DOMS = hypertrofi ?


Schroeder
 Share

Recommended Posts

HeP!..

Nu er der en del emner om DOMS i paaaaatterne oppe for tiden og jeg har heller ikke selv DOMS i patterne, kun det yderste af patter, oppe mod armhulerne!.

Jeg stiger meget kg mæssigt i bænk for tiden, og mine jader er blevet okay store (min alder taget i betragtning).

De fleste af mine træningskammerater har det på samme måde, også nogen af de seriøst store, de har kun DOMS i triceps, lår, mave osv.

Men bryst og biceps har jeg, og de, svært ved at mærke dagen(e) efter!

Og selvom jeg vokser, og selvom de er store - har DOMS så noget at gøre med hypertrofien ? : )

MvH!.

Wannabe

Link to comment
Share on other sites

De to fænomener er ikke direkte forbundne. Hvis man er godt konditioneret til vægttræning kan man sagtens have god hypertrofi uden at have noget DOMS overhoved. Du kan også løbe en tur og være DOMS'et dagen efter uden at have den ringeste muskelvækst.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

De to fænomener er ikke direkte forbundne. Hvis man er godt konditioneret til vægttræning kan man sagtens have god hypertrofi uden at have noget DOMS overhoved. Du kan også løbe en tur og være DOMS'et dagen efter uden at have den ringeste muskelvækst.

Rommel

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg og andre kan ligeledes til tider få DOMS (i skuldre) af at lave benbøjninger mens vægten holdes over hovedet på strakte arme/skuldre.

Man kan også lave de vildeste situps hvor maven stort set kun arbejder statisk (syrer til) - alligevel kan man givetvis mærke DOMS dagen efter i nogen tilfælde.

Begge ting kan give seriøs DOMS. Selvom der er DOMS tilstede, er det yderst yderst tvivlsomt om der vil ske tilpasning i form af muskelvækst.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Man kan også lave de vildeste situps hvor maven stort set kun arbejder statisk (syrer til) - alligevel kan man givetvis mærke DOMS dagen efter i nogen tilfælde.

<{POST_SNAPBACK}>

I det tilfælde er det nok mere sandsynligt at det er syreophopning end rigtig DOMS :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været med i et forsøg der skulle undersøge effekten af udspænding på DOMS. For at fremkalde DOMS skulle forsøgspersonerne udføre submaximalt excentrisk arbejde i en isokinetisk forsøgsopstilling... Udspændingen virkede ikke, men forsøget gav denondenlynemig DOMS!!! :laugh:

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Det der godt kan undre mig ved DOMS er at vores krop meget sjældent render lyver for os - når den siger den har ondt et sted, så plejer der at være en grund til det, og grunden er næsten altid "lad være med det".

Hvis vi antog at DOMS var lig hypertrofi - så giver det jo mening at kroppen beder os om (med smertesignaler) at hvile de muskler i en periode - da varigheden af DOMS ofte matcher ganske godt med den varighed vi siger at hypertrofiprocessen er igang.

Men da man også kan få det ved løb og andre øvelser som ikke burde give hypertrofi kunne man måske smertesignalerne måske bunde i at det er sener / vedhæftninger der skal have et hvil - hvilket jo sagtens også kunne være tilfældet ved hypertrofitræning.

Det jeg så ikke forstår er hvordan dette skulle passe ind i at jeg kan få DOMS af at male et loft med en pensel der vejer 100 gram - jeg har svært ved at se hvorfor musklerne / sener / vedhæftninger skulle skrige om hvil dagen / dagene efter....

Hvilke andre ting kunne man tænke at kroppen ville orientere os om ? for jeg er ret overbevist om at kroppen mener vi skal hvile, når den siger "avs".

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror i gør det mere kompliceret end det egentlig er.

DOMS i musklerne skyldes primært nedbrydningen af amomisyrer og affaldsstoffer ved nedbrydningen af muskelvævet. Dette er den ene side af hypertrofi "ligningen". Den anden side er en belastning som igangsætter en superkompensation, altså af muskelvævet genopbygges til lidt større og stærkere som tilpasning til belastningen.

Det er derfor fuldt ud muligt at få DOMS ved belastninger som ikke er tilstrækkelige til at give hypertrofipotentiale. Dette er således bare kroppens almindelige måde at udskifte/genopbygge væv på.

I træningsmæssig sammenhæng er de to tilsvarende parametre: størrelsen på spændingen = belastningen og tiden belastningen varer = TUT

Altså hvis spændingen er stor nok til at stimulere superkompensation OG tiden spændingen udføres er stor nok til nedbrydning af tilstrækkelig væv/aminosyrer = hypertrofi.

mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share