Full squat vs squat


Frisbee
 Share

Recommended Posts

Jay:"Hvis naturen havde ønsket et mere ligeværdigt forhold imellem dem, så havde størrelsen nok også være mere lige"

Det har også undret mig. Man har muligvis førhen undervurderet baglåret under tilrettelæggelsen af mange styrke trænings-programmer. Når det er sagt virker det på mig som om mange nu er kammet lidt over og tillægger baglåret for stor opmærksomhed (eller rettere sagt mere end nødvendigt) i forhold til quadsne. F.eks. hører man tit den om sprintere næsten kun behøver træne baglår og træning af forlåret blot øger dødvægten :laugh:

Men selvfølgelig skal man gå efter at gøre baglårene stærkest muligt, derom skal der ingen tvivl herske.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er sprint også en aktivitet der i meget høj grad kræver baglårs/balle styrke.

Ben Johnson havde al den styrke han havde brug for og squattede mere end 3xkropsvægt (fullsquat) og bænkede mere end 2xkropsvægt.

Der er vist ingen der underprioriterer bevægelser som squat ifht sprinteres træning.

Men der er reelt ikke brug for meget andet end en squatvariation, lidt etbens squats af og til og den smule quadriceps aktivering der findes i hang cleans, -snatches, -higpulls.

Husk på at quadriceps primært har noget at sige i blokken/starten, derefter er qadriceps i høj grad blot en "spændstig biologisk fjeder".

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, så afgjoet har quardriceps noget at sige i blokken, men den "spændstige biologiske fjeder" ved jeg ikke rigtig hvad du mener med.

At squat bliver brugt af sprintere/løber har i høj grad også at gøre med den eccentriske belastning der er på standbenet under løb.

Dette nævnes, sammen med starten i blokken, som de to absolut vigitgste grunde til at squatte når man er løber. (Verkoshansky, Yessis et al.)

Derudover vil øvelser som skip lunges (med og uden knee drive) og enkelte shock method øvelser være en del mere specifikke for løb end cleans og high pulls så fokus bør lægges på den slags øvelser. (Yessis, 2000)

Play Hard!

Kenneth Jay

<{POST_SNAPBACK}>

He he, det var et forsøg på at komme med et "nede på jorden billede" jeg snakkede om kødfjedre.

Grunden til jeg taler om cleans er en mere generel betragtning, ikke med fokus på de eccentriske load under løbefasen.

Cleans og andre olympiske løft er fremragende til at opnå høj kraftudvikling i hofte/knæ ekstension.

Har du læst nogle af Yessis' bøger? Og kan de anbefales?

Mvh Poul

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Jeg har en del materiale af Dr. Yessis. bøgen Explosive running er fremragende. Kinesiology of exercise er af lidt ældre dato, men er en af de få bøger der går i dybden med biomekaniske analyser af en række grundlæggende styrketræningsøvelser. Jeg har også hans Basketball bog, men har ikke fået læst den endnu. Derudover har jeg en række enestående artikler har har oversat fra russisk til engelsk som er skrevet af Dr. Verkoshansky. Dr. Yessis er den eneste der har oversat Verkoshanskys værker med hans godkendelse.

Derudover har jeg ca. 10 timers digitale optagelser med Yessis og Verkoshansky fra det seminar i Chicago jeg lige er kommet hjem fra.

post-5466-1108718993_thumb.jpg

Yessis og undertegnede

Han er en flink ældre herre og han kunne svare på en lang række spørgsmål jeg har gået og grublet over...

/KJ

Link to comment
Share on other sites

Yessis' biomekaniske viden og træningsmæssige fortåelse er i særklasse.

Jeg tror han er en af de aneste jeg aldrig har set blive "owned" af Mell Siff på supertraining newsgroup.

Hans indsigt i østbliokkens træningsmetodik er i særklasse, han er manden der banede vejen for den viden vi har om Østblokkens træningsmetoder.

Især inden for sprint er han en af verdens førende eksperter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share