Knæ skade


Rod
 Share

Recommended Posts

Efter at jeg er begyndt at træne squat, er mit venstre knæ begyndt at klage, dvs. det spænder lidt under knæskallen, og det var på et tidspunkt helt galt så jeg knap kunne bøje det. Jeg har nu holdt mig fra squat i 2 uger, og så var det gået over, men efter dagens træning begyndte jeg at kunne mærke lidt til det igen, og det var endda ikke engang tung squat. Jeg skal selvfølgelig nok lige gå ned til min læge og høre om han har noget klogt at sige til det, men det kunne også være rart at vide om der var nogen der havde erfaringer med noget lignende og ved om det kunne hænge sammen med dårlig form eller noget i den stil.

Jeg skal også lige have taget mig sammen til at købe et par knæbind fra JFK, men inden da så ville det jo være rart at vide om mit knæ overhovedet vil gå med til at lave squat.

Jeg tror at det hænger sammen med en gammel skade, men jeg holder alle muligheder åbne for jeg vil være pænt træt af ikke at kunne squatte.

Så lige for at gentage: Er der nogen der har nogle ideer til om jeg kunne ske at lave noget galt, som jeg så ville kunne rette op på?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

hejsa

jeg har det samme problem , men man kan købe en form for rem til at sætte rundt om knæet lidt under kræskalden.

den virker fint for mig men man skal lige vende sig til den.

jeg købte min i intersport til 199 kr.

mvh kf

Link to comment
Share on other sites

jeg hvade spillet basket i lang tid med det uden at gøre noget ved det , derfor blev jeg nød til at holde 3 måneder pause.

men jeg ved at man klare det med det knæ bånd jeg beskrev og det kan være at man må putte is på knæet efter træning.

men man kan godt træne vidre men lyt til din krop.

mvh foss

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også oplevet smerter i knæet i forbindelse med squat. Årsagen var at jeg udførte squat forkert. I forgårs begyndte jeg på squat igen, efter at have læst emnet om squat på MOL. Fandt ud af at jeg lagde vægten fremme på foden, istedet for at løfte igennem med hælen. Mærkede intet til mit knæ, det var bare fedt!!!! :D

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Få en henvisning til fysioterapeut så hurtigt som muligt, så du kan fortsætte træningen... Det er sandsynligvis en lille ting som fejlsporing af knæskallen pga muskulær dysbalance, men det KAN også være mere alvorligt som fx springerknæ, som er røvsvært at komme af med. Det vil en fys kunne vurdere, og vejlede dig til korrekt træning for at undgå skader. Find en fys, der er ekspert i idrætsskader - ellers får du bare at vide at du skal holde pause :) ; ikke så fedt...

Link to comment
Share on other sites

Mit ve. knæ lavede også ballade da jeg begyndte på squat. Det er senen mellem knæskallen og skinnebenet (en del af quadricepssenen) som er overbelastet gr. forkert udførelse: Jeg indledte squat'en med at føre knæene fremad, og fik derfor knæene for langt frem. Al vægten lå på forfoden.

Som Watts også fandt ud af, er det ret vigtigt for knæene at man lægger vægten på hælene og undlader at føre knæene for langt frem.

Jeg har intet bøvl sålænge jeg gør det rigtigt... Men den sidder der med det samme i knæet hvis jeg tager en enkelt rep med vægten på forfoden.

Link to comment
Share on other sites

Så... nu har jeg været nede ved lægen. Han stod og vred lidt i mine ben på nogle underlige måder, og da ingen af dem gjorde ondt konkluderede han at der ikke var noget galt.

Han rådede mig til langsom genoptræning, hvilket egentlig ikke helt huer mig (træls at træne hvis man ikke kan mærke det), men han har da sikkert ret, selvom han ikke ligefrem lød som om det var hans ekspertise område.

Jeg tror nu alligevel at jeg vil give knæbindene en chance først, på en omgang dynamisk squat.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share