øvelser frem for machine crunch ? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil da altid foretrække at køre alle øvelser så frie som muligt. Det gør da udbyttet mere funktionelt.

Nogle "fri-øvelser" kan sikker nemt køres forkert - men det er da begrænset hvor meget man kan gøre forkert ved mavebøjninger i en ordentlig bænk :wink: ...

Mht. den "fikserede teknik", er det da ikke nødvendigvis en fordel. Vil du måske også hellere foretrække bænkpres i maskine fremfor med barbell?? :blink:

Det at øvelsen er fri giver jo mulighed for at øget stabiliteten i andre omkringliggende muskler.

Hvis man har adgang til en god crunch-bænk kan man da lige så godt tage en vægtskive i armene og køre på den.

Link to comment
Share on other sites

Har du nogen begrundelse for at træne fri-øvelser frem for machine crunch ?  :wink:

1) fastlåst bevægelse - svært at "rulle/krumme" ordentligt, bevægelsen bliver "stiv"/kan let komme til at involvere hoftebøjere som ved en situp.

2) for lidt belastning - man vokser hurtigt fra maskinen

Øvelser som flere tidligere er nævnt og som er gode:

Crunches på bold / fødder ind under bænk ribbe / hyperekstender bagover så hovedet "næsten" rører gulvet. Hård øvelse uden balancemoment.

Hyperekstenderede Cablecrunches liggende henover bold.

Cable crunches.

Maskin crunches (såfremt maskinen er af ok kvalitet og du kun er begynder/let øvet)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Et par go'e til at få stærke mavemuskler..

1) Læg på ryggen.. Hæv benene 10 cm over jorden.. hold dem dér så lang tid du kan og gør dét 3 gange, med andre øvelser imellem..

2) Lig på ryggen klar til at lave mavebøjninger.. Kør lidt op.. ikke særlig meget.. hold 5 sek.. kør lidt længere op.. hold 5 sek.. kør tilbage.. hold 5 sek.. hvil.. (uanset hvor du er skal det spænde en del på mavemusklerne) Kør øvelsen igennem 3-4 gange og det sku gi godt.. :smile:

Patrick

<{POST_SNAPBACK}>

1. ja, det er da lidt statisk god træning for dine hoftebøjere - men dine mavemuskler har desværre ikke den store gavn af denne øvelse.

Skaf dig en swissball, og træn crunches på den i stedet for.

Link to comment
Share on other sites

Nej, rigtigt nok, men det er meget go træning til at vænne maven til at arbejde på højtryk.. der går ik lang tid før man går i krampe..

<{POST_SNAPBACK}>

Du må jo huske på at det ikke er trætheds graden af dine muskler det stimulere hypertrophy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share