Havregrød med valleprotein


Yod Manut
 Share

Recommended Posts

nej protein kan bruges af kroppen selvom det er blevet "kogt"

Det er helt samme mekanisme som et kogt æg. Enzymet bliver ødelagt pga varmen (stift), men kroppen "bruger" proteinet alligevel. Så rør du bare protein i din havergrød :4thumbup:

Hvilket enzym bliver ødelagt af varmen???

Tror du roder nogle ting sammen...

Link to comment
Share on other sites

Hvilket enzym bliver ødelagt af varmen???

Tror du roder nogle ting sammen...

OKAY: fra min biologi-lex

denaturering: kemisk proces, hvorved et protein(fx et enzym) ændrer den naturlige rumlige struktur.

Jeg roder ikke ikke på den måde sammen i begræberne. Men i sammenhængen er det ligemeget om jeg siger enzym eller protein, for det er det sammen.. eller enzymer er bygget af protein. jeg nævnte æg, i æget er der enzymer, og det er derfra proteinet kommer fra!.. æg har ikke bare protein liggende rundt, så mennesker kan spise dem for at få store muller, som det er med proteinpulver.

DERFOR skrev jeg at enzymet i æg blev stivnet af opvarmningen.. men prugt orden protein når jeg snakkede om pulveret. Skulle nok ikek have skrevet begge ting sorry :blush:

Link to comment
Share on other sites

OKAY: fra min biologi-lex

denaturering: kemisk proces, hvorved et protein(fx et enzym) ændrer den naturlige rumlige struktur.

Jeg roder ikke ikke på den måde sammen i begræberne. Men i sammenhængen er det ligemeget om jeg siger enzym eller protein, for det er det sammen.. eller enzymer er bygget af protein. jeg nævnte æg, i æget er der enzymer, og det er derfra proteinet kommer fra!.. æg har ikke bare protein liggende rundt, så mennesker kan spise dem for at få store muller, som det er med proteinpulver.

DERFOR skrev jeg at enzymet i æg blev stivnet af opvarmningen.. men prugt orden protein når jeg snakkede om pulveret. Skulle nok ikek have skrevet begge ting sorry :blush:

Du roder det nu stadigvæk sammen... bare fordi nogle aminosyrer sættes sammen så de danner et protein gør det dem IKKE til et enzym!

Et enzym består ofte også af mere end en flok aminosyrer...

Det er IKKE lige meget om vi snakker enzym og protein i kostsammenhæng - der er en verden til forskel!

... og det du skriver om at protein i ægget kommer fra enzymer holder altså bare ikke!! Proteinet var der til at starte med og rent faktisk ligger proteinet bare og flyder rundt i et æg indtil du koger det så proteinet ændre struktur :wink:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Du roder det nu stadigvæk sammen... bare fordi nogle aminosyrer sættes sammen så de danner et protein gør det dem IKKE til et enzym!

Et enzym består ofte også af mere end en flok aminosyrer...

Det er IKKE lige meget om vi snakker enzym og protein i kostsammenhæng - der er en verden til forskel!

... og det du skriver om at protein i ægget kommer fra enzymer holder altså bare ikke!! Proteinet var der til at starte med og rent faktisk ligger proteinet bare og flyder rundt i et æg indtil du koger det så proteinet ændre struktur :wink:

åh fint har ikke mere energi til at diskutere det her.. men enzymer er proteiner :devil: Det er bare at læse det alle første der står om enzymer i min biokemi bog :blush:

*lister ud igen*

Edited by workout-girl
Link to comment
Share on other sites

åh fint har ikke mere energi til at diskutere det her.. men enzymer er proteiner :devil: Det er bare at læse det alle første der står om enzymer i min biokemi bog :blush:

*lister ud igen*

Ja... enzymer består af proteiner og blandt andet forskellige vitaminer eller metal-atomer...

Men protein i maden er IKKE enzymer - verden til forskel :wink:

Nu er jeg fræk fordi klokken er mange og jeg HELT SIKKERT er overtræt og har diæthjerne (så undskyld mig lige på forhånd!!)

... måske du skal læse længere end den første side i din bog til stykket der omhandler proteiner :innocent::tongue:

(den lå ligesom lige for!!)

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Ja... enzymer består af proteiner og blandt andet forskellige vitaminer eller metal-atomer...

Men protein i maden er IKKE enzymer - verden til forskel :wink:

Nu er jeg fræk fordi klokken er mange og jeg HELT SIKKERT er overtræt og har diæthjerne (så undskyld mig lige på forhånd!!)

... måske du skal læse længere end den første side i din bog til stykket der omhandler proteiner :innocent::tongue:

(den lå ligesom lige for!!)

Det er okay, men læser jo biologi ..så jo jeg har os læst om proteiner ENGANG hehe

men det er 2år siden jeg har set på proteiner og enzymer.. lige nu er det ATP regnskaber

Link to comment
Share on other sites

Ja... enzymer består af proteiner og blandt andet forskellige vitaminer eller metal-atomer...

Men protein i maden er IKKE enzymer - verden til forskel

Nu er jeg fræk fordi klokken er mange og jeg HELT SIKKERT er overtræt og har diæthjerne (så undskyld mig lige på forhånd!!)

... måske du skal læse længere end den første side i din bog til stykket der omhandler proteiner

Ok jeg synes måske du er lidt uskarp i din argumentation....hvorfor er det du mener at protein i maden ikke kan være enzymer? Protein kommer fra mange forskellige ting...og snakker vi æg kommer proteinerne OGSÅ fra enzymer!!

Link to comment
Share on other sites

Det er okay, men læser jo biologi ..så jo jeg har os læst om proteiner ENGANG hehe

men det er 2år siden jeg har set på proteiner og enzymer.. lige nu er det ATP regnskaber

UHHH... så må debatten kører på om en NADH skal tilskrives 2.5 eller 3 ATP :crazy:

... men uanset hvad - hvis du læser biologi så burde det da være vigtigt at have kendskab til hvad et enzym kontra andre typer af rene proteiner.

(hmmmm... må heller gå i seng nu!)

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg synes måske du er lidt uskarp i din argumentation....hvorfor er det du mener at protein i maden ikke kan være enzymer? Protein kommer fra mange forskellige ting...og snakker vi æg kommer proteinerne OGSÅ fra enzymer!!

nemlig og mange at proteinerne fra æg er byggesten i enzymerne(i ægget)

men vi lader sagen ligge til jeg lige har genlæst mine notater om enzymer og proteiner :devil:

forresten så på i undskylde de mange stavefejl jeg laver, er bare ikke dansker, men fra Frankrig (men arbejder hårdt på at blive go til det :wink: )

Link to comment
Share on other sites

... men uanset hvad - hvis du læser biologi så burde det da være vigtigt at have kendskab til hvad et enzym kontra andre typer af rene proteiner.

(hmmmm... må heller gå i seng nu!)

Ah Angel du er altså ikke helt fair nu...det er simpelthen ikke rigtigt at sige at man ikke indtager enzymer når man spiser æg....måske burde du går i seng og overveje den igen imorgen.

Link to comment
Share on other sites

UHHH... så må debatten kører på om en NADH skal tilskrives 2.5 eller 3 ATP :crazy:

... men uanset hvad - hvis du læser biologi så burde det da være vigtigt at have kendskab til hvad et enzym kontra andre typer af rene proteiner.

(hmmmm... må heller gå i seng nu!)

når vi laver beregningerne regner vi med 3ATP for en NADH+H(plus) i ETK bortset fra når det er Isocitrat der bliver oxideret til Oxalosuccinat i citronsyrecyklusen.. ( nu snakkede jeg så alm glucose-forbrænding)

hvor har du dit Bio fra? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det mest interessante er at vide hvorvidt man kan fyre sit proteinpulver i ovnen (når man laver proteinbarer) og i den sammenhæng hvordan det ændres under opvarmning i forhold til optagelsen i det menneskelige legeme.

Hvad siger I om det? Måske kan der blive enighed om det? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ah Angel du er altså ikke helt fair nu...det er simpelthen ikke rigtigt at sige at man ikke indtager enzymer når man spiser æg....måske burde du går i seng og overveje den igen imorgen.

Det sagde jeg heller ikke :wink:

... sagde blot at man ikke kan sidestille protein i kosten med enzymerne!! En ting er proteinet en anden ting er enzymerne!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

når vi laver beregningerne regner vi med 3ATP for en NADH+H(plus) i ETK bortset fra når det er Isocitrat der bliver oxideret til Oxalosuccinat i citronsyrecyklusen.. ( nu snakkede jeg så alm glucose-forbrænding)

hvor har du dit Bio fra? :)

hmmmm... troede nu at man på de højere læreanstalter fuldt og fast var gået over til 2.5 i stedet for de 3??!

Jeg har læst nogle år på KVL og læser i dag medicin - så har haft nogle år med biokemi :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det mest interessante er at vide hvorvidt man kan fyre sit proteinpulver i ovnen (når man laver proteinbarer) og i den sammenhæng hvordan det ændres under opvarmning i forhold til optagelsen i det menneskelige legeme.

Hvad siger I om det? Måske kan der blive enighed om det? :tongue:

Jeg er ret sikker på at der ikke går særlig meget protein "tabt" ved at du varmer det op. Men du kan da lave et forsøg med det :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er så bange for at proteiner skal gå tabt kan man også lave en anden og egentligt meget lækker løsning!!

Du pisker nogle æggehvider hårdt (til de er helt stive), laver havregrøden som du plejer og efter den er færdig vender du æggehviderne i :4mewantfood:

Giver en let og dejlig havregrød :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er så bange for at proteiner skal gå tabt kan man også lave en anden og egentligt meget lækker løsning!!

Du pisker nogle æggehvider hårdt (til de er helt stive), laver havregrøden som du plejer og efter den er færdig vender du æggehviderne i :4mewantfood:

Giver en let og dejlig havregrød :4thumbup:

tror jeg faktisk jeg vil prøve :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er så bange for at proteiner skal gå tabt kan man også lave en anden og egentligt meget lækker løsning!!

Du pisker nogle æggehvider hårdt (til de er helt stive), laver havregrøden som du plejer og efter den er færdig vender du æggehviderne i :4mewantfood:

Giver en let og dejlig havregrød :4thumbup:

Det lyder ikke helt dårligt! Det skal da prøves! HUSK NU AT KØBE PASTEURISEREDE ÆGGEHVIDER :smile:

Det er ikke sådan fordi jeg er helt vildt bange for ikke at få mit proteinbehov dækket, det ville bare være lidt dumt når man nu bruger penge på pulveret :wink:

Ja det bliver godt nok lidt svært... men mærker du at du måske ikke får "nok" proteiner de dage hvor du har fået meget af dit proteinbehov dækket af de de hjemmelavet bar ?

Hehe, så god en fornemmelse tror jeg ikke at jeg har, men det føles sådan set meget ens :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så: Nej.

Korrekt at valle er meget varmefølsomt (ift. f.eks. kasein) og vil denatureres forholdsvist hurtigt. Dette har i dit tilfælde ingen konkret betydning, da det kun er proteinets tærtiære struktur, der ændres. Proteinet/aminosyrerne kan stadig optage, faktisk har proteaserne lettere ved at spalte peptidbindingerne.

Edited by ATP
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share