Sulten hele tiden


camillabruun
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg synes at jeg er sulten hele tiden i øjeblikket

Jeg har det sidste år ellers spist fornuftigt og er normalvægtig. Jeg var længe kommet helt ud af vanen med slik og søde sager, og prøver også stadig at undgå det, men det er egu enormt svært i øjeblikket. Det er ligesom at der ikke rigtig er noget der tilfredsstiller mig. Selv efter et pænt stort måltid har jeg lyst til et eller andet mere...

:4mewantfood:

Jeg spiser generelt sundt, vælger så vidt muligt grove produkter, masser af frugt og grønt og går uden om mættet fedt. Dog er jeg ikke fanatisk - er jeg til fødselsdag spiser jeg et stykke lagkage. Jeg prøver også at undgå sukker og synes jeg at jeg virkelig trænger til noget sødt napper jeg et par tørrede figner. Dette har virket godt længe, men nu ved jeg slet ikke hvad der sker...

Jeg har oppet min træning gevaldigt de sidste tre måneder. Jeg træner til halvmarathon og løber ca 30 km om ugen lige nu. Derudover styrketræner jeg 4 gange om ugen med et 2-split program.

Jeg er godt klar over at der skal mere mad indenbords når man træner mere, men hvorfor føler jeg mig ikke tilfreds?

Jeg spiser altid når jeg er sulten, og tager i øjeblikket lidt på, så jeg er bestemt ikke i kalorie-underskud.

Jeg tager en multivitamin-minaral pille hver dag

Nogen gode råd???

-Camilla :please:

Link to comment
Share on other sites

Mit gæt er at dit blodsukker er ustabilt. Det kan skyldes flere forskellige ting, såsom at dit fedtindtag er for lavt, du får for meget hurtigt optageligt kulhydrat eller endda for lidt kulhydrat. Hvis du siger at den øgede motionsmængde er det eneste der er anderledes fra førhen, hvor du ikke havde lyst til noget sødt, så er mit bud at du får for lidt kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Mit gæt er at dit blodsukker er ustabilt. Det kan skyldes flere forskellige ting, såsom at dit fedtindtag er for lavt, du får for meget hurtigt optageligt kulhydrat eller endda for lidt kulhydrat. Hvis du siger at den øgede motionsmængde er det eneste der er anderledes fra førhen, hvor du ikke havde lyst til noget sødt, så er mit bud at du får for lidt kulhydrat.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det giver faktisk mening.

Mit blodsukker har meget tendens til at blive ustabilt - faktisk så meget at jeg fik det tjekket hos lægen for lige at være sikker på at der ikke er sukkersyge indblandet. Og det er der ikke

Jeg prøver af samme grund så vidt muligt ikke at spise hurtige kulhydrater som hvidt brød, slik, sukker, hvide ris, hvidt mel osv. Men jeg spiser meget gerne rugbrød, fuldkornspasta, brune ris, frugt, grønt osv.

Jeg spiser også en del a-38(cheasy), altid til morgenmad og nogle gange en portion mere om dagen, og som regel med hjemmelavet musli med valset rug, grovvalset havre, boghvede flager, nødder, mandler og en smule tørret frugt og uden sukker. Føler at det er det eneste der kan holde mig nogenlunde mæt op ad formiddagen.

Hvad bør jeg så gøre? Spise mere rugbrød? Eller spise oftere - før jeg bliver sulten?

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Med den træningsmængde du har, synes jeg godt du kan prøve at spise en anelse simple kulhydrater omkring din træning i form af fx frugt. Prøv at give det et par uger og se om det gør nogen forskel på om du har trang til sukker. Rationalet er at din krop har brug for mere kulhydrat pga træningsmængden og det derfor giver dig lyst til søde sager.

Hvis det stadig er tilfældet til den tid, så ville jeg nok foreslå en øget procentandel af fedt i kosten. Det behøver måske ikke engang at være ret meget, men det er svært at sige udfra et par indlæg her :smile: Rationalet ville her være at du får tilstrækkeligt med kulhydrat, så det ikke er det der skal til.

En øget fedtandel i kosten giver langt bedre mæthedsfornemmelse og har det med at fjerne trang til simple kulhdrater. Om det er fornuftigt, kommer dog an på hvor højt dit fedtintag er til dagligt.

Edited by Crawdaddy
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er sulten næsten hele tiden, så kan du ligge en dæmper på den, med det her.

Godt være det lyder lidt åndsvagt, men det virker.

Tag 250 ml mælk.

Pisk det til det bliver helt skummet og tykt, så skulle der gerne blive omkring 4-500 ml.

Kom så noget cacaopulver i, og pisk det KUN lidt( ellers bliver det tyndt igen). Så bliver det en slags cream med cacaopulver. Det smager faktisk fint, og det mætter en HEL del i et stykke tid :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er sulten næsten hele tiden, så kan du ligge en dæmper på den, med det her.

Godt være det lyder lidt åndsvagt, men det virker.

Tag 250 ml mælk.

Pisk det til det bliver helt skummet og tykt, så skulle der gerne blive omkring 4-500 ml.

Kom så noget cacaopulver i, og pisk det KUN lidt( ellers bliver det tyndt igen). Så bliver det en slags cream med cacaopulver. Det smager faktisk fint, og det mætter en HEL del i et stykke tid  :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Tak.

Det lyder sgu lækkert. Vil prøve det næste gang der er krise.

Det har heldigvis ikke været så slemt i dag. Jeg har været sulten igen, men dog tilfreds med det jeg kunne få at spise.

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Følg Craws råd ang. fedtsyrer, hvis sulten fortsætter. Det lyder som om du får de kulhydrater du skal, hvis du spiser meget frugt mm. Fedtsyrer mætter en del. Et eventuelt tilskud med omega-3/6/9 ville være en god ide. Jeg er selv pt. på diæt og har ingen problemer med sult netop pga. et øget fedtindtag.

Og igen som Craw skriver, så skader lidt hurtige kulhydrater efter under/træning ikke. Så længe man ikke overdriver det.

Link to comment
Share on other sites

Måske kan "Metabolic Typing" afhjælpe dit problem.....fordi forholde mellem kulhydrater, fedt og proteiner i din kost måske er forkert? (måske får du for mange kulhydrater i forhold til proteiner....prøv lige at tjekke det)

Hejsa

Jeg synes at jeg er sulten hele tiden i øjeblikket

Jeg har det sidste år ellers spist fornuftigt og er normalvægtig. Jeg var længe kommet helt ud af vanen med slik og søde sager, og prøver også stadig at undgå det, men det er egu enormt svært i øjeblikket. Det er ligesom at der ikke rigtig er noget der tilfredsstiller mig. Selv efter et pænt stort måltid har jeg lyst til et eller andet mere...

:4mewantfood:

Jeg spiser generelt sundt, vælger så vidt muligt grove produkter, masser af frugt og grønt og går uden om mættet fedt. Dog er jeg ikke fanatisk - er jeg til fødselsdag spiser jeg et stykke lagkage. Jeg prøver også at undgå sukker og synes jeg at jeg virkelig trænger til noget sødt napper jeg et par tørrede figner. Dette har virket godt længe, men nu ved jeg slet ikke hvad der sker...

Jeg har oppet min træning gevaldigt de sidste tre måneder. Jeg træner til halvmarathon og løber ca 30 km om ugen lige nu. Derudover styrketræner jeg 4 gange om ugen med et 2-split program.

Jeg er godt klar over at der skal mere mad indenbords når man træner mere, men hvorfor føler jeg mig ikke tilfreds?

Jeg spiser altid når jeg er sulten, og tager i øjeblikket lidt på, så jeg er bestemt ikke i kalorie-underskud.

Jeg tager en multivitamin-minaral pille hver dag

Nogen gode råd???

-Camilla :please:

<{POST_SNAPBACK}>

Link to comment
Share on other sites

Hej Camilla..

jeg kender det kun alt for godt. men især fordi det er så koldt, så bruger vi jo lidt mere energi på at holde os varme.

Jeg kører en rimelig streng diæt, og får tit lyst til sukker eller andet når jeg har spist aftensmad.

Hvad gør en klog kone så?

For det meste så hjælper det at spise et par æbler.

Ellers så en dessert bestående af skummetmælk der blændes med frossen frugt, sødemiddel er også rigtig god.

Ylette blendet med svensker og sødemiddel er også god..hvis du altså kan lide svesker...?

Camilla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share