ondt i knæ efter Squat/dødløft


Deconstructor
 Share

Recommended Posts

ja i dag efter squat og dødløft (også i de sidste sæt, sæt 3) og det er noget jeg skal tage mig af ? for jeg vil helst ikke ud i noget med pause :-/ på forhård tak

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal altid lytte til din krop. Hvis noget gør ondt, skal du stoppe indtil du ved hvorfor det gør ondt. Knæet er et af de mere skrøbelige steder og noget tyder på, at det næsten er en folkesygdom på linie med at have ondt i ryggen. Men hva' du har vel valgt dit brugernavn med omhu :w00t::w00t:

Jeg kan ikke hjælpe dig med HVAD der er galt men husk når du bøjer benet/knæet skal knæet altid pege samme vej som dine tæer, ellers belaster du knæet på en uheldig måde. Det kan i det mindste forebygge skader.

Link to comment
Share on other sites

ja i dag efter squat og dødløft (også i de sidste sæt, sæt 3) og det er noget jeg skal tage mig af ? for jeg vil helst ikke ud i noget med pause :-/ på forhård tak

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har også hæft knæ problemer, simpelthen fordi jeg var for stiv i benene, så begyndte jeg at strække ud 3 gange dagligt, også gik det væk efter en 14 dages tid.

giv dig god tid til at strække igennem flere gange, og gør det lige når du står op, da senerne har trukket sig sammen hele natten, ved midtdag også inden du går i seng.

håber det hjælper

Link to comment
Share on other sites

ja i dag efter squat og dødløft (også i de sidste sæt, sæt 3) og det er noget jeg skal tage mig af ? for jeg vil helst ikke ud i noget med pause :-/ på forhård tak

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har også hæft knæ problemer, simpelthen fordi jeg var for stiv i benene, så begyndte jeg at strække ud 3 gange dagligt, også gik det væk efter en 14 dages tid.

giv dig god tid til at strække igennem flere gange, og gør det lige når du står op, da senerne har trukket sig sammen hele natten, ved midtdag også inden du går i seng.

håber det hjælper

<{POST_SNAPBACK}>

Det menes nu at tilpasningerne ved udstrækning primært er af neural karaktér. Men udstrækning kan dog være nødvendigt for enkelte mennesker. Men som du selv beskriver skal der strækkes hyppigt og længe for at det virker..

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

ja i dag efter squat og dødløft (også i de sidste sæt, sæt 3) og det er noget jeg skal tage mig af ? for jeg vil helst ikke ud i noget med pause :-/ på forhård tak

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har også hæft knæ problemer, simpelthen fordi jeg var for stiv i benene, så begyndte jeg at strække ud 3 gange dagligt, også gik det væk efter en 14 dages tid.

giv dig god tid til at strække igennem flere gange, og gør det lige når du står op, da senerne har trukket sig sammen hele natten, ved midtdag også inden du går i seng.

håber det hjælper

<{POST_SNAPBACK}>

Det menes nu at tilpasningerne ved udstrækning primært er af neural karaktér. Men udstrækning kan dog være nødvendigt for enkelte mennesker. Men som du selv beskriver skal der strækkes hyppigt og længe for at det virker..

<{POST_SNAPBACK}>

Men det er jo sådan at nogle mennesker får skader pga muskel sammentrækninger.

Da jeg havde ryg problemer på at tidspunkt, sagde min læge det var udstrækning der skulle til, fordi jeg var for stiv.

Link to comment
Share on other sites

ja i dag efter squat og dødløft (også i de sidste sæt, sæt 3) og det er noget jeg skal tage mig af ? for jeg vil helst ikke ud i noget med pause :-/ på forhård tak

<{POST_SNAPBACK}>

jeg har også hæft knæ problemer, simpelthen fordi jeg var for stiv i benene, så begyndte jeg at strække ud 3 gange dagligt, også gik det væk efter en 14 dages tid.

giv dig god tid til at strække igennem flere gange, og gør det lige når du står op, da senerne har trukket sig sammen hele natten, ved midtdag også inden du går i seng.

håber det hjælper

<{POST_SNAPBACK}>

Det menes nu at tilpasningerne ved udstrækning primært er af neural karaktér. Men udstrækning kan dog være nødvendigt for enkelte mennesker. Men som du selv beskriver skal der strækkes hyppigt og længe for at det virker..

<{POST_SNAPBACK}>

Men det er jo sådan at nogle mennesker får skader pga muskel sammentrækninger.

Da jeg havde ryg problemer på at tidspunkt, sagde min læge det var udstrækning der skulle til, fordi jeg var for stiv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er meget svært at påvise nogen skadesforebyggende effekt ved udstrækning.

Men for korte hoftebøjere/baglår kan efter min erfaring give lændesmerter.

Det sjove er jo at smerter i et givent område medfører at musklerne omkring området spænder op for at beskytte/kompensere.

Hvad kom første? Hønen eller ægget?

Opvarmning?

1)

Let evt. uspecifikt og med mange gentagelser. Det kunne være 7-10min på kondicyklen.

2)

Dynamisk udstrækning. For squat og dødløft: overhead squats, front, side, rear lunges.

3)

En del opvermningssæt i selve øvelsen.

4)

Squat tilbage ikke ned. Brug evt. en box til formålet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det sjove er jo at smerter i et givent område medfører at musklerne omkring området spænder op for at beskytte/kompensere.

Hvad kom første? Hønen eller ægget?

Nok spænder musklen midlertidigt op ved smertens start, men ikke alle studier, 2,

understøtter teorien om Smerte > nociceptiv aktivitet > forøget muskelaktivitet > iskæmi > Smerte (som egentlig skulle tegnes som en cirkel)

Der findes dog også studier der viser forøget EMG aktivitet ved smerte. Bl.a. findes forøget EMG aktivitet i rygmusklerne hos personer med ond i lænderyggen. Det er også tydeligt at mærke hos folk der har ondt at der "spændes op", så jeg finder det selv lidt sært hvad der er fundet frem til i de første studier. Men "smertecirklen" er ikke et faktum.

Link to comment
Share on other sites

tak for svarene men der desværre noget jeg ikke fatter :blink:

2)

Dynamisk udstrækning. For squat og dødløft: overhead squats, front, side, rear lunges.

fatter jeg hat hehe :innocent: ?
3)

En del opvermningssæt i selve øvelsen.

Så jeg skal altså kører med næsten ingen vægt ift. hvad jeg tager når jeg kører det hele igennem ?

4)

Squat tilbage ikke ned. Brug evt. en box til formålet smile.gif

tilbage ikke ned ? en box :raisebrow: ?

Link to comment
Share on other sites

Det sjove er jo at smerter i et givent område medfører at musklerne omkring området spænder op for at beskytte/kompensere.

Hvad kom første? Hønen eller ægget?

Nok spænder musklen midlertidigt op ved smertens start, men ikke alle studier, 2,

understøtter teorien om Smerte > nociceptiv aktivitet > forøget muskelaktivitet > iskæmi > Smerte (som egentlig skulle tegnes som en cirkel)

Der findes dog også studier der viser forøget EMG aktivitet ved smerte. Bl.a. findes forøget EMG aktivitet i rygmusklerne hos personer med ond i lænderyggen. Det er også tydeligt at mærke hos folk der har ondt at der "spændes op", så jeg finder det selv lidt sært hvad der er fundet frem til i de første studier. Men "smertecirklen" er ikke et faktum.

<{POST_SNAPBACK}>

Cool, tak for god info :smile:

Efter inaktivitet (pga. skade/smerte) ser man også en mindsket bevægelighed. Det var nu også dette jeg tænkte på. Læs mine tanker goddamnit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share