Ryg/biceps-bryst/triceps><Ryg/triceps-bryst/biceps


AndersHolm
 Share

Recommended Posts

Jeg ville lige høre jeres meninger med hensyn til at køre såkaldte pull øvelser sammen og pres øvelser sammen?

Jeg har i lang tid kørt ryg og triceps sammen

og bryst og biceps sammen...

Men prøvede i sidste uge at ændre det. Må sige at det er noget hårdere, i hvert fald rent energi mæssigt. Men kilo mæssigt har jeg måtte tage niget af i forhold til hvad jeg plejer, når jeg kommer til triceps og biceps..!

Jeg træner ryg/biceps mandag, bryst/triceps tirsdag, ben/skulder onsdag. gentager programmet de næste 3 dage...

Hvad mener i er bedst at køre sammen, med hensyn til restitution og hypertrofi? Jeg føler selv at jeg ikke har problemer med at restituere når jeg køre omvendt:

ryg/triceps mandag, bryst/biceps tirsdag, ben/skulder onsdag.

-Anders

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Du benytter biceps, når du træner ryg og ligeledes triceps når du træner bryst - derfor er det naturlivis optimalt at træne disse sammen. Husk også at træne ryg/bryst inden du træner biceps/triceps - efter en hård omgang rygtræning, føler jeg faktisk ofte at yderligere bicepstræning er overflødig, fordi den er blevet ramt så godt uddelukkende ved rygtræningen.

I og med at presseøvelser går i skulderen, vil jeg anbefale ikke at køre skuldertræning dagen efter brysttræning

Hvis du fortsat vil træne 3-spilt, vil jeg derfor foreslå dig at opdele programmet således:

Dag 1: Bryst/Triceps

Dag 2: Ryg/Biceps

Dag 3: Skulder/Ben

Jeg kører det selv, og har fin fremgang i såvel masse som styrke :cooldance:

Edited by Kalkunen
Link to comment
Share on other sites

Ville mene at skulder skulle smides ind under pres- og træk-strukturen as well, så det kommer til at se sårn ud fx:

Dag 1: Bryst/Triceps/midten af skulder/forside af skulder

Dag 2: Ryg/Biceps/bagside af skulder

Dag 3: Ben/mave

Så kommer du ikke i konflikt med hvilke muskler der bruges i de forskellige bevægemønstre, og opnår derfor potentielt bedre restitution.

edit: skulder/mave > ben/mave :blush:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Så kommer du ikke i konflikt med hvilke muskler der bruges i de forskellige bevægemønstre, og opnår derfor potentielt bedre restitution.

i dit split bliver baglår og glutes altså ramt to dage i træk

<{POST_SNAPBACK}>

Well, da Anders_L_Holm har delt splittet op efter muskler, går jeg ikke udfra han træner kongeøvelsen dødløft. Hvis han gjorde, ville splittet se anderledes ud, det samme ville opdelingen af muskelgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Krumborg har ret..! Kører ikke kongeøvelsen.. (læs: dødløft) hehe :blink:

Jeg har faktisk selv overvejet at gøre det på den måde Krumborg foreslår...

Men et andet spørgsmål...

Når jeg kører eksempelvis bryst/triceps/forside,midterste del skulder..

Ville en øvelse som skulder pres blive med væsentlig færre kilo, da mine triceps i forevejen er godt møre..! Hvordan spiller det ind i forhold til hypertrofien?

Link to comment
Share on other sites

Der synes at være stor enighed om at bryst skal køres sammen triceps og ryg med biceps ... men som Anders også ligger op til, vil den sammensætning jo væsentlig reducerer intensiteten i triceps/biceps træningen, da muskelen allerede er ½vejs træt .... ved ikke om det er græsk katolsk i hypertrofi sammenhæng, men det har altid været min anke mod den slags split, kunne da godt tænke mig at få af/bekræftet :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015
Der synes at være stor enighed om at bryst skal køres sammen triceps og ryg med biceps ... men som Anders også ligger op til, vil den sammensætning jo væsentlig reducerer intensiteten i triceps/biceps træningen, da muskelen allerede er ½vejs træt .... ved ikke om det er græsk katolsk i hypertrofi sammenhæng, men det har altid været min anke mod den slags split, kunne da godt tænke mig at få af/bekræftet :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes også det er langt fra ideelt at træne triceps sammen med bryst og biceps sammen med ryg. Faktisk synes jeg alt andet er bedre. Det går alvorligt udover intensiteten hvormed øvelserne kan laves. Jeg er tilhænger af at sprede træningen mest muligt.

Flere muligheder når man kører split træning:

(1)

Jørgen Storm metoden: Triceps sammen med ryg, biceps sammen med bryst. Det kan man gøre fordi arme hører til de mindre muskelgrupper der restituerer hurtigt og derfor tåler hyppigere træning; derfor er det sandsynligvis ikke optimalt kun at køre triceps sammen med bryst. Arme bliver hurtigere friske end de store rygmuskler.

(2)

Triceps dagen umiddelbart efter man har trænet bryst

Biceps dagen umiddelbart efter man har trænet ryg

(3) Distribuere træningen: Formiddag Bryst, aften Triceps.

(4) En dag hvor der udelukkende afsættes tid til at træne arme (før en eller flere hviledage)

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Krumborg har ret..! Kører ikke kongeøvelsen.. (læs: dødløft) hehe  :blink:

Jeg har faktisk selv overvejet at gøre det på den måde Krumborg foreslår...

Men et andet spørgsmål...

Når jeg kører eksempelvis bryst/triceps/forside,midterste del skulder..

Ville en øvelse som skulder pres blive med væsentlig færre kilo, da mine triceps i forevejen er godt møre..! Hvordan spiller det ind i forhold til hypertrofien?

<{POST_SNAPBACK}>

Fordelen ved at træne :

ryg/triceps

ben

Bryst/biceps

pause

er at de mindre muskelgrupper er friskere når de rammes, og at de vil rammes indirekte en gang pr rotation og direkte en gang.

Dette vil medføre næste 4træningspas for arm muskulaturen om ugen og dermed større styrke/hypertrofi fremgang.

Ærgeligt da de fleste ikke vil have for store arme... Eller var det nu omvendt :wink:

Jeg er 100% overbevist om at fullbody eller minimum at dele kroppen op i to er det mest optimale. Fordi manopnår en bedre opdeling af volumen over en uge og undgår at skulle træne muskler der er enormt udtrættede fra tidligere øvelser = mindre vægt = ineffektiv trænings stimulus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share