Kaffe


Lady M
 Share

Recommended Posts

Hvor meget kaffe drikker i? Og mener i det har nogen betydning for kroppens sundhed. -Det bliver jo diskuteret frem og tilbage.. Selv drikker jeg 2 kopper om morgenen (nescafé) og to om eftermiddagen. I weekenden drikker jeg også et par kopper om aftenen - alle med mælk i. Men mon det frarøver kroppen vitaminer osv.?

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget kaffe drikker i? Og mener i det har nogen betydning for kroppens sundhed. -Det bliver jo diskuteret frem og tilbage.. Selv drikker jeg 2 kopper om morgenen (nescafé) og to om eftermiddagen. I weekenden drikker jeg også et par kopper om aftenen - alle med mælk i. Men mon det frarøver kroppen vitaminer osv.?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg drikker 1-2 shot espresso om dagen - typisk sidst på eftermiddagen og efter aftenmaden. De har ingen effekt (udover ren nydelse :bigsmile: )

Der er dog dage, hvor der ryger for mange kopper dårlig maskinkaffe ned i løbet af arbejdsdagen. Disse dage kan jeg mærke det i negativ retning på min træning (spinning): pulsen stiger for hurtigt, musklerne bliver trætte hurtigere end normalt og det hele er mere anstrengt. Der skyldes nok primært en ødelagt væskebalance.

Generelt er jeg tilhænger af konklusionen i følgende artikel: Er kaffe doping?

Hvis du er idrætsmand kan du roligt fortsætte med at drikke din almindelige morgenkaffe også når du skal til konkurrence. Du præsterer ikke direkte bedre fordi du drikker kaffen, men hvis det er det, der gør dig frisk og giver dig en god start på dagen - ja, så vil det nok i den sidste ende have en positiv effekt på præstationen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg napper en kop halvstærk sort kaffe før træning og føler¸ det giver mig en forhøjet generel varmhed og 'ophidselse' såvel fysisk som mentalt. Men hvis jeg får mere en en kop de fire-fem gange i ugen¸ forsvinder de positive effekter. Til gengæld syntes jeg så¸ det mindsker appetitten og gør mig mere nervøs og anspændt.

Jeg tror heller aldrig jeg har mødt nogen¸ der reagerer så kraftigt på stadset før.

Om det er usundt¸ ved jeg ikke. Tror ikke selve kaffen er toksisk¸ men hvis det medvirker til overdreven urinering og appetittab¸ kan det vel ikke være godt i det lange løb?

Interessant spørgsmål som jeg tænker en del over. Glæder mig til at se hvad resten siger til det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker et krus kaffe hver morgen (Nescafe) - og enkelte gange et krus om eftermiddagen. Kaffe nedsætter optageligheden af bl.a. jern - jeg har hørt flere sige at man ikke bør drikke kaffe en time før/efter jernholdige måltider (bl. a. kød), hvilket er en helt god huskeregel. OG så bør du endelig ikke indtage kaffe sammen med vitaminpillen!

Jeg kan mærke at morgenkaffen er god til at få mig igang - og den giver mig lige lidt ekstra inden mine lange træningspas i weekenden. Jeg har enkelte gange prøvet at drikke lidt for meget kaffe i løbet af dagen, hvilket giver en MEGET negativ effekt på min træning.

Det har også en tendens til at undertrykke min appetit, hvilket for mig - er en NEGATIV ting :smile:

Da min konkurrence sæson var færdig i slutningen af September holdt jeg 14 dage HELT uden kaffe - det er trods alt et stimulans, og jeg mente at min krop havde behov for VIRKELIG at slappe af. Selvom jeg ikke drikker ret meget kaffe i det daglige var det faktisk hårdt den første uge (hvilket jeg selv synes var lidt skræmmende).

Nå, ja - og så har kaffe jo også en let afførende virkning (det kan du så se som noget positivt eller negativt :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Uha..alt for meget kaffe..

"minimun" er

1-2 kopper om morgenen, 1 om formiddagen og 1 om eftermiddagen

Dog ikke noget imod da jeg studerede, da skulle jeg have et par L om dagen for ikke at få de vilde abstinenser!!! Nogen gange lavede jeg en kande og satte på thermokanden lige før jeg gik i seng, så jeg kunne tage de første kar kopper om morgenen FØR jeg stod op!! (Vi taler seriøst misbrug :devil: )

For stadig abstinenser hvis jeg cutter Koffeinen væk for hurtigt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg drikker et krus kaffe hver morgen (Nescafe) - og enkelte gange et krus om eftermiddagen. Kaffe nedsætter optageligheden af bl.a. jern - jeg har hørt flere sige at man ikke bør drikke kaffe en time før/efter jernholdige måltider (bl. a. kød), hvilket er en helt god huskeregel. OG så bør du endelig ikke indtage kaffe sammen med vitaminpillen!

Jernmangel er ikke det store problem for mænd, ihvertfald ikke hvis du ikke er vegetar. Der er nærmere det modsatte tilfældet, så det ser jeg ikke som et problem.

Så lige i god morgen danmark, at en ny stor undersøgelse viste at kaffe havde en forebyggende virkning på visse kræftformer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share