Udbytte ved forskellige reps.


omeg@
 Share

Recommended Posts

Thomas J har også lavet nogle ting med få reps men mange sæt. Det giver både styrke og masse. Hvis jeg har forstået det korrekt måske endda mere masse end 3x8 eller 3x10 som er alm. masseprogrammer. Se Thomas J's alternative hypertrofiprogram

I øjeblikket kører jeg TJ's fundamentprogram.

Det har 3 forskellige rep-ranges.

Først har det 2x10 for alt. Det er primært for at du lærer at lave øvelserne rigtigt og sekundært for at kroppen gøres klar til at lave øvelserne

Derefter er der 5x5 for hovedøvelserne. Og 3x10 for hjælpeøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
5x5 giver mest styrke...

3x10 giver mest masse...

Resten ligger derimellem

(alle giver lidt begge dele, nogle bare styrke/masse mere end andre)

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan kan du ikke stille det op, det er alt for banalt og sort/hvidt...

Link to comment
Share on other sites

5x5 giver mest styrke...

3x10 giver mest masse...

Resten ligger derimellem

(alle giver lidt begge dele, nogle bare styrke/masse mere end andre)

<{POST_SNAPBACK}>

Sådan kan du ikke stille det op, det er alt for banalt og sort/hvidt...

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men det lød somom alt han var ude efter var små "almene" guidelines. Mange andre faktorer spiller ind... Intensitet og volume er nogle af dem...- som ptpoul siger.

At man smider mere vægt på ved 5x5 end ved 3x10 giver i de fleste tilfælde sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne bare godt tænke mig at se en liste over hvad man får ud af foskellige antal reps, eks. hvad får man ud af 6, 8, 10, 12 osv.

/Jonas Andersen

<{POST_SNAPBACK}>

.

-------------------------------------------------------------------------------------

Det lader till at dit spørgsmål er funderet på en singulær(=forsimplet) forudsætning.Basis er en korrekt teknik kombineret med en bevægelseslære(=koncentrisk-,excentrisk- og isometrisk arbejde) set i forhold til dit formål med din træning.

Gode bøger om ovenstående på dansk er Tom Hedmanns´ "Fysiologi og Anatomi"(Gyldendal,1972), af nyere dato er "Træningens idrætslære"(Gyldendal,xx) en udemærket grundbog.

På engelsk findes Bob andersons´ bog "The human natur"(2oo5,Lawson company),en meget opsigsvækkende bog af den ypperste kvalitet.

Dog vil jeg lige nævne at en kulgestøder, som Joakim.B.O,træner tit 12*1 i benchpres med pause på optil 2-4 min. pause efter en bevægelse(1*1),fordi bevægelsesen skal afspejle det "skrå bevægelsesmønster",som bruges når han støder kulgen.

Derfor find ud af hvad du vil med din træning relativt fx.tidsmæssige faktorer(=hvor meget tid vil du-,har du til at træne) ,alder,genetiske forudsætninger,psyko-sociale forudsætninger

Hilsen Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne bare godt tænke mig at se en liste over hvad man får ud af foskellige antal reps, eks. hvad får man ud af 6, 8, 10, 12 osv.

/Jonas Andersen

<{POST_SNAPBACK}>

.

-------------------------------------------------------------------------------------

Det lader till at dit spørgsmål er funderet på en singulær(=forsimplet) forudsætning.Basis er en korrekt teknik kombineret med en bevægelseslære(=koncentrisk-,excentrisk- og isometrisk arbejde) set i forhold til dit formål med din træning.

Gode bøger om ovenstående på dansk er Tom Hedmanns´ "Fysiologi og Anatomi"(Gyldendal,1972), af nyere dato er "Træningens idrætslære"(Gyldendal,xx) en udemærket grundbog.

På engelsk findes Bob andersons´ bog "The human natur"(2oo5,Lawson company),en meget opsigsvækkende bog af den ypperste kvalitet.

Dog vil jeg lige nævne at en kulgestøder, som Joakim.B.O,træner tit 12*1 i benchpres med pause på optil 2-4 min. pause efter en bevægelse(1*1),fordi bevægelsesen skal afspejle det "skrå bevægelsesmønster",som bruges når han støder kulgen.

Derfor find ud af hvad du vil med din træning relativt fx.tidsmæssige faktorer(=hvor meget tid vil du-,har du til at træne) ,alder,genetiske forudsætninger,psyko-sociale forudsætninger

Hilsen Mads

<{POST_SNAPBACK}>

WOW så langt et indlæg uden på nogen måde at tale om emnet :laugh:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

At man smider mere vægt på ved 5x5 end ved 3x10 giver i de fleste tilfælde sig selv.

<{POST_SNAPBACK}>

:blink::blink: Øhhh, hvis man træner for styrke (i dit tilfælde så 5x5) ville jeg nok endda vælge at køre dynamisk og dermed med relativ lav vægt, så deeeeeeeet.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi lige træder tilbage en gang passer vufi's oprindelige svar ganske godt når man tænker på spørgsmålets generelle karakter og det niveau der spørges fra.

Keypoints at kigge på hvis man vil vide mere (hvilket er tilrådeligt!), er at læse på udtryk som volumen, intensitet, etc..

Man kunne kigge på den kære Thomas Jagd's artikler på getbig.dk

De dækker det basale ganske godt.

Den klassiske definition med 1-5RM for styrke 6-12RM for masse 12-....RM for udholdenhed er så simpel at den er på grænsen til at være forkert.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share