Cykeltræning


MadsSWIM
 Share

Recommended Posts

Så er jeg sgu ved at udvide min horisont...

Er ved at blive ansat som træner for den ene af de to cykelklubber her på Island samt den ene triathlonklub (stiftende generalforsamling idag. :cooldance: )

Jeg har af en a cyklisterne fået udleveret følgende materiale:

"The Cyclist´s Training Bible" af Joe Friel

"The Lance Armstrong performance program" af Lance Armstrong og Chris Carmichael

Vedhæftede mountain bikeprogram (hentet fra nettet)

Har fået at vide at TCTB skulle være ret god, men ret også omfattende (den er under 200 sider :raisebrow: )

Armstrong bogen skulle være let tilgængelig men også ret "amerikansk"

En del af cykel gutterne planlægger efter det vedhæftede program.

Selv forstiller jeg mig til at begynde med at opbygge programmer lignende det som nogle af dem bruger og så fokusere på at give dem feedback ud fra deres træningsdagbøger. Der mener jeg at jeg har et bedre overblik en de selv har.

Spørgsmålet er så:

Nogen som har kendskab til ovenstående materiale og kan sige +/- ved det?

Nogen som kan henvise mig til godt materiale som kan udvide min cykel/triathlonhorisont? hjemmesider? bøger?

Mads

Cardiosport_Mountain_bike_Program.doc

Edited by madsSWIM
Link to comment
Share on other sites

Jeg har for længe siden lavet en aftale med mig selv om kun at skrive positive/neutrale indlæg på nettet - aldrig negative eller sure. Men ærlig talt Mads, jeg sidder og ryster lidt på hovedet over at du vil påtage dig en trænertjans inden for en sportsgren, som du intet aner om. Hvem er det lige, der må formodes at få noget positivt ud af det? Rytterne?

Du kan læse Joe Friels bøger forfra og bagfra, men det vil aldrig gøre dig til cykeltræner.

Og det uanset at Friels bøger er aldeles glimrende, både "biblen" til cykelryttere og til triatleter (kan begge købes hos Amazon).

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Ziggymund:

Nu har jeg ikke bildt nogen som helst ind at jeg ved en hel masse om om cykeltræning eller at jeg skal være den nye guru i Islandsk cykling.

Jeg er dog uddannnet elitetræner med speciale i svømning. Forøvrigt samme udannelse som flere triathlontrænere har taget.

Man kan sige mange ting både for og imod Danmarks trænerskole (især kan man sige ting imod hvad jeg lærte om styrketræning og ernæring da jeg gik der). Men gennem svømmelinien vil jeg mene at jeg lærte hvad der skal bruges af viden omkring træningsplanlægning i udholdenhedsidrætter.

Og det er jo netop den viden jeg skal bruge i forbindelse med planlægning for cykelrytterne og triathleterne.

Kan en cykelrytter med egen erfaring og ret uddannelse gøre et bedre job end jeg? Helt sikkert! Men giv mig lige et telefonnummer til sådan en på Island.

Jeg har forelagt atleterne hvad jeg har at byde på og hvad jeg mener jeg har at komme med og det mener de at de kan få noget ud af.

Cykelsporten på Island er så lille og ny at enhver viden som kan tilføres sporten vil give noget.

Med hensyn til teknik løbsplanlægning og så videre er jeg stadigt novice og må prøve at samle mig nogle erfaringer før jeg begynder at give mine meninger om dette.

Jeg vil dog mene at det essentielle i træning er at vide noget om kroppens signaler, så man kan se på/lytte til atleten og give dem feed back på hvordan de skal forholde sig til den videre planlægning af træningen.

Her kan 10 års erfaring inden for netop dette godt tilføre rytternes træning en del.

Jeg vil mene at lige så naivt som det ville være af mig at tro jeg kan lave rytter på dansk A-klasse niveau ud af ingenting, lige så naivt mener jeg at det er af dig at tro at ingen uden for cykelverdenen besidder viden som kan være nyttig for en cykelrytter.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Fair nok, Mads. Jeg er ikke typen, der bruger tid på at skændes over nettet. Og ja, det er både prisværdigt og sympatisk, at du vil yde alt du kan til det lokale idrætsliv. Men du får aldrig overbevist mig om, at du - elitetrænerkursus eller ej - for alvor har noget at tilbyde cykelverdnen, der går udover det rent fysiologiske og ernæringsmæssige (og ja, det er da en start). Men cykeltræning er jo meget andet end det. Det er en oldgammel kliché, at cykelløb køres mindst lige så meget med indersiden af hovedet som med benene. Som jeg ser det, så er det lidt af et Kong Énøje-projekt du er ude i, og den slags synes jeg man bør holde sig fra. At du synes anderledes er fint med mig :smile:

EOD herfra - tjek evt. dette link til en artikelsamling, som ikke er helt skæv: Trainright.com

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger en del med på en amerikansk debatside om watttræning, hvor en del af medlemmerne VIRKELIG ved noget om træning. MEN det er til tider MEGET teoretisk, og tager en del tid hvis du skal sætte dig ned og læse en del af de gamle indlæg. Der er både fysiologer, forskere og eliteryttere, så en god mix af teori og praksis (selvom personer som ikke kan underbygge deres ideer med links til relevante studier osv. har det med at blive jordet :bigsmile: )

Listen tager udgangspunkt i træning med wattmålerne - men principperne er jo de samme selv om man ikke har en wattmåler monteret på sin cykel. Der er desuden en helt god FAQ et eller andet sted på listen (kan ikke lige finde linket).

Andrew Coggan har lavet en helt god folder om at træne efter en wattmåler som jeg også mener man kan få en del ud af selv om man træner uden - du skulle kunne finde et link til den i FAQ'en.

Nå men her er linket til listen:

www.topica.com/lists/wattage/read

(EDIT)

Jeg fandt et link til FAQ'en:

http://www.midweekclub.com/powerFAQ.htm

Her er der links til Andrew Coggans "Racing and Training With a Power Meter" og Charles Howes' "The Road Cyclist’s Guide to Training by Power"

Men som Ziggymund er inde på er det altså et STORT emne!

Men jeg håber da at det er en start til at finde mere info om emnet.

Husk desuden at der er mange måder at angribe det på!

Bare et emne som styrketræning i forbindelse med cykelsport er en MEGET varm "kartoffel" som VIRKELIG kan få en glohed debat igang :wink:

Edited by Fast legs
Link to comment
Share on other sites

Ziggy og Fast>> tak for jeres links

Jeg kan også sagtens følge jeres skepsis. Ville nok have det på samme måde hvis i bad om råd til at undervise i svømning :wink:

Jeg er klar over at der er meget andet i cykling end bare fysikken. Men et fysisk grundniveau kan vi vel godt blive enige om er nødvendigt? Det er det som man på Island forsøger at opbygge nu.

Målet for i år er at kunne sende ryttere til Small nations games (en slags OL for Island, Cypern, Andora, Luxembourg, Malta og San Marino - Lux plejer klart at vinde i cyklingen) som IKKE kommer sidst... Hertil kræves vist først of fremmest god form?

Mads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share