Hvad dækker begrebet mvc over ?


-Elvirus-
 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg kan læse mig til betyder det Maximal Voluntary Contraction (maksimal voluntær kraft). Denne definition bruges ved statisk arbejde og udtrykker den maximale kraft der kan udvikles ved en isometrisk kontraktion.

Noget der kan uddybe hvad man bruger det til i træningsmæssige sammenhænge, altså bruges det til at måle styrke, og i så fald hvordan i forhold til at bruge 1RM osv osv osv ?

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg må komme med et tillægsspørgsmål vil jeg gerne have at vide hvordan der kan foregå en kontraktion under statisk arbejde. statisk arbejde er sådan hvor man ikke bevæge sig men blot holder modstanden ikke? hvis der sker en kontraktion vil musklen vel også forkortes og ergo vil der ikke være tale om statisk arbejde?

jeg har stødt på det bl.a. andet i en idrætsbog jeg brugte under et projekt i bio men jeg kunne ikke finde en forklaring

Link to comment
Share on other sites

forestil dig du holder en håndvægt på 15kg i en vinkel mellem over og under arm på 90grader.. Idet du holder vinklen kostant kalder man det en isometrisk kontraktion.. Hvis du sænker vægten kalder man det en excentrisk kontraktion og hvis du løfter den, en koncentrisk kontraktion :wink: Dvs i alle tilfælde vil man kalde det en kontraktion

Så vidt jeg ved..

Men ikke nogle der vil/kan svare på mit oprindelige spørgsmål ?

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg må komme med et tillægsspørgsmål vil jeg gerne have at vide hvordan der kan foregå en kontraktion under statisk arbejde. statisk arbejde er sådan hvor man ikke bevæge sig men blot holder modstanden ikke? hvis der sker en kontraktion vil musklen vel også forkortes og ergo vil der ikke være tale om statisk arbejde?

jeg har stødt på det bl.a. andet i en idrætsbog jeg brugte under et projekt i bio men jeg kunne ikke finde en forklaring

<{POST_SNAPBACK}>

du skal bare glemme at kontraktion ikke refererer til det at bevæge sig, men forsøget på at bevæge sig. Det hedder osse en eccentrisk kontraktion, selvom der sker en forlængelse. Altså, i denne sammenhæng er kontraktion=musklerne producerer kraft, ikke nødvendigvis bevægelse. Hvis du står og skubber alt hvad du kan til en mur laver du stadig kraft, selv om hverken muren eller dine muskler flytter sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share