Kreatin


Sindbad
 Share

Recommended Posts

Ifølge seminar om doping i kosttilskud kan man øge præstationsevnen til den afgørende spurt i udholdenhedssport som fx cykling eller langdistanceløb. Men er det ikke sådan, at kreatin binder væske i musklerne (= større muskler og højere vægt)? Så kan det sguda være negativt; jeg mener: Fint nok at kunne sprinte 10% bedre, men hvis man har jodlet rundt med et par ekstra kilo kilometer efter kilometer, har man da allerede fået røvfuld forlængst?!?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg læser det, så kunne det have en fordel for Cipiolini i en massespurt, sprinterne er jo i forvejen nogel halvtunge folk, men næppe for Pantani op af et bjerg - men han har jo tilsyneladende fundet på nogte andet...

For løbere der selv skal bære kropsvægten, er der næppe noget at hente, så jeg tror det med spurt efter en udholdenshedspræstation skal forståes som f.eks cykelløb på relativt flade ruter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Cykelryttere skal da også bære deres vægt? Den er måske ikke så "vigtig" som for løbere, men den har da stadig betydning...

Jeg tror, at hvis man brugte den energi, man bruger på at finde det rette kreatinniveau på træning ville præstationsevnen øges mere. Problemet er, at de fleste undersøgelser af kosttilskud måler styrken og/eller udholdenheden i stedet for præstationsevnen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som meget cykeltrænende person på godt over de 100 kg meget opmærksom på at cykkelryttere, især når det går bare lidt op af bakke, også er omfattet af tyngdeloven. :hehe:

Min komentar knyttede sig til at kreatin betyder væskebinding i musklerne og det tror jeg  på en bjergetappe vil betyde en for stor ulempe pga. vægtforøgelsen, hvor i mod en sprinter kunne tænkes at have en fordel i at slæpe de ekstra killo frem til en spurt. Bare en tanke - jeg skal ikke påråbe min nogen ekspertise, jeg skreve blot hvordan jeg tolkede teksten på MOLs hovedside.

Link to comment
Share on other sites

:biggrin2: !! Jeg er selv i den modsatte ende af skalaen på cykel (og bliver altid sat i spurten).

Mit argument er såmænd bare, at jeg tror at:

(Øget styrke pga kreatin) minus (øget vægt pga kreatin) minus (alle de andre faktorer med indvirkning på præstationsevnen, såsom teknik, kondition etc.) i de fleste idrætter er lig med eller tæt på nul...

Men heller ikke jeg er ekspert, hverken i human fysiologi eller differentialregning...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share