Spise hvornår efter træning?


Lady M
 Share

Recommended Posts

Hvornår skal man spise efter træning, hvis man gerne vil tabe sig? Jeg er pt. 170 cm og vejer 56, men vil gerne klippe et kilo eller 2 mere af. Ja, ja, jeg ved godt at jeg ikke trænger, men det vil jeg altså gerne alligevel! Synes selv jeg er pænere når jeg har lidt mindre..

Jeg har altid hørt, at man skal vente en time eller to efter man har trænet med at spise, da kroppen så vil tage af fedtet, men jeg kan se herinde, at mange andre spiser lige efter. -Men det er måske kun hvis man skal have store bøffer?? :showoff: Eller hva?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvornår skal man spise efter træning, hvis man gerne vil tabe sig? Jeg er pt. 170 cm og vejer 56, men vil gerne klippe et kilo eller 2 mere af. Ja, ja, jeg ved godt at jeg ikke trænger, men det vil jeg altså gerne alligevel! Synes selv jeg er pænere når jeg har lidt mindre..

Jeg har altid hørt, at man skal vente en time eller to efter man har trænet med at spise, da kroppen så vil tage af fedtet, men jeg kan se herinde, at mange andre spiser lige efter. -Men det er måske kun hvis man skal have store bøffer?? :showoff: Eller hva?? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Du har næsten fat i det rigtige.

*Hvis* dit primære mål er at tabe dig, skal du spise mindre end du forbrænder. *Hvis* dit primære mål er at tage vægt på (herunder muskelmasse) skal du spise *mere* end du forbrænder.

Med hensyn til træning og spisning, så er det en fordel at spise lidt protein + kulhydrater lige efter træning (fx. tunsandwich/ 1/2 liter cacaomælk el. mælk), hvis dit primære mål er at bevare eller opbygge muskelmasse.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Det er jo heldigvis ens egen vurdering der tæller, når det gælder om hvorvidt man gerne vil tabe sig eller ej :4thumbup: Jeg blev selv på det nærmeste erklæret for lettere sindsyg, da jeg sidste sommer nåede ned på 66 kg /4%.

I dit tilfælde er kcal. underskudet det eneste der gælder. Om du spiser alle dine kcal. på én gang eller fordeler dem ud over dagen, er næsten uden betydning for slutresultatet. Hvis du f.eks. vil/må spise 5 x 400 kcal/dag, ville jeg gerne argumentere for, at den ene gang, bliver umiddelbart efter træning, da det hjælper din restitution og dermed en evt. muskelvækst.

Men med et fedttab som eneste prioritet, så er indtagelsestidspunktet uden den store betydning. Held og lykke med den ultimative strandform :4thumbup:

Edited by Rønne
Link to comment
Share on other sites

Det passer ikke at det er uden betydning.. Det er rigtigt at et kalorieunderskud vil medføre vægttab, men tidspunkterne for hvornår der indtages føde på er vigtig..

Det er bedst at spise med omkring 2-3 timers mellemrum dagen lang, idet du så hele tiden holder din forbrænding oppe.. Desuden hvis muskelmasse er det primære formål at (tage på) er det ligeledes med hensyn til protein, da kroppen hele tiden skal have mulighed for at genopbygge musklerne... MEN men men, husk stadig at bevare et kcal-underskud hvis du vil tabe dig, da dette er MAIN-Prior hvis du vil tabe dig...

God appetit :4mewantfood: med at spise hele tiden, bare i små mængder og kcal-fattige...

Link to comment
Share on other sites

Det passer ikke at det er uden betydning.. Det er rigtigt at et kalorieunderskud vil medføre vægttab, men tidspunkterne for hvornår der indtages føde på er vigtig..

Det er bedst at spise med omkring 2-3 timers mellemrum dagen lang, idet du så hele tiden holder din forbrænding oppe..

Det er selvfølgelig noget vrøvl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Man siger som hovedregel, at man skal spise 6 gange på en dag, og i små mængder, som der er blevet nævnt tidligere. Men det giftige i denne situation er blodsukkeret, for vi får det lede tudefjæs på når det er lavt, og får meget lyst til en mars e.lign. og der dumper man lige ned i hullet. Prøvede en periode at drikke en proteinshake til morgenmad, og det gav mig god energi og et godt grundlag. Derefter spiste jeg frugt 4 gange i løbet af dagen, på fuld skrald :4mewantfood: . Om aftenen INDEN kl. 18 spiste jeg et godt måltid, selvfølgelig med omtanke. Det virkede. Fedt:4,7 % Målt hos TEAMDK... :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Idéen med at holde forbrændingen oppe med hyppige måltider er en myte. Men det kan være en rigtig god måde at stabilisere blodsukkeret på.

Kost ifht træning: Det er en rigtigt god idé at få en portion protein og kulhydrat lige efter træning. Der er så vidt jeg ved ingen studier der viser en nedsat fedtforbrænding ved kulhydrat indtag efter træning.

Derimod er der en del der viser ingen styrkefremgang og ingen muskeltilvækst hvis dette måltid springes over.

Det er afgørende at man er i kcal underskud, de dårligeste måltider at droppe er morgen og efter-trænings-måltidet.

Mvh Poul

Link to comment
Share on other sites

Men med et fedttab som eneste prioritet, så er indtagelsestidspunktet uden den store betydning. Held og lykke med den ultimative strandform :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Når muskelvækst ikke er målet, men derimod fedttab, så vil jeg fastholde min første holdning. Indtagelsestidspunket er underordnet, om det bliver med faste mellemrum eller INDEN KL. 18.00 !!!!! :blink: er uden afgørende betydning.

Link to comment
Share on other sites

Enig med ptpoul.

Man skal være i kaloriunderskud og kan med fordel spise jævnligt (4-5) gange om dagen for at have et stabilt blodsukkerniveau. Hvis der ikke sker noget med vægten, må man stramme skruen lidt mere indtil der begynder at ske noget.

At gøre det mere kompliseret er meningsløst, bl.a. fordi kroppen ikke er et instrument som reagerer på små finindstillinger. Det er bl.a. når mange forslag til finindstillinger bliver bragt til torvs at der kan synes en del uenighed, men det er somregel uenigheder om små detaljer som alligevel ikke har nogen praktisk betydning.

Desuden er det en dårlig idè at drikke en halv liter kakaoskummetmælk efter træning når man vil gå ned i vægt, da kakaomælken indeholder alt for meget sukker. Hvis man gerne vil indtage noget umiddelbart efter træning, kan man nøjes med at spise et helt almindeligt måltid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share