Skade


Deluxe
 Share

Recommended Posts

Hey!

Regner med nogle kyndige svar på dette, selvom jeg nok ved hvad grunden tildels er på min skade, vil jeg alligevel vide noget konkret og muligvis hvad der kan hjælpe, samt hvor lang tid skaden vil være der.

I søndags trænede jeg ben (d.7) og mærkede først idag (d.9) smerter. Det startede om morgenen, med store smerter i store sædemusklen samt knæleddets bøjemuskel.

Jeg havde svært ved at gå rigtigt, og har hele dagen igennem gået med smerter. Haft svært ved at strække benet rigtigt, og har haft midlertidige værre smerter efter at have siddet ned længe. Da jeg pressede mig til at gå rigtigt, og bide smerten i mig, fik jeg krampelignende symptomer på indersiden af skræddermusklen. Dette gjorde at jeg vendte tilbage til min oprindelige "gang".

Jeg regner med at det skyldes, at jeg startede hård bentræning ved at være kold + at jeg ikke strakte ud efter overstået bentræning. Dumheden tager jeg til mig, men derfor vil jeg stadig have råd omkring hvad der er sket? Samt hvor længe jeg kan forvente at "gå" sådan her rundt?

Massage hjalp ikke synderligt.

MVH DNL

P.S. Nu da jeg er igang med den store skade-dagbog, vil jeg vide hvad der muligvis kan være sket med musklen/senerne m.m. på spolebenet, da jeg kørte øvelsen "Curls on the preachers bench" - Jeg har også haft ondt dèr, og har haft svært ved at køre andre øvelser efter det begyndte at gnave netop i det område.

Link to comment
Share on other sites

Deluxe>

Nu er der gaaet et par dage mere - har smerten aendret sig vaesentligt, eller er det status quo?

Mon ikke du har smerter paa indersiden af quadriceps istedet for sartorius, da sidstnaevnte jo strengt taget ingen inderside har (medmindre du har en forbloeffende evne til at lokalisere smerte praecist)? Hvis du siger, at smerten er lokaliseret til knaeleddets boejemuskulatur (hasemusklerne) og til saedemuskulaturen (m. glutea), undrer det mig, at det er m. sartorius, der er dit store problem under gang, for den fungerer primaert som hofteboejer.

Men hvorom alting er - hvis din smerte primaert er i hase- og saedemusklerne, er det ganske normalt efter en god, haard runde squattraening, isaer hvis du koerer dem med bred benstilling. Saa maaske kunne du uddybe lidt med at fortaelle, hvilken slags bentraening du lavede (oevelser/tung/eksplosiv/teknik/plyometri osv.).

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Mosola

Endelig fik jeg svar, og jeg er glad for at du gik mere i dybden med det.

Smerten er aftagende, dog er det fortsæt ved haserne at jeg mærker ømhed. Det var rent faktisk, hvad jeg betegner som skræddermusklen, at jeg fik smerte. Men nej, jeg fik det ikke lokaliseret til at være quadriceps som var mit krampeområde, ved fast gang. Men nærmere betegnet var det indersiden af skræddermusklen. Det nøjagtige områdes navn, ved jeg umiddelbart ikke, men det er på indersiden, nær selve bagsiden/undersiden af ballen at kramperne foregik. Men samtidig i nær position til selve skræddermusklen.

Ud over det, har jeg fortsat smerte på den yderste muskle på venstre spoleben - hvad skyldes dette?! Det er mig knap en umulighed at løfte tunge vægte, der hvor jeg har pådraget mig skade.

MVH DNL

Link to comment
Share on other sites

Deluxe>

Jeg er sgu ikke helt med paa, hvilken muskel du kalder skraeddermusklen:

Det nøjagtige områdes navn, ved jeg umiddelbart ikke, men det er på indersiden, nær selve bagsiden/undersiden af ballen at kramperne foregik. Men samtidig i nær position til selve skræddermusklen.

Det lyder som om, at din smerte skal lokaliseres omkring m. glutea og evt. adduktorgruppen, men sartorius er altsaa arrangeret lidt anderledes (klik her), naermere betegnet paa forsiden af laaret. Saa du har maaske smerter to steder?

Jeg laeste lidt i din log ang. din bentraening og kunne se, at den bestod af leg press (incline?), extensions og curls. Hvis du laver bredstaaende leg press, er der intet unormalt i oemme glutea og hamstrings. Og dine curls rammer ogsaa sartorius, saa maaske kunne det stamme derfra?

Hvordan laver du ioevrigt siddende leg curls? Jeg vil mene, at man enten laver dem staaende eller liggende, hvis du bruger maskine?

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Mosola

Jeg ved det lyder kringlet, men jeg kunne ikke finde navnet på den muskel jeg havde smerte i, og navnet var lidt udtydeligt på den liste du gav mig. Men her kommer den så alligevel:

Min krampe (Kun når jeg gik, og ikke den mest påfaldende) begyndte i Racilis lige ved siden af Adductor Luncus.

Ellers lå den gennemgående smerte ved mine haser på de muskler jeg nævnte først i mit indlæg.

Den maskine jeg kørte leg curls i, er hvor jeg sætter mig ned som på en stov, læner mig lidt tilbage, og så skubber mine ben ind under "stolen". Det er den øvelse hvor jeg sikkert på længere sigt fik min skade.

Samtidig blev mit leg-press udført med bred stilling, som du selv nævner, og jeg er kun taknemlig for at du siger det er normalt at man kan opleve sådanne skavanker i de øvelser :)

Oh, for at ende dette : Skræddermusklen er så i de latinske betegnelser så Racilis.  Men altså min mest påtrængende skade var jo på min bagside, ved knæleddets bøjemuskel.

Håber vi fik rettet på min krampe! *G* Og tak for hjælpen :)

MVH DNL

Link to comment
Share on other sites

Deluxe>

For lige at redde de sidste rester ud af baalet:

Nej, skraeddermusklen er ikke m. gracilis - skraeddermusklen er og bliver stadigvaek m. sartorius!

M. gracilis hoerer til adduktorgruppen paa lige fod med m. adduc. long. + brev. + mag. samt m. pectineus, men samtidig har den en sekundaer funktion som flexor for knaeleddet (dvs. i synergi med hasemusklerne).

Haaber at det gav lidt klarhed.

Venlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share