Ideel slankekur?


DaDane
 Share

Recommended Posts

Efter min faste har jeg spist en del suppe - og opdaget at det mætter rigtig godt og er stort set uden energi. Det har fået mig til at tænke lidt over det og hvordan jeg kan undgå at sulte mig og stadig få et godt vægttab.

På sigt er der naturligvis ingen tvivl om at det ikke skal være en kur, - men en egentlig kostomlægning. Og det er nedenstående nok ikke helt egnet til. Men måske kan der hentes lidt inspiration derfra.

Kuren:

Morgenmad: Havregrød

19,7 g prot.,76,1 g kulh.,4,9 g fedt. - I alt: 427,3 kcal

70 gram Havregryn

14 gram Sukker, stødt melis

300 gram Skummetmælk

Mellemmåltid 1: Et æble

0,5 g prot.,20 g kulh.,0,5 g fedt. - I alt: 86,5 kcal

Frokost: Suppe med kød

Varierende, men ca. 40 g. protein, 20 g. kulhydrat, 4 gram fedt (276 kcal.)

300 gram grøntsager heraf 120 gram flåede tomater (½ ds)

100 gram fedtfattigt kød (f.eks. roast beef, engelsk bøf, svinemørbrad, kyllinge filet, kalkunbryst etc.)

75 gram Minimum Salttern (½ bøtte)

Mellemmåltid 2: En Pære

0,5 g prot.,21 g kulh.,0,5 g fedt. - I alt: 90,5 kcal

Aftensmad:

Varierende, men ca. 63 g. protein, 20 g. kulhydrat, 5 gram fedt (377 kcal.)

300 gram grøntsager heraf 120 gram flåede tomater (½ ds)

200 gram fedtfattigt kød (f.eks. roast beef, engelsk bøf, svinemørbrad, kyllinge filet, kalkunbryst etc.)

75 gram Minimum Salttern (½ bøtte)

Hyggesnack: En Antonberg Marcipantærte (30 gram)

Gæt: 1,9 g prot.,20,7 g kulh.,5,4 g fedt. - I alt: 139,5 kcal

(Gætte udfra: 15 gram Marcipan, rå Anton Berg, 10 gram Sukker, stødt melis (det syltetøjssnask de har i), 5 gram Chokolade mørk)

Alt i alt giver det:

ca. 1400 kcal. med ca. 125 gram protein (36% af energien)

Det bør ligge under de fleste's ligevægtsindtag.

Jeg har suppleret med lidt sund fedt (fra marcipan og choko - som så også gør at man får lidt sødt) men jeg er ikke sikker på at kosten er alsidig nok og der mangler sikkert også (sundt) fedt i ovenstående.

Lidt af det kan sikkert afhjælpes ved at spise fed fisk i stedet for fedtfattigt kød en eller to gange om ugen.

Ang. suppen. Jeg finder suppen meget mættende.

Jeg laver den (2 portioner) ved at tage:

1 dåse flåede tomater

ca. 360 gram grøntsager af forskellig slags (Ikke kartoffel, ærter og majs da de er mere energiholdige, - men selv med det vil det uden tvivl virke). Jeg har brugt løg, frosne champignon, mini karotter og peber, - men brocoli, porer etc kan også sagtens bruges.

Dertil ca. ½L vand for at give lidt mere væde en de flåede tomater har selv.

Krydres godt f.eks. med salt, peber og masser af oregano.

Spises med kødet og salatternene.

For mit vedkommende i hvert fald er jeg mæt med ovenstående. Og så giver det de 600 gram grønt om dagen (plus et æble og en pærer, - så godt og vel endda!)

Kritik udbedes

Link to comment
Share on other sites

edit: Sorry, det var lidt tråd-abuse DaDane :dry:

Mht. suppe, så har du ret i at den virker mættende, men det er somregel kun i kortere perioder ad gangen.

Jeg føler selv, at jeg er møgsulten ½-1 time efter et måltid hvor jeg har spist til failure, bestående af brød+suppe. Har det på samme måde, som efter en protshake eller en stor ladning mælk.

Ved godt at det ikke er et særlig faglig argument, men det er min umiddelbare opfattelse af suppe, da jeg også har snakket med andre 'cuttere' om det, og de mente netop at problemet lå her.

På den baggrund, mener jeg kun du kan udnytte den kortvarige mæthedsfornemmelse, hvis du sætter antallet af daglige måltider op.

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share