ideer efterlyses


leda
 Share

Recommended Posts

Jeg er 41 år, vejer knap 30 kg for meget og har såvel sklerose (mild) som slidgigt (kun i venstre hofte). Jeg har efter utallige slankeforsøg været hos diætist og fået en kostplan, som også virker, hvis jeg ellers tager mig sammen til at holde den. Men jeg mangler at dyrke motion.

Det, jeg kan, er at cykle (har motionscykel), gå og svømme. Især det sidste er godt, fordi den generelle forhindring for tilstrækkelig motion er, at jeg ikke kan tåle at blive varm, og det bliver man jo ikke så let i svømmehallen, især ikke når man svømmer så langsomt som jeg gør!

Problemet med varme hænger sandsynligvis sammen med sklerosen og der sker især følgende: Dels bliver jeg helt fantastisk træt efter anstrengelserne, så træt at det kan vare lang tid, før jeg kommer til hægterne igen. Dels får jeg tit en knaldende hovedpine nogle timer senere. Og endelig har jeg svært ved at komme af med varmen igen, især i hovedet, det er ligesom jeg går og er overophedet hele resten af dagen, også trods bad mv. Problemerne opstår ikke kun ifbm. motion, men også hvis vejret er varmt, dvs. sydens sol er ikke så interessant mere, desværre!

Jeg ville gerne bruge min motionscykel mere - orker ikke at tage i svømmehal så tit som jeg burde - og efterlyser derfor evt. gode ideer til at undgå at blive varm, især i hovedet.

Link to comment
Share on other sites

Med det forbehold, at jeg ikke har en brik forstand på medicin og sygdomme, så lyder de symptomer du beskriver som resultatet af væskemangel. Det er i hvertfald en ret nøjagtig beskrivelse af min tilstand, når jeg har trænet en varm dag uden at få tilstrækkelig med vand før, under og efter træningen.

Link to comment
Share on other sites

leda>> Uden det er noget jeg er sikker på, hælder jeg også lidt til Beleriand_K's forklaring om manglende væske - det giver også mig hovedpine og sådan en "tør" varm fornemmelse, som er ubehagelig.

Jeg kan dog også få hovedpine af at dyrke motion uden at have fået tilstrækkeligt med energi inden. F.eks. en banan eller to (ca. 400kjoule per 100g - en banan vejer vel 100-150g?). Noget tilsvarende kan også opstå efter motion, hvis der går alt for lang tid, inden man indtager noget energi igen.

Det er dog baseret på egne erfaringer, som jo nogen gange kan snyde og være tilfældigheder - men at spise en banan før og efter træning kan jo ikke sende dig ud i livstruende sygdomme, så gør forsøget og se om det virker! :)

Mht. at undgå at blive varm er mit bedste bud svømmehallen - men hvis du er lidt træt af det, er det jo ikke så godt. Eventuelt kan du dyrke noget motion som er meget mindre intenst, men som tager noget længere tid for at opnå samme forbrænding - f.eks. at gå eller cykle nogle ture med lav intensitet.

Det kan du altsammen læse mere om de de glimrende artikler her på sitet - f.eks. http://www.motion-online.dk/vaegttab.htm.

Held og lykke med det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved heller ikke om det kan have forbindelse til din sygdom, men jeg vil umiddelbart også gerne tilslutte mig teorien om overophedning som følge af væskemangel. :)

Husk at rådføre dig med din læge hvis du mener det er sygdomsrelateret....

Hvilken slags sklerose har du?....jeg har nemlig læst en interessant artikel om brugen af kreatin af sklerose ramte.

Effects of creatine supplementation on exercise performance and muscular strength in amyotrophic lateral sclerosis: preliminary results.

Held og lykke med træningen :)

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi du ikke får nok væske og/eller energi...Hvis man ikke gør det, får man hovedpine, bliver meget træt, og får tit også kvalme og bliver svimmel. Hurtig opvarming kan selvfølgelig være for lidt væske, men kan også være fordi du kører i en for høj intensitet, end du kan klare på nuværende tidspunkt. Så jeg ville forslå noget ekstra energi og væske før cyklingen, og måske lidt lavere intensitet hvor du så kan give den en ekstra skalde med svømningen hvis du gider, så det bliver balanceret. selvom du træner ved lavere intensitet, får du lige så meget ud af det. Eventuelt kan du også dele det op i kortere ture, så du ikke når at blive for varm.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene: Jeg synes nu, jeg er god til at huske væske, men vil klart være mere opmærksom på mængderne. Det med intervallerne er også en fin idé, som jeg har forsøgt at praktisere: Mit problem er nok også at jeg keder mig lidt på motionscyklen (jeg holder som regel en gennemsnitsfart på 24-25 km/t, så jeg skal køre forholdsvis længe før jeg selv er tilfreds), selvom jeg efterhånden har udviklet flere former for beskæftigelse undervejs: F.eks. løser jeg kryds og tværs på cyklen (evt. ide til andre!), hører radio mv. - jeg VIL ikke se tv, det er så kedeligt om dagen. Men nu må jeg vel hellere se at komme i gang!

Link to comment
Share on other sites

Hej leda

Jeg vil med det samme også sige at jeg ikke har forstand på sygdomsbehandling og sympotomer, men jeg tror du kunne få gavn af din kodicykel på en bedre måde end den måde du bruger den på nu.

Lav dig en dunk kold vand og sæt dig så på cyklen, og kør så til. Hvis du knokler på i ca. 20 minutter så hårdt du kan, og løbene drikker dit dejlige kolde vand burde du få relativt mere ud af din cykeltur end hvis du sidder og keder dig med kryds og tværs. I al træning hvor man ønsker at tabe sig eller komme i bedre form er træningsintensiten afgørende. Som hovedregel skal du knokle så meget du kan. Det kan selvfølgelig give dig "varme", men hvad med et langt kold bad efter træningen... er det ikke ligesom svømmehallen. :)

Husk altid at drikke masser af vædske når du træner. Uden vædske (evt. saftevand) kan man få det rigtigt skidt.

mvh

Chriz

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Hej, jeg håber ikke denne tråd er lukket... Jeg håber du læser dette.

Jeg har selv sclerose (primær progressiv), og får nogle gange overophedning som du beskriver.. Mest hvis jeg drikker kaffe. Mystisk.

Det virker for mig at tage koldt vand direkte på tindingerne. Jeg drikker nemlig rigeligt med vand, og spiser sundt, men koger alligevel over engang imellem.

Derfor, prøv at smide kold vand i hovedet og på tindingerne.

MVh

Biks

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share