Løb i koldt vejr


danielvagn
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at det ikke skulle være sundt for kroppen, at løbe når det er koldt,

er der noget om det eller er det pladder.

Hvis der er noget om det hvilke temperature snakker vi om, jeg kan mærke at det er hårdere og løbe/trække vejret når det koldt, men lungerne skal jo også varme en del luft op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det ikke skulle være sundt for kroppen, at løbe når det er koldt,

<{POST_SNAPBACK}>

Om noget er sundt eller ej er jo altid relativt; det er et spørgsmål om balance.

I relation til lungerne/respirationen når du løber i koldt vejr skal du være særlig opmærksom på at trække vejret ind gennem næsen, idet det som bekendt opvarmer luften og nedsætter din risiko for at få ondt i halsen/lungerne.

Er du i dårlig form vil du have tendens til at trække vejret gennem munden for at få mere luft og det kan i koldt vejr gå ud over halsen/lungerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det ikke skulle være sundt for kroppen, at løbe når det er koldt,

<{POST_SNAPBACK}>

Om noget er sundt eller ej er jo altid relativt; det er et spørgsmål om balance.

I relation til lungerne/respirationen når du løber i koldt vejr skal du være særlig opmærksom på at trække vejret ind gennem næsen, idet det som bekendt opvarmer luften og nedsætter din risiko for at få ondt i halsen/lungerne.

Er du i dårlig form vil du have tendens til at trække vejret gennem munden for at få mere luft og det kan i koldt vejr gå ud over halsen/lungerne.

<{POST_SNAPBACK}>

Synes selv jeg er i relativt go' form.. Især hvad løb angår, men jeg har meget svært ved at trække vejret igennem næsen.. :dry:

Jeg synes slet ikke jeg får ilt nok.. Hvad kan årsagen være til det? Snot i næsen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det ikke skulle være sundt for kroppen, at løbe når det er koldt,

er der noget om det eller er det pladder.

Hvis der er noget om det hvilke temperature snakker vi om, jeg kan mærke at det er hårdere og løbe/trække vejret når det koldt, men lungerne skal jo også varme en del luft op.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok forskelligt fra person til person. Jeg hører til dem, der helst ikke skal alt for højt op i puls, når det er under 5 grader varmt og luftfugtigheden samtidig er lav. Risikoen for et astmaanfald er overhængende.

Omvendt så konkurrerer langrendsløbere og cykelcross'ere jo indimellem i temperaturer under frysepunktet, og de ser da ikke ud til at tage synderligt skade af det, selvom pulsen er helt oppe at ringe.

En grundig opvarmning inden højintenst arbejde er altid at foretrække, hvis man vil være god ved sine lunger, og det gælder især i kolde temperaturer.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Synes selv jeg er i relativt go' form.. Især hvad løb angår, men jeg har meget svært ved at trække vejret igennem næsen.. :dry:

Jeg synes slet ikke jeg får ilt nok.. Hvad kan årsagen være til det? Snot i næsen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan være snot, indsnævring af næsevæggen, allergi etc..

Men mest sandsynligt er det at du reagerer som alle os andre når det er koldt: næsen fyldes med slim hvorfor den skal tømmes jævnligt (læs: snot rocket) :wink:

Det korte af det lange er: jo mere du trækker vejret gennem munden i koldt vejr jo større risiko har du for at for ondt i halsen/lungerne; blive forkølet osv..

Link to comment
Share on other sites

... snot rocket, hehe!

Hvor meget ilt man skal have gennem næsen afhænger af i hvor god form du er, så jo bedre form, des nemmere er bliver det at trække vejret gennem næsen når du løber. Syntes ligeledes kun det var i starten det gjorde ondt når jeg løb. En anden ting, jeg syntes det er fedt at løbe i kold vejr, kroppen bliver godt nok tungere og sejere ... men man er vel et godstog :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

....ehh, jeg løber med lukket mund, kunne forstille mig du ellers hurtigt ville blive tør i svælget og vil få synkeproblemer. Men en gang imellem mens jeg løber tager jeg da en dyb indåndning for ligesom et få luftet ud  :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Okæ... Lyder da som en ting der er værd at prøve.. Så må jeg jo bare vente til det ikke er glat længere... :dry: Kan sQ ikke løbe når jeg skal træde forsigtigt.. :smile: Mine små 67kg skal helst kunne høres.. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mener at langrendsløberne havde problemer i Lillehammer. Med temp ned til -35. At løbe herhjemme i -10 er ikke noget problem, udover at det er ubehageligt og at man kan få et hosteanfald bagefter. Men det er helt normalt. Bjergbestigere og andre med den slags lyster tager ikke skade. Jeg ser ikke selv det som en mulighed at trække vejret gennem næsen, da det betyder at man skal løbe med en lavere intensitet, og det er jo ikke sjovt.

/Schroinx - som var ude at løbe i det gode vejr klokken 18.

Link to comment
Share on other sites

Løbe. Lukket mund. Hmm, måske jeg her har kilden til mine problemer med at motionere udendørs. Min næse er så smal om næsebenet (hedder det mon sådan?) at jeg kun kan hive luft nok når jeg sidder eller ligger. Bare jeg spadserer over luntetrav kan jeg ikke hive luften hurtigt nok ind - ligesom at trække vejret gennem et sugerør. Hvis I andre trækker vejret gennem næsen og varmer den op på vejen ned er det jo derfor. Dvs. at de dersens gyselige næseplastre der var moderne forrige år vil hjælpe - vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor selv et par hundrede kilometer nord for polarcirklen, og det er frostvejr det meste av vinteren. Så vidt jeg ved er folk ikke plaget mere af lungesygdomme eller forkølelse end folk i Danmark.

Og glem alt om at trække vejret ind af næsen og ud af munden - det er ganske enkelt umuligt når man arbejder hårdt (og det gør man naturligvis :wink: ). Det river godt i halsen og man hoster måske også bagefter og hvad så? Jeg har ihvertfald ikke hørt at vintersportsudøvere har lungeproblemer ( selvom de skrøbelige langrendsløbere dog tuder lidt ved -20 grader :tongue: ).

Edited by Michael Soerensen
Link to comment
Share on other sites

Bjergbestigere og andre med den slags lyster tager ikke skade.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vist en sandhed med modifikationer :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er frosten vi snakker om, ikke iltindholdet i luften.

Hvis du kan arbejde hårdt samtidig med at du kun trækker luften ind ad næsen, så må dine næsebor vist være på størrelse med Limfjordtunnelen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan arbejde hårdt samtidig med at du kun trækker luften ind ad næsen, så må dine næsebor vist være på størrelse med Limfjordtunnelen.

<{POST_SNAPBACK}>

lol.. den var go :tongue:

seriously.. at trække vejret gennem næsen under hård fysisk belastning er ikke så svært..når man først får det lært :cooldance:

Her er der virkelig tale om at det ikke er størrelsen der tæller.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nej, iltindhold er en het anden snak, og kræver nok en ny tråd.

Jeg har dog svært ved at tro at man kan presse sig selv og samtidig trække vejret gennem næsen. Mig bekendt har langrendsløberne åben mund, når de giver den gas. Nogle føler at det er ubehageligt at løbe i koldt vejr, men jeg tvivler altså på at det har en fysiologisk effekt, som kroppen ikke kan håndtere. I så fald ville der nok ikke være ret mange langrendsløbere på Dæli-planet.

My 5c...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Medmindre at det er -15 grader eller koldere, er der slet ingen grund til at bekymre sig som motionist! Det burde slet ikke være en tanke man slæber med rundt når man er ude at løbe (på motionsniveau)! Koncentrer dig om dit løb og gør det med åben mund hvis det er det bedste for dig!

Link to comment
Share on other sites

Medmindre at det er -15 grader eller koldere, er der slet ingen grund til at bekymre sig som motionist! Det burde slet ikke være en tanke man slæber med rundt når man er ude at løbe (på motionsniveau)! Koncentrer dig om dit løb og gør det med åben mund hvis det er det bedste for dig!

<{POST_SNAPBACK}>

Enig. Blot en undskyldning for en dårlig præstation! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share