Alt under 10 reps giver slidgigt


CA8
 Share

Recommended Posts

Hej. Jeg er den omtalte ven.

Min far har givet mig den holdning/det indtryk at jeg hvis jeg træner 1-6 gentagelser så risikerer jeg at få slidgigt. Det siger han på et grundlag af en lang uddannelse og arbejde inden for idræt (lærer på gymnasie) i omtrent 30 år... Han arbejder selvfølgelig ikke mest med slidgigt (overhovedet), men han ved jo selvfølgelig meget om det. Jeg er sådan set også enig med ham, da han argumenterer rigtig godt. Jeg syntes som "barn" også at det ville være pinligt at tro jeg selv eller andre på min alder kan argumentere i mod en 30-års uddanelse, men herinde er i jo noget ældre så det ville da være fint med en diskussion om slidgigt.

Der er en verden til forskel på idrætsteorien for 30 år siden og den af i dag. At din far har arbejdet som gymnasielære de sidste 30 år betyder (tydeligvis) ikke nødvendigvis, at han har holdt sig fagligt opdateret.

Kan kort fortælle hvad han begrunder det at man ikke må træne med maximal belastning i 1-6 reps, men kan selvfølgelig ikke argumentere som ham:

Brusken som ligger imellem knoglerne bliver nedslidt af for høj belastning. Eksempelvis hvis du kan tage 3 x 10 x 60 kilo i bænkpres og man så i stedet tager 3 x 1 x 80 kilo så lægger man et pres på leddene/brusken som er for højt og for belastende i forhold til hvad de har fået "vænnet" sig til igennem flere gentagelser. Og den vægt kan så være ligegyldig om den er målt i stål, plastic eller kropsvægt.

For høj belastning i forhold til hvad? Ved progressiv belastningstræning tilpasses ikke bare musklaturen men også led og sener, til den givne belastningstype de bliver udsat for.

Desuden er der intet der indikerer, at det er høj belastning der fører til slidgigt. Ehverv associeret med slidgigt (fra slidgigt.dk): "Det har således længe været kendt, at landmænd hyppigere får slidgigt i hoften, balletdansere i anklen, fodboldspillere i knæet og fodleddet og minearbejdere i ryggen."

Alle erhverv med mange gentagelser af bevægelser ofte med uhensigtsmæssig ROM.

^ jeg kan ikke stå inde for at det er præcist hans meninger, men det er hvad jeg har fået ud af det han har sagt.....

Jeg får ikke lov til og har heller ikke lyst til at træne under 10 reps (8 evt.) pga. dette. Desuden er der ingen grund til at satse.

Det handler ikke om at satse, men om validiteten af din fars påstand. Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser. Der skal således noget langt mere konkret på bordet, end din fars fritsvævende overvejelser omkring den menneskelige fysiologi.

Et argument for det "han" siger kan være de undersøgelser som fitness.dk understøtter deres valg om at personer under 18 ikke må træne i deres center. En ekspedient fortalte mig nemlig at de havde bygget reglen på grundlag af mange undersøgelser...

Lad diskussionen begynde!

Det ville være lidt mere interessant hvis fitness.dk henviste til konkrete (seriøse) undersøgelser, der understøtter deres valg (det får de svært ved).

I dit link står der under "Alder":

"Det vides endnu ikke, om sammenhængen mellem alder og slidgigt skyldes, at slidgigt er en sygdom, der er mange år undervejs, eller om slidgigt skyldes, at leddene med alderen bliver svækkede og dermed mere modtagelige for sygdommen. Der findes undersøgelser, der støtter både det ene og det andet synspunkt, og det er muligt, at der er tale om en kombination." -> dermed er det en satsning at tro fuldt ud på at man blot kan tage 1 reps over længere tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Ovenstående udtaler sig om tidskalaen for udvikling af slidgigt og ikke om den skyldes høj belastning, mange gentagelser, jordstråler eller hvad man nu kunne finde på af mulige årsager.

Link to comment
Share on other sites

Ovenstående udtaler sig om tidskalaen for udvikling af slidgigt og ikke om den skyldes høj belastning, mange gentagelser, jordstråler eller hvad man nu kunne finde på af mulige årsager.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man generelt snakker om slidgigt, jobbet...

EBA - Ensidigt belastende Arbejde (derunder EGA Ensidig gentaget arbejde)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share