Træning hver dag


Svenniemand
 Share

Recommended Posts

Hey m8s...

Jeg er netop blevet (sæson-)fyret fra mit arbejde :dry: Og har derfor mullighed for at træne hver dag de næste to måneder cirka :4jumpy:

Indtil videre har jeg trænet omtrent en time til halvanden fem dage om ugen. Det har jeg haft det fint med - ingen skader eller noget (7-9-13). Selvfølgelig har jeg haft DOMS, men eftersom jeg kører et split-prgram, har der ingen problemer været.

Men vil det være for meget at træne hver eneste dag? Jeg synes at have hørt nogen kloge folk herinde fraråde at træne for meget :nonono: - men når det nu ikke drejer sig om mere end to måneder og en time til halvanden om dagen. Jeg har trænet det sidste halve år og har masser af lyst til det :showoff:Faktisk kan jeg ikke leve uden :wub:

/Svenniemand

Link to comment
Share on other sites

Synes godt nok det lyder af lidt meget, men selvfølgelig... Når du nu har så meget tid :)

Hvad med måske et 2-split en 4-5 gange om ugen og så cardio 2-3 gange??

<{POST_SNAPBACK}>

Jamen det er faktisk det jeg har kørt med indtil nu.. har trænet 5 gange og spinnet 2 gange om ugen :bigsmile:

Men du tror ikke det vil skade mere end det gavner, hvis jeg træner hver dag? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Hvis bare du ikke træner samme muskelgruppe 2 dage i træk, og musklerne på den måde får omkring 72 timers hvile, skulle der ikke ske det store.

Det kan så diskuteres om nervesystemet kan følge med... - Her siges det at selvom man ikke træner samme muskel 2 gange efter hinanden, har systemet godt af at hvile hver 3-4 dag eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Hey m8s...

Jeg er netop blevet (sæson-)fyret fra mit arbejde :dry:  Og har derfor mullighed for at træne hver dag de næste to måneder cirka :4jumpy:

Indtil videre har jeg trænet omtrent en time til halvanden fem dage om ugen. Det har jeg haft det fint med - ingen skader eller noget (7-9-13). Selvfølgelig har jeg haft DOMS, men eftersom jeg kører et split-prgram, har der ingen problemer været.

Men vil det være for meget at træne hver eneste dag? Jeg synes at have hørt nogen kloge folk herinde fraråde at træne for meget  :nonono: - men når det nu ikke drejer sig om mere end to måneder og en time til halvanden om dagen. Jeg har trænet det sidste halve år og har masser af lyst til det :showoff:  Faktisk kan jeg ikke leve uden :wub:

/Svenniemand

<{POST_SNAPBACK}>

synes nu 5 gange om ugen er fint nok, så brug tiden på noget cardio i stedet for at pumpe mere end du gør nu.

Link to comment
Share on other sites

Lyt til din krop! Det må jo trods alt være det mest troværdige.

Træning hver dag afhænger af flere ting: Søvn, kost, fysisk aktivitet ved siden af træning osv.

Stres, manglende evne til at træne end normalt er tegn på overtræning. Ved opkastninger og skader skulle der ikke være nogen tvivl. :wink:

Hvis du vil træne hver dag, skulle du måske tage en uge eller 2 med lettere træning fordelt på de 2 måneder.

Edited by Jannick
Link to comment
Share on other sites

Lyt til din krop! Det må jo trods alt være det mest troværdige.

Træning hver dag afhænger af flere ting: Søvn, kost, fysisk aktivitet ved siden af træning osv.

Stres, manglende evne til at træne end normalt er tegn på overtræning. Ved opkastninger og skader skulle der ikke være nogen tvivl.  :wink:

Hvis du vil træne hver dag, skulle du måske tage en uge eller 2 med lettere træning fordelt på de 2 måneder.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret.. Tror jeg vil følge det. Min krop må være den bedste til at afgøre, om jeg kan holde til at træne hver dag og hvornår der skal holdes pause! Nu får vi at se hvordan det går.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder til du gerne vil være i energioverskud.... Sørg for at en stor del af dette overskud kommer fra protein, og henholdsvis sunde kulhydrater af fedt.

Find dit ca. ligevægtsindtag (kropgsvægt * 32), og spis mere end det. (KropKost)

Shake efter træning er også at foretrække, da musklerne som bekendt er mere modtagelige herefter.

Link to comment
Share on other sites

Lyt til din krop! Det må jo trods alt være det mest troværdige.

Træning hver dag afhænger af flere ting: Søvn, kost, fysisk aktivitet ved siden af træning osv.

Stres, manglende evne til at træne end normalt er tegn på overtræning. Ved opkastninger og skader skulle der ikke være nogen tvivl.  :wink:

Hvis du vil træne hver dag, skulle du måske tage en uge eller 2 med lettere træning fordelt på de 2 måneder.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak for svaret.. Tror jeg vil følge det. Min krop må være den bedste til at afgøre, om jeg kan holde til at træne hver dag og hvornår der skal holdes pause! Nu får vi at se hvordan det går.. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Selvom din krop ikke siger noget til at du træner hver dag, så mener jeg alligevel ikke at det er nogen god idé. Jeg har hørt fra en del fysioterapeuter og andre "eksperter" at man skal have min. én hviledag om ugen. Den dag kan du jo passende bruge på at spise, spise, spise og spise og ind imellem spisningen lige ta' en snack (af den sunde slags vel at mærke)!

Hvis du husker at spise hver eneste gang du har tid, og tager en protein-shake efter hver træning som Vuffi siger (og gerne også lige inden du går i seng) så skal du nok tage på i løbet af kort tid... Held og lykke med det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vuffi og SimonW>> Ja jeg vil gerne være i energioverskud. Spiser og spiser, synes jeg selv.. går i hvert fald aldrig sulten rundt eller i seng. Jeg tager en protein-shake (34g prot, 380kcal) umiddelbart før træning og cirka tre kvarter efter - desuden spiser jeg et æble lige efter træning :4mewantfood:

Jeg har taget omkring halvanden kg på siden jeg startede med at træne for 4-5 måneder siden. Ikke imponerende meget imo :dry: .. så må vel bare spise, spise, spise noget mere :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har svært ved at tage på så prøv i stedet at drikke en weightgainershake om morgenen, lige efter træning og inden du går i seng. I stedet for proteinshake lige før træning så spis et let kulhydrat-rigt måltid 1-2 timer før træning (f.eks. en portion havregryn med mælk), så er du istand til at give den max gas :devil:

Efter min mening må du max styrketræne 6 x ugentligt. Synes du skal træne et 3 delt split 6 dage i træk så du kommer kroppen igennem 2 gange. Splittet kunne f.eks. være

A:bryst+triceps

B:ryg+biceps

C:Ben+skulder.

Men der er selvfølgelig mange andre måder at splitte det op på.

Det er en god idé at træne hver muskelgruppe tungt en gang og let anden gang, ellers bliver det hurtigt for meget.

Træn:

Mandag:A (tung bryst - let triceps)

Tirsdag:B (Tung ryg - let biceps)

Onsdag:C (tung ben - let skulder)

Torsdag:A (let bryst - tung triceps)

Fredag:B (let ryg - tung biceps)

Lørdag:C (let ben - tung skulder)

Søndag:Fri

Det vil også være en god idé at køre med progression i volumen og intesitet:

Måned 1: Den tunge dag i basisøvelserne køres 4x5x75-80% og den lette dag 7x3x60% (eksplosivt). I isolationsøvelserne køres 3x8 alle dagene, bare med lidt færre kg den lette dag.

Måned 2: Den tunge dag i basisøvelserne køres 5x5x80-85% og den lette dag 7x3x65% (eksplosivt). I isolationsøvelserne køres 4x8 (med lidt flere kg end i første måned) alle dagene, bare med lidt færre kg den lette dag.

Hvor mange øvelser du vil træne til hver muskelgruppe er ikke angivet, det kommer helt an på hvor meget volumen du er vandt til. Men kør samme antal øvelser i måned 1 og 2 og lad øgningen i sæt være nok progression til volumen.

Edited by ZooLander
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share