Bryst


Maxturius
 Share

Recommended Posts

Hey

Ville lige høre om der er nogen som har en god øvelse som rammer bunden af brystet, jeg synes ikke rigtig at jeg kan ramme det :dry:

Jeg har hørt at dumbbell decline bænk press, skulle dække området.. har jeg hørt forkert eller kan man ikke træne "bunden"?

Ved der er nogen kloge hoveder herinde, så på forhånd tak :smile:

Link to comment
Share on other sites

Man kan tale om en sternal del (den del af musklen der udspringer fra brystbenet), og en claviculær del (den del der udspringer fra kravebenet).

Det er måske (lettere kontroversielt) muligt at vægte den ene del over den anden, men udsnit af hver enkelt muskel kan ikke prioriteres!!

Link to comment
Share on other sites

Man kan tale om en sternal del (den del af musklen der udspringer fra brystbenet), og en claviculær del (den del der udspringer fra kravebenet).

Det er måske (lettere kontroversielt) muligt at vægte den ene del over den anden, men udsnit af hver enkelt muskel kan ikke prioriteres!!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er måske lidt for simpelt blot at dele m. pectoralis major op i to dele. Det er ganske korrekt, at den tager udspring fra både clavicula og sternum, men det er værd at hæfte sig ved, at det er en vifteformet muskel der udspringer snippet fra sternum, og man derfor kan "underopdele" udspringet fra sternum. Endvidere tager muskelen også udspring fra rectus skeden og denne del får således et nærmest lodret forløb til hæfte på overarmen. Dette sammenholdt med det faktum, at innervationen af muskelen ikke blot er enten/eller men derimod også kan reguleres i forhold til behovet, gør, at man godt kan træne de enkelte dele individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er måske lidt for simpelt blot at dele m. pectoralis major op i to dele. Det er ganske korrekt, at den tager udspring fra både clavicula og sternum, men det er værd at hæfte sig ved, at det er en vifteformet muskel der udspringer snippet fra sternum, og man derfor kan "underopdele" udspringet fra sternum. Endvidere tager muskelen også udspring fra rectus skeden og denne del får således et nærmest lodret forløb til hæfte på overarmen. Dette sammenholdt med det faktum, at innervationen af muskelen ikke blot er enten/eller men derimod også kan reguleres i forhold til behovet, gør, at man godt kan træne de enkelte dele individuelt.

Det du skriver der kan kun karrakteriseres som spekulation. Der er ingen videnskabelige undersøgelser der bakker dine antagelser op.

Derfor er det meget tvivlsomt at du har ret.

Derudover skal det påpejes at en simel vinkleændring af bænken IKKE kan bruges som angivelse af hvilken muskel/del af muskler der trænes.

Et hurtigt kig på IEMG målinger vil vise dette med al tydelighed.

Prøv at søge på emnet der vil komme MANGE hits op i dette forum.

Link to comment
Share on other sites

Decline er rigtig god til masse på nederste del af brystet, og Incline er rigtig god til masse på øverste del af brystet

<{POST_SNAPBACK}>

Kilde? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at der kan henvises til Myte-land. Har ikke fundet deres hjemmeside endnu, men det kommer nok..... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Decline er rigtig god til masse på nederste del af brystet, og Incline er rigtig god til masse på øverste del af brystet

<{POST_SNAPBACK}>

Kilde? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at der kan henvises til Myte-land. Har ikke fundet deres hjemmeside endnu, men det kommer nok..... :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis nu man læser i Arnolds bog om BodyBuilding (ikke forstået at man SKAL), så vil der stå det samme. Primært at incline går mere detaljeret i øvre bryst og decline i nedre bryst.

Nu er bogen dog meget kritiseret for at være uanvendelig. Dog vil jeg mene, at det virker logisk, da man kun kan stimulere hypertrofi i brystmusklen fra to sider. Øvre og nedre. Man kan via fx. flyes ikke tro, at man kan træne brystet horisontalt. Brystet kan kun trænes vertikalt.

Hvis man ser en pose fra fx. columbo hvor han spænder brystpartiet, vil man tydeligt kunne se hvor brystet skiller den øvre del fra den nedre.

Jeg er lige stået op, så hvis der noget som virker helt hen i vejret, så sig det endelig :4thumbup:

Hovsa, måtte lige tilføje noget, - selvom man træner incline er det ikke ensbetydende med at man ikke får nedre del af brystet med. Der er dog blot mere stress på øvre del.

Og omvendt.

Edited by San
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Decline er rigtig god til masse på nederste del af brystet, og Incline er rigtig god til masse på øverste del af brystet

<{POST_SNAPBACK}>

Kilde? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er måske forkert? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Det er måske forkert? :raisebrow:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg TROR at den almindelige opfattelse er, at man ikke kan ramme den samme muskel på forskellige steder ved at skifte fra én øvelse til en anden. Men, der er aldrig en regel uden en undtagelse.

Link to comment
Share on other sites

Decline er rigtig god til masse på nederste del af brystet, og Incline er rigtig god til masse på øverste del af brystet

<{POST_SNAPBACK}>

Kilde? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at der kan henvises til Myte-land. Har ikke fundet deres hjemmeside endnu, men det kommer nok..... :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis nu man læser i Arnolds bog om BodyBuilding (ikke forstået at man SKAL), så vil der stå det samme. Primært at incline går mere detaljeret i øvre bryst og decline i nedre bryst.

Nu er bogen dog meget kritiseret for at være uanvendelig. Dog vil jeg mene, at det virker logisk, da man kun kan stimulere hypertrofi i brystmusklen fra to sider. Øvre og nedre. Man kan via fx. flyes ikke tro, at man kan træne brystet horisontalt. Brystet kan kun trænes vertikalt.

Hvis man ser en pose fra fx. columbo hvor han spænder brystpartiet, vil man tydeligt kunne se hvor brystet skiller den øvre del fra den nedre.

Jeg er lige stået op, så hvis der noget som virker helt hen i vejret, så sig det endelig :4thumbup:

Hovsa, måtte lige tilføje noget, - selvom man træner incline er det ikke ensbetydende med at man ikke får nedre del af brystet med. Der er dog blot mere stress på øvre del.

Og omvendt.

<{POST_SNAPBACK}>

Franco Columbo's voldsomme seperation af sternal og caviculær del skyldes et usædvanligt veludviklet intermuskulært bindevævssepta. Igen: genetik.

Alle bodybuildere laver både incline og flad. Det er ikke noget særligt for Columbo.

Arnlds bog er fyldt med myter!

Ufatteligt vi skal diskutere ud fra den. Som tidligere postet. Søg på iemg målinger eller læs tudor bompas bog (serious strength training), der er målinger på forskellige bevægelser og deres aktivering af forskellige muskelgrupper

Link to comment
Share on other sites

Decline er rigtig god til masse på nederste del af brystet, og Incline er rigtig god til masse på øverste del af brystet

<{POST_SNAPBACK}>

Kilde? :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at der kan henvises til Myte-land. Har ikke fundet deres hjemmeside endnu, men det kommer nok..... :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis nu man læser i Arnolds bog om BodyBuilding (ikke forstået at man SKAL), så vil der stå det samme. Primært at incline går mere detaljeret i øvre bryst og decline i nedre bryst.

Nu er bogen dog meget kritiseret for at være uanvendelig. Dog vil jeg mene, at det virker logisk, da man kun kan stimulere hypertrofi i brystmusklen fra to sider. Øvre og nedre. Man kan via fx. flyes ikke tro, at man kan træne brystet horisontalt. Brystet kan kun trænes vertikalt.

Hvis man ser en pose fra fx. columbo hvor han spænder brystpartiet, vil man tydeligt kunne se hvor brystet skiller den øvre del fra den nedre.

Jeg er lige stået op, så hvis der noget som virker helt hen i vejret, så sig det endelig :4thumbup:

Hovsa, måtte lige tilføje noget, - selvom man træner incline er det ikke ensbetydende med at man ikke får nedre del af brystet med. Der er dog blot mere stress på øvre del.

Og omvendt.

<{POST_SNAPBACK}>

Franco Columbo's voldsomme seperation af sternal og caviculær del skyldes et usædvanligt veludviklet intermuskulært bindevævssepta. Igen: genetik.

Alle bodybuildere laver både incline og flad. Det er ikke noget særligt for Columbo.

Arnlds bog er fyldt med myter!

Ufatteligt vi skal diskutere ud fra den. Som tidligere postet. Søg på iemg målinger eller læs tudor bompas bog (serious strength training), der er målinger på forskellige bevægelser og deres aktivering af forskellige muskelgrupper

<{POST_SNAPBACK}>

1. Har jeg sagt det var noget særligt ved Columbo? - NEJ! ("Hvis man ser en pose fra fx. columbo hvor han spænder brystpartiet" (lbemærket mit FX?)")

2. Har jeg sagt at man skal holde sig til hvad der står i bogen? - NEJ! ("Nu er bogen dog meget kritiseret for at være uanvendelig")

3. Har jeg påstået at jeg overbevist i min sag? - NEJ!

Jeg forsøgte at forklare, hvad der for mig var logisk. At man så får noget mere konkret at vide, er bare skønt! Det er bl.a. derfor jeg er her. For at lære. Der er ikke noget bedre end viden omkring disse emner. Jeg suger det gerne til mig.

Det er muligt der tidligere er postet usande påstande fra den bog, men jeg ikke i sinde at læse 100.000 indlæg igennem for at se, hvad der lige præcist er blevet skrevet herom.

Men jeg mener stadig, at brystet kun kan trænes vertikalt, og det mener jeg faktisk jeg har ret i.

Selvom incline kun rammer 5-7% mere ved øvre del af bryst, så er der da en forskel. Om man så vælger at bruge det til noget er op til en selv. Personligt kører jeg kun flad bænk.

TJ sagde engang til mig, at Flyes kun var noget pro bb'ere ville gøre, som en extra detalje til brystopbygningen, da flyes ikke giver videre hypertrofi, når den er udført korrekt. Det er noget andet, hvis den er udført som semi-presse øvelse. Det var så bare lige et eksempel på, hvorfor man lige så godt kan nøjes med ganske almindelig bænk.

Men tak for referencen til bogen. Det er noteret.

:strat:

Edited by San
Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes Decline for det meste er, at foretrække. Dels fordi de involverer muskulaturen i højere grad (jf IEMG-målinger), dels fordi øvelsen er mere skånsom for skuldrene. Desuden er min erfaring, at man presser en del mere i decline - modsat incline.

Så vidt jeg har forstået og læst mig frem til, involverer decline også i højere grad pectoralis minor.

Hvis man oven i dette har stærke skuldre, og laver mange overhead presseøvelser, ala military etc. er decline + dips den bedste vej til en større brystmuskulatur.

Der er absolut en grund til, at de fleste (mange) spænder op i alm. flad bænk. Hvorfor ikke bare hjælpe det på vej med bænken også.

Link to comment
Share on other sites

Husk lige på at vis de øverste og nederste fibre er aktive lige meget og på samme tid trækker de lige ind mod midten, ligesom delt. post. og ant. hjælper til abd. når man er over et bestemt antal grader...

Det er klart at ved incline vil de være den øverste del , da de nederste ville trække den anden vej...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share