Er det for meget?


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Kunne godt lige tænke mig lidt gode råd :bigsmile:

Jeg er en pige på 27 der nu har bestemt mig for at skulle i form

Jeg er ret lille og spinkel (1.57, 47 kg)

Min grundform har hele tiden været rimelig, men siden jul, har jeg bestemt mig for at der skal ske lidt mere. Mit mål er egentlig ikke at blive større, men at blive mere trimmet at se på, og at kunne tillade mig at spise lidt mere uden at tage på :4mewantfood:

Jeg har meldt mig ind i det lokale fitness center, og træner full body 3x ugentligt, med et simpelt program der kommer alle de store muskel grupper igennem uden at fokusere på noget bestemt. Programmet er lagt af en instruktør, og tages op til revision hver 2.måned

Derudover løber jeg de sidste fire dage om ugen, dog er en af dem bare en hyggetur med en veninde, 5 km i roligt tempo. De tre andre er lidt en kombination af interval og lidt længere ture (ca 8 km), og i lidt mere frisk tempo. Jeg vil gerne op og kunne løbe ca 15 km i pænt tempo, men man må jo starte et sted. Løber 8 km på ca 50 min.

Men er det for meget at motionere/træne hver dag? Jeg skifter mellem træningsformerne, og styrketræner aldrig to dage i træk. Kan kroppen nå at restituere? eller bør jeg samle al træningen/løb 3 dage om ugen?

Gode råd er meget velkomne

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører selv efter lidt samme princip, med en god blanding styrketræning og cardio, som gør at træningsprogrammet siger træning hver dag. Når jeg har for meget DOMS i benene springer jeg løbeturen over eller hvis jeg kan mærke at jeg har brug for en pause...

...når du dyrker så relativt meget sport - ihvertfald med så høj hyppighed - lærer du at lytte til din krop :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Camilla

Prøv at checke Workout's hjemmeside m.h.t. den plan, som blev lavet til Jeanne.

Har selv prøvet noget lignende og det virker !

Du kan jo selv vælge hvilke dage, du styrketræner. Jeg løber også en del og cykler 1 gang om ugen. Skiftevis cardio og styrketræning ugen igennem. 1 ugentlig fridag.

Håber så bare, at din "hjælper" også har fortalt, hvor vigtig kosten er. Men den kan du også checke på ovennævnte side. Jeg er selv snart 40 år gammel, vejer p.t. 56 kg, højde ca. 164. Med en smule tilretning i min kost kom jeg i løbet af 2 måneder på 53 kilo, fik fremhævet/tonede muskler samt en fedtprocent på 14.

Klø bare på og held og lykke !

Betina

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Og tak for alle jeres indlæg.

Vil prøve at uddybe det der bliver bedt om lidt mere.

MHt min styrketræning så lave jeg 3x12-15 reps af alle øvelserne. de øvelser jeg laver er (og undskyld min mangel på fagsprog):

Benpres

Inderlår

Yderlår

Fri roning

Træk til bryst? (Pulldown to chest)

Brystpres

Triceps i en kabel-ting med w-formet håndtag

Skulder med håndvægte (løftes i strakt arm ud til siderne)

Lænd i den der væmmelige maskine, hvor man starter med hovedet nedad

Mave på en bold

Stabilitetsøvelser

Jeg skal have lagt nyt program i næste uge, og synes selv at jeg måske mangler noget for biceps og numse? Hvad siger I?

MHT kost, så spiser jeg- synes jeg- selv ret sundt. meget frugt og grønt (ca 8-10 stk hver dag) og så vidt muligt ingen madvarer med for højt GI. Så altså ikke sukker, slik, kager, hvidt brød, hvide ris, pomfritter, bagte kartofler eller take aways overhovedet. Jeg passer også lidt på med fedtindhold, men er ikke "fedtforskrækket", jeg prøver bare at holde mig til det gode fedt (olivenolie, nødder, fisk). Jeg er dog ikke mere hellig end at der bliver plads til et stykke lagkage når jeg er til fødselsdag. Mit basis stofskifte er i fitness centret udregnet til ca 5000kJ, og jeg prøver sådan ca at spise 5000-6000 kJ + frugt og grønt om dagen, men gider altså ikke veje alt! Min fedtprocent blev målt til 13%

Lyder det fornuftigt?

Jeg har ikke set Jeannes program i Workout endnu, men vil da lige lure i aften eller en af dagene

MVH CAmilla

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg har godt læst artiklen tidligere, og tror nok jrg vil tale med instruktøren om det. Jeg vil dog lige nævne at jeg faktisk rider et par gange om ugen, og som nævnt i artiklen kan inderlårs maskinen godt være nyttig for ryttere. Men jeg gider da ikke spilde tid på yderlår, hvis det kan være lige meget! :dry:

Så jeg takker for indlægget.

MVH CAmilla

Link to comment
Share on other sites

Benpres = Squat.

Inderlår = drop den, du dyrker jo ridning.

Yderlår = drop den (læs artiklen)

Fri roning = vandret træk til mave/bryst.

Træk til bryst? = Lodret træk til nakke evt. foran ansigt.

Brystpres = Bænkpres med stang. Prøv evt. med håndvægte istedet.

Triceps i en kabel-ting med w-formet håndtag = triceps i cablecross.

Skulder med håndvægte (løftes i strakt arm ud til siderne) = kan evt. udelades.

Lænd i den der væmmelige maskine, hvor man starter med hovedet nedad

Mave på en bold

Stabilitetsøvelser

= Jeg har tilføjet et par bemærkninger og generelt er det blot en bekræftelse af, at det ser ok ud.

"Skulder med håndvægte" kan skiftes ud med f.eks. bicep curl med håndvægte.

Rep. antal bør ikke overstige 12. Sæt istedet mere vægt på, men ikke mere end der er plads til progression.

Du har 9-10 øvelser. Har du tid til det? Hvis du kan køre det igennem på 1 time så TROR jeg at du har for lidt vægt på.

Hvis der er steder du gerne vil ramme specifikt (numsen??) kan du selvfølgelig indlægge isolationsøvelser men squat rammer også der. Hvis du synes at "lænde-maskinen" er væmmelig så skift den ud med dødløft. Det er en konge-øvelse, der rammer bredt.

Hilsen Jesper

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle kommentarerne.

Jeg kører normalt mit program igennem på ca 1t15min + opvarmning. Er det for lang tid at træne? Jeg er jo selv lige startet for kun et par måneder siden, så har ikke rigtig nogen erfaringer med det.

Jeg synes selv at jeg allerede kan mærke lidt forskel, især i benpres kan jeg tage en del mere allerede. og MHT løb, så løber jeg allerede ufattelig meget bedre og lettere end ved juletid, så det er jo bare skønt. Men synes at have læst at man ikke skal øge intensiteten mere end 10% om ugen for at undgå skader, så det har jeg prøvet at holde mig til.

Grunden til at jeg laver den øvelse med håndvægtene for skuldrene, er at selvom min fedtprocent ikke er så høj (13%) så sidder det altsammen på numsen, så min overkrop ser meget lille og tynd ud. Så planen var at jeg gerne ville komme til at se lidt mere bredskuldret ud med tiden.

Inder og yderlår er hermed droppet! vil bede instruktøren om en øvelse for numse og en for biceps i stedet!

...og så er 40 år da ingen alder... :wink:

MVH Camilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share