Spotter?


Lagoon
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige et spørgsmål:

For omtrent 3 måneder siden bænkede jeg 81 kg en enkelt gang (i fri ikke på djævelsmaskinen!), men det var med en som bare lagde fingrene under stangen uden at egentlig presse. Men hvis jeg prøver at bænke 81 kg uden en der lige lægger fingrene, så brækker jeg højst sandsynligt tre ribben...

Så mit spørgsmål går på:

Kan jeg være bekendt at sige at jeg har et max på 81kg, eller er det humbug? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Hvis han har lagt et par fingre på stangen, så har du reelt ikke bænket 81 kg. Det er muligt at han siger han ikke har løftet en disse, men det er som regel aldrig tilfældet. Jeg ville vente med at sige at din max er 81 kg, til du har taget dem uden fingre på stangen. En ordentlig spotter hold nallerne fra stangen, til den går helt istå. Jeg vil aldrig have at nogen rører min stang, før stangen er på vej ned ad igen. Jeg bliver pissesur, hvis jeg skal maxe, og kan mærke den er ved at komme, og jeg så kigger op og ser spotteren tage ved stangen. Grrrrr. Ikke noget der er værre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En spotter kan både have en positiv og negativ indflydelse på ens evne til at satse og give alt.Sikkerhedsmæssigt er en god spotter et must(en er ikke nok i squat)og kan gøre at man tør satse.Hvis/når jeg selv skal maxe i bænk beder jeg altid spotteren stå et par meter væk fra hovedenden af bænken og kun skride ind hvis stangen synker eller den står fast som frosset!(Nu løfter jeg heller ikke megatungt)Hvis han står helt tæt på er det for undertegnede ofte fristende kun at yde 99% istedet for 101%.

De der springer med deres max. og lige klasker 5 kg. ekstra på stangen i bænk er dog nødt til at have en vågen spotter tæt på da løftet aldrig lykkes, og så er det at 1-2 eller 3 finger-hjælpen bliver aktuel.

Link to comment
Share on other sites

Thomas> har du nogensinde været så uheldig at have en så inkompetent spotter? Jeg kan forstille mig hvordan det er, men jeg har heldigvis aldrig oplevet selv at have en sådan spotter.

Der imod har jeg oplevet selvat være en inkompetent spotter :biggrin:

Jeg skulle hjælpe en med et tungt max bænk i Styrkeløft klubben. Løfterne ligger sig i spænd, og jeg skal hjælpe ham ud med stangen. Jeg løfter åbenbart stangen for højt ud, og staklen beklager sig over, at jeg hev ham "ud" af spænd!

Måske min teknik i bænkpres endnu ikke er perfekt, for personlig synes jeg ikke det ændrer så meget, bare man har svejet i ryggen og skulderne i bænken.

Link to comment
Share on other sites

Spotter?

Egentlig ikke, kun når jeg laver 1RM-tests.

Ellers bruger jeg mest min træningsmakker til at overvåge min teknik, specielt i alm. dødløft men også i squat.

Begynder ryggen at krumme? Vandrer knæene, er rephastigheden som planlagt? Alt sammen ting, som man nogen gange selv kan overse.

og selvfølgelig hjælper jeg ham også med det samme...

Nå ja, Chins med spotter er indtil videre en nødvendighed for mig. :)

Link to comment
Share on other sites

Lagoon> når folk har et par finger på stangen, så vil de uanset hvad de påstår assistere i løftet. Når folk nærmer sig deres sticking point, og løftet begynder at blive langsomt, så vil "den sædvanelig center spotter" assistere minimalt. Minimalt betyder altså uanset om det er 100 gram eller 5 kg, at man ikke selv har løftet vægten. Det eneste tidspunkt en spotter må have hænderne på stangen som jeg ser det, er når man kører negativer. Det er simpelt for farligt at have spotteren stående 1 meter væk, ved så tung træning.

Thomas> ja, jeg har været så uheldig flere gange. Min normale træningsmakker ved hvornår man skal tage ved. For mit vedkommende er det hellere et sekund for sent end et sekund for tidligt. De gange hvor jeg har måttet træne bænkpres alene, og har måttet ty til folk som ikke kender mit behov, så er det gået galt hver gang, selvom jeg udtrykkeligt har sagt at de ikke skal tage ved før jeg siger til. Nu er det ikke så problematisk, da jeg sjældent går helt til failure. Men der er da dage hvor jeg beslutter mig for at prøve at slå en rep rekord. Jeg skulle for noget tid siden lave en ny 5 reps rekord i bænk. Jeg havde en god bekendt til at stå bagved. Da jeg begyndte at gå istå midt i bevægelsen ved sidste rep, tog han ved stangen. Det var ikke skyggen af tvivl om at jeg ville have taget vægten. Jeg blev pissesur. Sagde at jeg ville prøve igen efter 10 minutters hvil. Jeg ventede 10 minutter og lavede de 5 reps. Denne gang kunne han godt holde nallerne fra stangen. Så det kan godt betale sig at hidse sig lidt op :)

Jeg bruger kun deciderede spottere ved max forsøg i squat og bænkpres. Resten kan jeg godt selv klare. Jeg kan ikke klare at se folk stå og spotte hinanden i pulldowns og barbell curls. Men det er nok bare mig ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også max'e en dag og havde ikke instrueret min spotter (som desuden er ny i faget) ordentligt. Jeg fik lidt krise midtvejs i løftet, og pludselig så jeg spotterens hænder nærme sig stangen. Jeg vidste, at jeg kunne klare løftet, og jeg var psyched godt og grundigt op, så jeg brølede "NEEEJ!". Jeg klarede løftet, og spotteren påstod (lettere chokeret over min reaktion), at han slet ikke havde nået at røre stangen. Men jeg var stadig tosset, for jeg vil være sikker på, at det er mig, og kun mig, der løfter skidtet.

Så jeg kan sagtens følge dig, Thomas J. Jeg bliver balstyrisk, hvis jeg får hjælp, når jeg ikke behøver det. Derfor er det så vigtigt at have en spotter, der kender én godt, og derfor er det så utaknemmeligt at være ny spotter. :confused3:

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share