Hjælp til program til min pi'...


Lasse T
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Kunne man mon live den her debat op igen?

Jeg ville nemlig egentlig også gerne vide hvordan man skal styrketræne - eller bare træne generelt - som pige uden at blive stor. Vægttab, lavere fedt%, mere tonet udseende og mere effektivt stofskifte - uden at ligne en BBer.

Det må ku lade sig gøre. Hvordan? Styr på kosten - og hvad så mere? Er der mere?!

Forudsat man ikke er bange for at styrketræne som den her omtalte pige jo åbenbart er - hvad skal man så gå i gang med?

Synes i øvrigt du skal sige til din pige at hun ikke skal være bange for at styrketræne - ej heller med tunge vægte eller dødløft/squat-øvelser. Man kan jo altid stoppe igen og evt lade være med at spise protein til de muskler man ikke bryder sig om er væk igen :rolleyes:. Desuden er det jo som Hr. Kirchbrandt siger usandsynligt at det overhovedet vil ske fordi kvinder altså ikke kommer til at se ud som mænd bare fordi de træner ligesom dem.

Men nogen konkrete forslag til hvordan man gør det her?

Link to comment
Share on other sites

Kunne man mon live den her debat op igen?

Jeg ville nemlig egentlig også gerne vide hvordan man skal styrketræne - eller bare træne generelt - som pige uden at blive stor. Vægttab, lavere fedt%, mere tonet udseende og mere effektivt stofskifte - uden at ligne en BBer.

Det må ku lade sig gøre. Hvordan? Styr på kosten - og hvad så mere? Er der mere?!

Forudsat man ikke er bange for at styrketræne som den her omtalte pige jo åbenbart er - hvad skal man så gå i gang med?

Synes i øvrigt du skal sige til din pige at hun ikke skal være bange for at styrketræne - ej heller med tunge vægte eller dødløft/squat-øvelser. Man kan jo altid stoppe igen og evt lade være med at spise protein til de muskler man ikke bryder sig om er væk igen :rolleyes:. Desuden er det jo som Hr. Kirchbrandt siger usandsynligt at det overhovedet vil ske fordi kvinder altså ikke kommer til at se ud som mænd bare fordi de træner ligesom dem.

Men nogen konkrete forslag til hvordan man gør det her?

<{POST_SNAPBACK}>

Begynd med at kigge i Alva, Hoosier, Mona, Angel, J_J's logbøger. De træner alle sammen med tunge vægte. Alvas program er identisk med mit eget - bortset fra nogle hjælpeøvelser.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Hmm jo. Jeg har da læst lidt både i Alva og Angels logge. Og mit indtryk har ligesom været at de er ved at "blive større"? :raisebrow: Nu har jeg også kun skimlæst, så det kan være jeg tager fejl og ikke har fået hele historien med. Men f.eks. Angel - det jo ikke det der "Fitness" skønhedsideal jeg går efter. Ikke for at starte en diskussion op om hvad der er smukt og hvad der ikke er - ALLE har ret til sine egne meninger/idealer og jeg har FULD respekt for det - synes det cool - men det jo ikke det jeg vil (og formentlig heller ikke pigen der var omtalt her). Så hmm.. Ja. Jeg må lige kigge efter igen - også de andres.

Men umiddelbart så tror jeg bare ikke rigtig du helt har forstået hvor det er jeg vil hen? :raisebrow: - Eller også er det mig som bare ikke har gennemlæst deres logge grundigt nok :wink::smile:

Link to comment
Share on other sites

Hmm jo. Jeg har da læst lidt både i Alva og Angels logge. Og mit indtryk har ligesom været at de er ved at "blive større"? :raisebrow: Nu har jeg også kun skimlæst, så det kan være jeg tager fejl og ikke har fået hele historien med. Men f.eks. Angel - det jo ikke det der "Fitness" skønhedsideal jeg går efter. Ikke for at starte en diskussion op om hvad der er smukt og hvad der ikke er - ALLE har ret til sine egne meninger/idealer og jeg har FULD respekt for det - synes det cool - men det jo ikke det jeg vil (og formentlig heller ikke pigen der var omtalt her). Så hmm.. Ja. Jeg må lige kigge efter igen - også de andres.

Men umiddelbart så tror jeg bare ikke rigtig du helt har forstået hvor det er jeg vil hen? :raisebrow: - Eller også er det mig som bare ikke har gennemlæst deres logge grundigt nok :wink::smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Der er skal altså en del til, før man begynder at vokse, målrettet træning og kost. Det sker ikke ved et tilfælde. Specielt ikke ved piger, pga. hormonspejlet er meget lavere.

Link to comment
Share on other sites

Hmm jo. Jeg har da læst lidt både i Alva og Angels logge. Og mit indtryk har ligesom været at de er ved at "blive større"? :raisebrow: Nu har jeg også kun skimlæst, så det kan være jeg tager fejl og ikke har fået hele historien med. Men f.eks. Angel - det jo ikke det der "Fitness" skønhedsideal jeg går efter. Ikke for at starte en diskussion op om hvad der er smukt og hvad der ikke er - ALLE har ret til sine egne meninger/idealer og jeg har FULD respekt for det - synes det cool - men det jo ikke det jeg vil (og formentlig heller ikke pigen der var omtalt her). Så hmm.. Ja. Jeg må lige kigge efter igen - også de andres.

Men umiddelbart så tror jeg bare ikke rigtig du helt har forstået hvor det er jeg vil hen? :raisebrow: - Eller også er det mig som bare ikke har gennemlæst deres logge grundigt nok :wink::smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Som jeg forstår på dig, så vil du gerne have en fast krop, ikke? Du bruger i hvert fald ordet "tonet", som udelukkene kan opnås på baggrund af lav fedtprocent og større muskelmasse. :smile:

Det er måske lidt overkill at sammenligne Angel og Alva. Angel træner på et højt plan og stiller og i diverse konkurrencer. Alva træner for vægttab og for en "flot markeret krop". Umiddelbart skulle hendes mål være identisk med dit?

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Majandra:

Sålænge du spiser færre kalorier end du bruger, så vil du aldrig blive stor, ligegyldigt hvordan du træner :smile:

Du kan så dyrke effektiv og ineffektiv træning, hvor sidstnævnte både er dødkedeligt i længden og desuden spild af tid.

Ineffektiv træning vil være, hvis man bruger maskin-begynderprogrammet i mere end 3 mdr (det, som man som regel får stukket i hånden når man starter i et center).

Effektiv træning er sådan noget, som damerne nævnt ovenfor (og også mig :innocent: ) laver - det giver funktionel styrke, ledstabilitet og hjælper i høj grad med at bevare din dyrebare muskelmasse, mens du taber dig, og dermed bevarer du også det gode stofskifte. Vigtige sekundære virkninger er øget knogletæthed (du kan ligesågodt starte med at forebygge osteoporose :wink: ).

Det med at se muskuløs ud er også et spørgsmål om underhudsfedt - med en for en kvinde normal fedtprocent (18-25, dvs slank til normal) skal man have 10-15 kg ekstra muskelmasse for at se bare lidt muskuløs ud (afhængig af ens kropsbygning). Det tager år i kalorieoverskud at bygge det. Fitness-konkurrerende har en meget lav fedtprocent, derfor ses deres muskler tydeligt :smile:

Så træn du bare løs - få nogen til at vise dig teknikkerne til de store frivægtsøvelser. At blive god til dem og lære dem teknisk kan være et mål i sig selv, og dermed gøre selve træningen til mere end et middel til at nå et mål :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

K

Ja og ja :bigsmile:

Dog synes jeg Alva er ved at blive mere muskuløs end jeg kunne tænke mig at være - efter de sidste billeder at dømme :raisebrow:. Men nu står hun vel også og spænder/poserer på disse? Det kan jo godt være det ikke er så "slemt" når hun bare opfører sig "normalt"? :tongue::wink:

Either way - så ville jeg blive vældig lykkelig hvis du gad at beskrive hendes program for mig her: hvilke øvelser og hvor mange set/reps. For jeg må indrømme at jeg ikke helt kan gennemskue det når jeg kigger hendes log igennem :raisebrow:. Man varierer jo også selv sin træning lidt når man er afsted. Men bare grundpillen i det - tak :wink:

Armoured Female

Tak for udskæringen i pap :laugh::wink:

Jeg kan jo kun give dig ret i det med den ineffektive træning. Jeg mærkede en fremgang i alle maskinøvelser op til med de vægte jeg har nu og derefter er det ligesom gået i stå. Jeg har heller ikke været for meget ude at træne pga jul, opgaver, eksamener og andre dårlige undskyldninger :dry:. Men de muskler som jeg fik da jeg i sin tid begyndte (oktober vist) har jeg i hvert fald bibeholdt på mystisk vis. Kan stadig køre med de samme vægte og kan også tydelig mærke, i forhold til inden jeg begyndte, at der nu er nogen muskler der altså aldrig har været der før. Men altså så er det jo at man ligesom gerne vil videre

Min kropsbygning er spinkel - har alle dage været ultratynd agtig tøs. Nu er jeg så altså knapt så tynd og render rundt med en fedt% på 33,7 - og det var vel at mærke inden jul. Så jeg ved ikke rigtig hvad det betyder i forhold til min muskler og such. Men altså. Min højre arm er større end min venstre. Og den højre indeholder en anelse mere muskel + mindre fedt end den venstre :raisebrow:

Men jeg er frisk på at prøve hvad som helst! Så.. Basisøvelser.. Squat, dødløft og bænkpres. Vil prøve at få fat i en instruktør næste gang jeg er derude. Men hvad er ellers godt at supplere med? De tre giver da ikke hele kroppen en omgang? Forslag til et fullbody program som kan køres igennem på en træning?

Link to comment
Share on other sites

Programmet Alva og jeg træner efter, er møntet på styrkeforøgelse. Vi er begge styrkeløftere, men derfor er der i princippet ikke noget, der hindrer dig at følge det. Programmet ser i grove træk således ud

Jeg vil gerne forklare programmet for dig, men jeg synes du gør følge Rommels råd. Artiklen hersvarer på mange af dine spørgsmål, og programmet er stort set skræddersyet til dig.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fået min dame forvildet ind i styrketræningens verden.

Til start træner hun 5x5 i de store øvelser og 3x8 i isolationsøvelser, en gang om ugen.

Hun dyrker lidt cardio ved siden af, cykling, tabata, eller løb.

Til sommer skal hun igang med et mere avanceret program, 3x om ugen.

Thats My Girl :wub::wub::wub:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg er frisk på at prøve hvad som helst! Så.. Basisøvelser.. Squat, dødløft og bænkpres. Vil prøve at få fat i en instruktør næste gang jeg er derude. Men hvad er ellers godt at supplere med? De tre giver da ikke hele kroppen en omgang? Forslag til et fullbody program som kan køres igennem på en træning?

<{POST_SNAPBACK}>

Fundamenttræning for begyndere er helt fint (man kan dog ikke kalde det fullbody, men det gør ikke noget) :smile:

I chinups kan du starte med at få hjælp: Når du hænger der, så bøj benene og kryds underbenene og stræk vristen. En hjælper laver en 'hestesko' med hænderne, som dine fødder hviler i. Du kan så hjælpe dig op ved at strække benene og stemme fra med fødderne i hesteskoene. Samme princip bruges i dips.

Hvis dit center har en maskine til dips og chinups, som kan assistere, er det også fint. Det er i hvert fald bedre end pulldown-tårnet og en tricepsmaskine :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share