Sær skade v. Bænkpres


Glud
 Share

Recommended Posts

Jeg oplever en iritation/smerte når jeg rejser mig fra bænken efter et sæt bænkpres.

Smerten er i venstre side, den er lidt svær at lokalisere, men det er omme på en nedeste del af skulderbladet, jeg tror det er der hvor Serratus Anterior hæfter på skulderbladet, eller under Latissimus Dorsi et sted.

Jeg har en mistanke om at det er mit opspænd der kan være noget galt med. Jeg har altid røven på bænken og forsøger at sveje maksimalt i ryggen, mens jeg holder skulderbladene sammen.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Smerten er i venstre side, den er lidt svær at lokalisere, men det er omme på en nedeste del af skulderbladet, jeg tror det er der hvor Serratus Anterior hæfter på skulderbladet, eller under Latissimus Dorsi et sted.
Har også haft noget lignende, men det var ikke til at stedbestemme,

men det har ikke været der efter at jeg har reduceret brysttræningen,

og næsten kun træner den med håndvægte - lækkert nok :smile:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Smerten er i venstre side, den er lidt svær at lokalisere, men det er omme på en nedeste del af skulderbladet, jeg tror det er der hvor Serratus Anterior hæfter på skulderbladet, eller under Latissimus Dorsi et sted.
Har også haft noget lignende, men det var ikke til at stedbestemme,

men det har ikke været der efter at jeg har reduceret brysttræningen,

og næsten kun træner den med håndvægte - lækkert nok :smile:

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også tænkt mig at eksperimentere lidt de-/incline samt stang og håndvægte.

Jeg synes bare ikke jeg jeg er for hård ved mit bryst, ved andre øvelser som Dip og Military kan jeg ikke mærke noget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

My WebpageHMMM hvor tit skal jeg sige det ROTATORMANCHETTEN/ROTATORCUFF det er fordi dit bryst/forskulder bliver for stærke i forhold til din bagskulder(rotatormanchet)

begynd at optræne den langsomt. men sikkert, se herinde under Cuban press. kan også trænes som singles med lette 6-8kg håndvægte.

lad mig såhører om et par måneder om der ikke sker en markant forbedring......

P.s Jeg er instruktør :cooldance:

Edited by mito
Link to comment
Share on other sites

Ok sorry JANTELOV

<{POST_SNAPBACK}>

Har skam ikk noget med jantelov at gøre, men at være instruktør er i mange af de tilfælde jeg har set absolut ikk et plus og nu udtaler jeg mig generelt og absolut ikk om dig. Men måden du skrev det på virkede bare på mig som om at når du nu var instruktør, så havde du jo helt sikkert styr på det og det er desværre ikk min generelle opfattelse at instruktørere

Link to comment
Share on other sites

My WebpageHMMM hvor tit skal jeg sige det ROTATORMANCHETTEN/ROTATORCUFF det er fordi dit bryst/forskulder  bliver for stærke i forhold til din bagskulder(rotatormanchet)

begynd at optræne den langsomt. men sikkert, se herinde under Cuban press. kan også trænes som singles med lette 6-8kg håndvægte.

lad mig såhører om et par måneder om der ikke sker en markant forbedring......

P.s Jeg er instruktør :cooldance:

<{POST_SNAPBACK}>

Meget ubehagelig måde at formulere sig på...

Det lyder som entet serratus eller subscapularis er overbelastede. Evt. latissimus dorsi. Alle tre muskler er ofte sæde for triggerpunkter der kan kompromittere musklernes funktionelle integritet (damn that was wordy :blink: ).

Denne artikel giver mange fede øvelser (bær over med den underlige forfatter), husk dog hans anbefalinger går på folk med alvorlige skulderproblemer, så jeg ville ikke bruge hans fulde program :smile: : http://www.dolfzine.com/page391.htm

Denne bevægelse er en klassiker for de eksterne rotatorer, og meget skånsom men effektiv:

kseated_L_lateral.jpg

Subscap stretch kan forhåbentlig vis afhjælpe smerterne hvis de er relateret til subscapularis (MEGET lette vægte!!!):

ksubscapstretch.jpg

Hvis ikke disse 2 hjælper på problemet så ville jeg smutte til fysioterapeuten og få god triggerpunktbehandling!

Held og lykke med det :smile:

Link to comment
Share on other sites

mito -> Det er ikke rotatormancheten den er gal med (det har jeg prøvet), det ville du også hurtigt finde ud af ved enten at spørge eller tage et hurtigt kig i min log da jeg træner disse :wink:

ptpoul -> Jeg tror også at det er serratus den er gal med, for det er ikke i selve skulerledet jeg har smerter, men længere nede på ryggen.

Det er dog en glædelig nyhed at jeg i går kørte DB bænkpres uden problemer overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Serratus, rhomboideus arbejder sammen om kontrol af skulderbladet. Dine smerter kan hænge sammen med dysfunktion af hele området.

Det kan også bare være overbelastning af serratus eller som sagt et triggerpunkt i serratus (meget almindeligt).

Triggerpunktet vil almindeligvis ligge på linie med brystvorten og kan behandles ved at trykke direkte ned i punktet 30sec af 3 omgange.

Prøv også at se på petoralis minor, om den er forkortet og spændt. Et godt stræk for pectoralis minor vil være at tage et lidt bredere end skulderbredde greb på et kosteskaft , og stående føre dine strakte arme tilbage over hovedet.

For selv om smerten er lokaliseret i serratus,betyder det ikke at det er det eneste sted du har problemer. Ej hellere at det er der problemet er opstået :wink:

Link to comment
Share on other sites

My WebpageHMMM hvor tit skal jeg sige det ROTATORMANCHETTEN/ROTATORCUFF det er fordi dit bryst/forskulder bliver for stærke i forhold til din bagskulder(rotatormanchet)

begynd at optræne den langsomt. men sikkert, se herinde under Cuban press. kan også trænes som singles med lette 6-8kg håndvægte.

lad mig såhører om et par måneder om der ikke sker en markant forbedring......

P.s Jeg er instruktør   :cooldance:

Nej nej naj nej.... altså, fordi du er instruktør, betyder det ikke at du ved alt omkring træning . Jeg tror ikke på at du har lært at diagnosticere ved dit instruktørkursus, jeg ved i hvert fald at jeg ikke har da jeg blev instruktør. Så vidt jeg ved er det kun læger, kiropraktore og tandlæger der er uddanet til dette...

Med alt respekt kan du sagtens være en god instruktør, men på den måde du fremlægger for du det til at lyde som om at en instruktør ligger inde med den helt præcise og korrekte sanshed på alt hvad der har med træning og skader at gøre... Og det er helt forkert...

Edited by qaz
Link to comment
Share on other sites

Ok Ptpoul & qaz jeg var nok lidt for hurtig på aftrækkeren, men det skader ikke at køren øvelsen...

Og nej jeg ved ikke ALT. Og ja der er mange instruktøre der bringer skam over titlen, og nej jeg har ikke lært noget om at dignostisere.

:blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share