homøopatiske steroider


Dines
 Share

Recommended Posts

Mener homøopatisk betyder fortyndet, er dog ikke helt sikker. Så som Maxpower skriver, er det sikkert så fortyndet at det nærmest er vand :4thumbup: Men jeg synes det er lidt usmageligt med sådan en reklame, både at det lokker penge ud af naive folk, plus åbenlys reklame for "steroider". Det må da næsten være i strid med nogen markedsføringsregler eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mener homøopatisk betyder fortyndet, er dog ikke helt sikker. Så som Maxpower skriver, er det sikkert så fortyndet at det nærmest er vand :4thumbup:  Men jeg synes det er lidt usmageligt med sådan en reklame, både at det lokker penge ud af naive folk, plus åbenlys reklame for "steroider". Det må da næsten være i strid med nogen markedsføringsregler eller hvad?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor det? De skriver jo det er homøopatisk...

Og ja, man er da rimelig skudt i hovedet hvis man hopper på den :laugh: Vandet "husker" egenskaberne med det stof de lå i kontakt med, ja den er fin.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det? De skriver jo det er homøopatisk...

Og ja, man er da rimelig skudt i hovedet hvis man hopper på den laugh.gif Vandet "husker" egenskaberne med det stof de lå i kontakt med, ja den er fin.

ok har ikke set annoncen, men der er sikkert mange som ikke ved hvad homøopatisk betyder, og måske tror det er en speciel form for steroider. Men generelt bare at reklamere i avisen for noget som af mange sikkert opfattes som rigtige steroider, virker lidt usmageligt synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvorfor det? De skriver jo det er homøopatisk...

Og ja, man er da rimelig skudt i hovedet hvis man hopper på den laugh.gif Vandet "husker" egenskaberne med det stof de lå i kontakt med, ja den er fin.

ok har ikke set annoncen, men der er sikkert mange som ikke ved hvad homøopatisk betyder, og måske tror det er en speciel form for steroider. Men generelt bare at reklamere i avisen for noget som af mange sikkert opfattes som rigtige steroider, virker lidt usmageligt synes jeg.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo folks eget problem de ikke ved det. Og man kunne sige man vist ikke har alt lige rigtigt i hovedet hvis man tror man kan reklamere for steroider i aviser.

Jeg tror nu ikke der er noget galt i det de gør, selvom de IMO er nogle skvadderhoveder.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo folks eget problem de ikke ved det. Og man kunne sige man vist ikke har alt lige rigtigt i hovedet hvis man tror man kan reklamere for steroider i aviser.

Jeg tror nu ikke der er noget galt i det de gør, selvom de IMO er nogle skvadderhoveder.

hehe ja er helt enig!! Ja det er sikkert ingen ulovligheder i det, synes bare det er lidt usmageligt, men det er der jo 1000 andre reklamer der også er.

Link to comment
Share on other sites

  Homøopati: En medicinsk behandling, der benytter ganske små doser af midler, som på en rask person eller i større doser ville fremkalde samme symptomer som den sygdom man søger at kurere.

Noget fortyndet mumbo-jumbo, og jeg er ikke sikker på annoncøren har brugt ordet rigtigt laugh.gif

hehe så fik vi det slået fast, godt med så mange kompetente personer her på mol :smile:

Link to comment
Share on other sites

Homøopati: En medicinsk behandling, der benytter ganske små doser af midler, som på en rask person eller i større doser ville fremkalde samme symptomer som den sygdom man søger at kurere.

Noget fortyndet mumbo-jumbo, og jeg er ikke sikker på annoncøren har brugt ordet rigtigt :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Så skal man vel definere en "kun" gennemsnitlig muskelmasse som en sygdom, for at det virker :laugh:

Homøopati blev på et tidspunkt testet af "The Million Dollar Challenge", der vil give 1 mio. til den som kan bevise paranormale evner, link. I deres forsøg blev et stof fortyndet så meget, at der ikke burde være et molekyle tilbage af det oprindelige stof i glasset, og de skulle så på en eller anden måde skille de homøopatiske prøver fra nogle kontrolprøver. Jeg er dog ikke sikker på om det pr definition er sådan med homøopatiske produkter.

Homøopatien klarede naturligvis ikke testen :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg så programmet for en del tiden siden. I det havde en meget berømt fransk forsker fundet den homøopatiske medicin havde en effekt og det kunne kun forklares hvis der var "vandhukommelse".

Den franske forsker sendte sine resultater til "Nature", et af de mest anerkendte videnskabelige tidskrifter i verden. Normalt ville Nature ikke publicere dette studie, men da den franske forsker var særdeles anerkendt kunne han få det godtkendt hvis han kunne gentage sit resultat under kontrollerede omstændigheder. Dvs. at der var 3 kontrollanter. Den ene var blandt andet James Randy (mener det er sådan han hedder) og franskmanden undrede sig meget fordi han jo ikke ligefrem er kendt som forsker. De 2 andre var så vidt jeg husker inden for forskerverdenen.

De fik gennemført forsøget igen under blindede forhold og det viste sig selvfølgelig at de ikke kunne genfinde de positive resultater. Senere viste det sig at laboranten ikke havde været "blindet" i det første forsøg og derfor havde kommet til at give en fordel for den homøopatiske medicin.

Det samme forsøg blev iøvrigt gentaget af en engelsk laborant eller farmaceut som mente at have fundet det samme da hun gentog franskmandens forsøg. BBC hyrede James Randy, som selvfølgelig igen fandt at der ikke var nogle postive egenskaber ved den homøopatiske medicin.

Leder man pubmed igennem kan man faktisk finde en del positive studier på homøopatisk medicin testet over for placebo - og der findes endda en meta-analyse, der konkluderer at der muligvis kan være en effekt, men at der ikke er foretaget nok enkeltstudier inden for en enkelt sygdom så man kan ikke konkludere at der skulle være en effekt inden for en specifik sygdom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så programmet for en del tiden siden. I det havde en meget berømt fransk forsker fundet den homøopatiske medicin havde en effekt og det kunne kun forklares hvis der var "vandhukommelse".

Den franske forsker sendte sine resultater til "Nature", et af de mest anerkendte videnskabelige tidskrifter i verden. Normalt ville Nature ikke publicere dette studie, men da den franske forsker var særdeles anerkendt kunne han få det godtkendt hvis han kunne gentage sit resultat under kontrollerede omstændigheder. Dvs. at der var 3 kontrollanter. Den ene var blandt andet James Randy (mener det er sådan han hedder) og franskmanden undrede sig meget fordi han jo ikke ligefrem er kendt som forsker. De 2 andre var så vidt jeg husker inden for forskerverdenen.

De fik gennemført forsøget igen under blindede forhold og det viste sig selvfølgelig at de ikke kunne genfinde de positive resultater. Senere viste det sig at laboranten ikke havde været "blindet" i det første forsøg og derfor havde kommet til at give en fordel for den homøopatiske medicin.

Det samme forsøg blev iøvrigt gentaget af en engelsk laborant eller farmaceut som mente at have fundet det samme da hun gentog franskmandens forsøg. BBC hyrede James Randy, som selvfølgelig igen fandt at der ikke var nogle postive egenskaber ved den homøopatiske medicin.

Leder man pubmed igennem kan man faktisk finde en del positive studier på homøopatisk medicin testet over for placebo - og der findes endda en meta-analyse, der konkluderer at der muligvis kan være en effekt, men at der ikke er foretaget nok enkeltstudier inden for en enkelt sygdom så man kan ikke konkludere at der skulle være en effekt inden for en specifik sygdom.

<{POST_SNAPBACK}>

Meta-analyser tegner ikke altid det rette billede pga. bias i form af upublicerede resultater, hvilket sagtens kan tænkes i dette område!

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Anteus>> Skal det fortolkes sådan, at man ikke med sikkerhed kan konkludere, at homøopatisk medicin er uden effekt?

Og hvis du har en def. på en metaanalyse, må du også meget gerne smide den.. :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

I metaanalyser benyttes poolet data fra en hel masse artikler for at se om der er en statistisk signifikant forskel...inden data fra artikler pooles laves der statistik for at se om data overhovet kan sammenlignes!

Homøopatisk medicin er ikke uden effekt...men i det her tilfælde er det det rene nonsens...steroider=kun for tøsedrenge...

Edited by niceman
Link to comment
Share on other sites

Niceman har svaret på begge spørgsmål. Homøopatisk medicin kan være i mange opløsninger. Når det var som i udsendelsen - dvs. ingen molekyler tilbage så har jeg ikke tiltro til homøopatisk medicin.

I den kliniske verden har man en topliste over den bedste form for dokumentation:

Her rangerer meta-analyser (Cochrane-analyser) øverst. Der er dog visse mangler ved disse og nogle gange kan store velgennemførte studier overgå meta-analysen - meta-analysen bliver aldrig bedre end de studier den bygger på.

Her er en meta-analyse

Og en anden

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share